Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Böcker på svenska  (läst 1656 gånger)

Abigail

Böcker på svenska
« skrivet: 10 maj-10 kl 11:39 »
Vilken utav de biböcker på svenska som ni har läst tycker ni är allra bäst?
Rabbla inte upp alla ni har läst utan rangordna gärna.

Jag har tittat i en del men inte läst så många böcker.

Jag tycker:
Nummer 1: Bin och biodling av Åke Hansson. Trots att den är gammal så tycker jag att den är överlägset bäst.

Vilka böcker tycker ni är bäst?

Calatan

• Västergötland
    • Addicted to Honey
SV: Böcker på svenska
« Svar #1 skrivet: 10 maj-10 kl 12:52 »
I kategorin för nybörjaren:
  • Bin till nytta och nöje; Carl Otto Mattson, Johann Lang; 1994 (Brett och lagom djupt om det mesta inom biodling. Extra plus för de omfattande draglistorna i slutet av boken.)

I kategorin för den inbitne:
  • Sjukdomar, parasiter och skadegörare i bisamhället; Ingemar Fries, Preben Kristiansen; 2009 (Det mest omfattande som någonsin skrivits angående bisjukdomar, dessutom aktuell (vilket inte alltid är fallet med bilitteratur på svenska).)

Michailov

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 maj-10 kl 12:57 »
1. Bin och biodling, Åke Hansson. För att den är pedagogisk och detaljerad.
2. Lärobok i biodling, Eigil Holm. Lite mer praktiskt lagd än 1. Lite modernare men inte lika omfattande.
3. På jakt efter de bästa bistammarna, Broder Adam. En annan typ av bok, ett par divisioner bättre författare där resorna är riktigt spännande att läsa om.

/Michailov
Varför använda utländska ord när det finns adekvat, svensk vokabulär ?

Sanntos

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 maj-10 kl 15:17 »
Jag tycker också "lärobok i biodling" av Holm är bra, fastän den är skriven av en dansk  :)

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #4 skrivet: 04 jul-10 kl 11:01 »
Intressant tråd.  :-*
Jag letar efter en bra och användbar bok om drottningodling. Det finns flera stycken i handeln, men vill helst försöka minska inköpen så mycket som möjligt. Jag har inte tänkt hålla på med professionell drottningodling, bara för mitt eget behov.  8)
Någon?  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 2 användare
Oskari, GordonAmat

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser