Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken är den godaste ankan?  (läst 6822 gånger)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Vilken är den godaste ankan?
« Svar #20 skrivet: 28 okt-12 kl 10:37 »
Igår åt vi "flott flott" middag på en av våra slaktdrakar vi fött upp under sommaren. Blandras med Peking, Blåanka, Kejsaranka m.m ... ca 6 månader gammal, uppfödd på det han hittat ute + havre. Slaktvikten hamnade på ca 2kg.

Började med att dagen innan skära loss fett från buken som jag smälte, blandade i riven citron + citronsaft, svartpeppar, salt, timjan. Smetade in ankan i denna geggamojja och lät stå i kylen under natten. Tillagades i ugn på 130 grader under 4,5 timmars tid. Först 2 timmar med bröstsidan upp, 2 timmar med ryggsidan upp och sista halvtimmen bröstsidan upp igen. Öste lite då och då.

Resultatet - En riktigt mör fin anka med krispigt skinn. Sås gjordes på en del av spadet (som det blev väldigt mycket utav, hela ugnsformen fylldes ca 3/4  :-X fet anka). Kokt potatis, sallad och stekta champinjoner till. Mums ... Men flottigt, man kunde inte äta så mycket. ::)

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #21 skrivet: 28 okt-12 kl 12:29 »
mmmmmmmmm va gott :D

Ronny

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 28 okt-12 kl 12:56 »
Ta stekskyn med så lite flott som möjligt, när ni gör såsen! Det är samma sak när man gör sås till gåsastek. Tar man allt flottet blir såsen i mitt tycke närmast oätlig. Nåt att tänka på nu när det snart är Mårten.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Existens!

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 28 okt-12 kl 13:24 »
Godast är ju ändå planksteken  ;)

TOR

• Dalarna
« Svar #24 skrivet: 28 okt-12 kl 16:11 »
Ta stekskyn med så lite flott som möjligt, när ni gör såsen! Det är samma sak när man gör sås till gåsastek. Tar man allt flottet blir såsen i mitt tycke närmast oätlig. Nåt att tänka på nu när det snart är Mårten.
Åh vad detta låter gott Linkoso! Ronny, ska man alltså inte smälta fettet först, säger du? Är det det som kanske gör att jag inte gillat anka förut...det har då inte smakat oxkött el älg heller, eller varit mörkt, grådaskigt kött, segt och med mycket säregen, speciell smak.
Men det där lät ju så gott...champinjoner och allt! :D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #25 skrivet: 28 okt-12 kl 16:43 »
Citera
Ta stekskyn med så lite flott som möjligt, när ni gör såsen

Ja, det där får ni gärna försöka förklara lite mer exakt. Menar ni att man bara ska ta en liten del sky (för hela skyn här bestod ju i stort sett av fett från ankan som smält under tillagningen i ugnen) och späda ut så det inte blir så "kraftigt"? Vi tog inte allt men kom fram till att vi nog ska halvera den del sky vi tog ytterligare för att få en mer lagom sås. ::)

Citera
det har då inte smakat oxkött el älg heller, eller varit mörkt, grådaskigt kött, segt och med mycket säregen, speciell smak.
Men det där lät ju så gott...champinjoner och allt!

Myskanka har ett mörkare kött som enligt mig påminner om älg (beror väll på hur man tillagar med) medan "vanliga" ankor har ett något ljusare kött (faktiskt lite åt det gråaktiga hållet), iaf. på bröstet medan det i låren är betydligt mörkare (precis som det blir hos tuppar/höns) . Men segt vill jag däremot inte hålla med om. Var bara att göra ett snitt längst bröstbenet sidor, sätta i en gaffel i skåran och dra lite försiktigt så lossnade hela bröstfiléerna i ett stort stycke från benen utan att lämna några spår kvar på bröstbenet att det suttit något där (renputsat ::) ). Sedan var det bara att dela upp bitarna, jättemört och fint. Angående smaken så tycker mamma som är så gott som uppvuxen på viltkött (morfar jägare) att köttet påminner en aning om rådjur. Lite speciell, men god smak ... Dock så är skinnet den stora favoriten när det gäller fågel hos mig. Det som smakar mest och bäst (där mestadelen av kryddorna sitter med ju) och knaprigt ska det vara. ;D   
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #26 skrivet: 29 okt-12 kl 21:29 »
Ja, det där får ni gärna försöka förklara lite mer exakt. Menar ni att man bara ska ta en liten del sky (för hela skyn här bestod ju i stort sett av fett från ankan som smält under tillagningen i ugnen) och späda ut så det inte blir så "kraftigt"? Vi tog inte allt men kom fram till att vi nog ska halvera den del sky vi tog ytterligare för att få en mer lagom sås. ::)

Ett sätt att enkelt se hur mycket som är fett av skyn är att hälla i lite grädde. Då blir skyn vit och fettet genomskinligt (de ligger i skikt), sen är det bara att skeda upp så mycket fett som möjligt.

Ronny

• Skåne
« Svar #27 skrivet: 30 okt-12 kl 01:30 »
Om man steker gåsen/ankan så ligger flottet ovanpå stekskyn/köttsaften. Ta bort så mycket flott som möjligt innan ni gör såsen. Den blir fet nog ändå. Knepet med grädden som Grönavågen kom med ska jag prova vid tillfälle!
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Smajsan

• -
« Svar #28 skrivet: 30 okt-12 kl 07:29 »
Ja det är gott med anka,mums! Och fett,men fettet hos just anka är det nyttigaste fettet läste jag för några månader i nån tidning.Om man nu jämför med andra "matdjur".
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

tinna.m

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 30 okt-12 kl 08:24 »
Spara fettet från gås/anka och ha att steka annat i. Stekt potatis blir en höjdare, gåsflott på macka ger en smörgås (haha) som är speciell.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser