Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ex bokföringsskola.  (läst 141428 gånger)

Peppiga Pia

• Skåne
SV: Ex bokföringsskola.
« Svar #140 skrivet: 12 feb-12 kl 22:17 »
Hur redovisas momsen i företaget? Man kan redovisa en gång om året i en skattedeklaration. Är det så ni gör?

Förra året började jag med tremånadersmoms, det har fungerat jättebra :)

Gå in på Bokföringsnämndens hemsida och ladda ner baskontoplan. I kontoplanen kan  du se hur kontona är kopplade till det förenklade bokslutets olika poster.
Tack för alla bra tips på vart man kan hitta information! Det underlättar väldigt mycket :)

När du betalar in prel-skatt så tar du pengar från företagskontot, och lägger på konto 2012. Alltså  Debet 2012 och kredit 1930.

Du kan försöka tänka på 20-kontona, som har med 'eget kapital' att göra, ur företagets synvinkel, det är ditt företags skuld till dig själv. Så när du plockar skatteinbetalningar ( som är dina privata skatter ) från företagskontot och lägger på 2012, så minskar företagets skuld till dig.
Just det, så blir det ja :) Det är om man får tillbaka på skatten och det kommer in på företagskontot som det blir i kredit på 2012.
Men sen har jag en ny fråga.. Haha det poppar upp nya hela tiden :) När man har enskild firma tar man ju inte ut någon egentlig lön, som man kan göra i ett AB. Istället kan man ju ta ut pengar från eget kapital under året och det är vinsten man skattar för som privatperson (om man inte låter vinsten vara kvar i företaget). Men hur många procent av vinsten ska man räkna som preliminär skatt? Mamma brukar få tillbaka på skatten och jag tycker det är onödigt att ligga ute med dom pengarna under året. Så jag skulle vilja sänka hennes preliminära skatt, men vill kunna räkna ut på ett ungefär hur mycket jag kan sänka den till i förhållande till den troliga vinsten.

Existens?

• Gäst
« Svar #141 skrivet: 13 feb-12 kl 08:00 »
Du kan inte låta vinst stå kvar i företaget när du har enskild firma, det går bara i ett AB.  Det du redovisar på sista raden som en vinst i en enskild firma får du skatta för.  Och räkna med ungefär 50% så brukar det stämma hyfsat.

De sätt man har i en enskild firma att styra sin skatt är ju då via de olika fonderna, periodiseringsfonden är ju det enklaste, där du bara sätter av 30%, som inte behöver vara pengar som sätts in på nåt konto alltså, utan bara en räkenskapsmässig sak. Dessa fonder måste du ju sen återföra till beskattning inom 5 år, så det är ju nåt att göra om man ser att man just ett år haft en bra vinst, och det kanske blir mindre kommande år.

Räntefördelning är ett annat sätt att minska skatten, som något förenklat går ut på att man för över vinst till inkomst av kapital, som ju då bara beskattas med 30%.
Den här möjligheten är till för att i någon mån jämställa en enskild firma med ett AB, där man ju kan få utdelning lågbeskattad.

ingegärdsgårn

« Svar #142 skrivet: 13 feb-12 kl 13:56 »
Vet inte riktigt hur jag ska förklara detta, men gör ett försök.
Som egen företagare så behöver du ju pengar att leva för. De pengarna tar du ut från företaget. Du bokför mot eget kapital som eget uttag och kreditera bankkontot.. Detta påverkar inte din vinst! Enbart det egna kapitalet. Skatt som du betalar behandlas som eget uttag. Får du tillbaka på skatten och om du sätter in pengarna på företaget så räknas det som egen insättning. Har du mer än 50 000 i tillgångar så får du göra positiv räntefördelning. Positiv räntefördelning är frivlillg. Fördelen med räntefördelning är att du får flytta över vinsten från inkomstsidan till kapitalsidan. På så sätt slipper du betala egenavgifter. Nackdelan är att du missar pensionspoäng etc. Det finns även negativ räntefördelning och den är tvingande. Då får du betala mer i skatt. Du kan läsa om detta i Skatteverkets broschyr för Enskild verksamhet.
Vinsten får du fram genom utgå från din saldobalans den 31/12. Du justerar dina saldon för lager, avskrivningar etc.
Intäkterna . Kostnaderna = vinsten. Det får du fram på deet förenklade årsbokslutet.
När du sedan gör din deklaration så gör du det på blanketten NE. Första sidan är i stort sett lika med det förenklade årsbokslutet.
På sida två gör du skattemässiga justeringar, t ex skogskonto, skogsavdrag, positiv räntefördelning, periodiseringsfond. Du kan läsa mer om detta i skatteverkets broschyr för enskild verksamhet.
Så småningom kommer du fram till årets resultat. Punkt R 47 /48 på NE blanketten. Det är detta resultat som skatten beräknas på. Dessförinnan får du göra avdrag för egenavgifter som du sedan skall betala in.
Om jag vore du så skulle jag göra om förra årets deklaration, bara för att se om du får det att stämma med revisorns. Om det inte stämmer så kan du fråga honom hur han har gjort..

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #143 skrivet: 13 feb-12 kl 14:24 »
Du kan inte låta vinst stå kvar i företaget när du har enskild firma, det går bara i ett AB.  Det du redovisar på sista raden som en vinst i en enskild firma får du skatta för.  Och räkna med ungefär 50% så brukar det stämma hyfsat.

De sätt man har i en enskild firma att styra sin skatt är ju då via de olika fonderna, periodiseringsfonden är ju det enklaste, där du bara sätter av 30%, som inte behöver vara pengar som sätts in på nåt konto alltså, utan bara en räkenskapsmässig sak. Dessa fonder måste du ju sen återföra till beskattning inom 5 år, så det är ju nåt att göra om man ser att man just ett år haft en bra vinst, och det kanske blir mindre kommande år.

Räntefördelning är ett annat sätt att minska skatten, som något förenklat går ut på att man för över vinst till inkomst av kapital, som ju då bara beskattas med 30%.
Den här möjligheten är till för att i någon mån jämställa en enskild firma med ett AB, där man ju kan få utdelning lågbeskattad.

Det var det jag menade, jag formulerade mig fel ;) Men vad bra, då kan jag fixa det så har vi ett bekymmer mindre :)

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #144 skrivet: 14 feb-12 kl 10:06 »
Sedan undrar jag en ny sak.. Om man köper in saker från en privatperson, hur funkar det med moms? För privatpersonen lägger väl inte på någon moms på produktpriset, utan då blir väl hela priset en kostnad för oss?

ingegärdsgårn

« Svar #145 skrivet: 14 feb-12 kl 11:48 »
JA.

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #146 skrivet: 18 feb-12 kl 13:17 »
Jag är även kassör i en ekonomisk förening som ska försöka bygga ett fibernät i byn. Vi startade föreningen förra året och än så länge är vi bara i förstadiet av projektet, så omsättnignen är väldigt liten för år 2011. Jag har bokfört de få transaktioner vi haft och jag undrar hur jag gör med det här bokslutet. Jag har för mig att jag läst någonstans att om det är en liten förening så kan man upprätta ett förenklat bokslut, men när jag sökte nu på google efter informationen kan jag inte hitta det. Kan ni hjälpa mig så jag vet hur det ligger till?

Existens?

• Gäst
« Svar #147 skrivet: 18 feb-12 kl 15:34 »
Nej, efter vad jag hittar så är det enbart enskilda firmor som får göra ett förenklat bokslut.

Den ekonomiska föreningen ska skriva en årsredovisning, som är offentlig, men i små föreningar behöver den inte skickas in till bolagsverket.
Bokslutet i sig är ju inget konstigt.. ta fram en Resultatrapport och en Balansrapport, så är bokslutet i princip färdigt.

Men är det nödvändigt i år då? Har ni inte begärt förlängt räkenskapsår fram till nästa årsskifte?

Peppiga Pia

• Skåne
« Svar #148 skrivet: 18 feb-12 kl 16:03 »
Okej, då hade jag fått det om bakfoten.

Det där med att skriva årsredovisning har jag aldrig gjort, den består väl av flera delar. Förvaltningsberättelse är ju en, men vad ska den innehålla? Vad är det mer som ska vara med?
Det där med räkenskapsår och förlänga är jag väldigt lite insatt i och inget vi har diskuterat i förening. Är det försent att ansöka om det nu? Vi registrerades den 1/4 förra året.
« Senast ändrad: 18 feb-12 kl 16:08 av Peppiga Pia »

Existens?

• Gäst
« Svar #149 skrivet: 18 feb-12 kl 16:11 »
Ok, då gick det ändå inte.. Första räkenskapsåret får man förlänga upp till max 18 månader. Det är för att om du startar ett företag i t.ex augusti, så ska du inte behöva börja med ett bokslut redan till årsskiftet. Det bestämmer man när man startar företaget/föreningen.

Årsredovisning skriver man i AB och ek.föreningar, det är egentligen bara att man häftar ihop de olika rapporterna, förtydligar vissa poster genom extra noteringar, och skriver en liten kort redogörelse för verksamheten.

Det finns mallar på nätet om du googlar.

Halte

• Gäst
« Svar #150 skrivet: 06 mar-12 kl 21:18 »
Någon som vet hur man gör med detta?

Farsan har köpt en hel del grejer till min gård/företag, förmodligen saker för iaf 10 000 i år. Jag har sedan betalat honom för sakerna och fått de kvitton han fick i från affärerna. Kan jag använda dessa kvitton i mitt företag och dra av dessa även fast det inte är jag personligen som köpt varorna från första början?

Skogsluffare

• Gäst
« Svar #151 skrivet: 06 mar-12 kl 21:29 »

Farsan har köpt en hel del grejer till min gård/företag, förmodligen saker för iaf 10 000 i år. Jag har sedan betalat honom för sakerna och fått de kvitton han fick i från affärerna. Kan jag använda dessa kvitton i mitt företag och dra av dessa även fast det inte är jag personligen som köpt varorna från första början?

Min far har gjort likadant i mitt måleriföretag med penslar och tapetseringsbord och han sa att jag kan använda kvittona till mitt företag.
Så det borde ju gå för dig med(?) Men du kan ju invänta lite mer säkra svar för att vara på den säkra sidan :)

Existens?

• Gäst
« Svar #152 skrivet: 06 mar-12 kl 22:12 »

Är det bara kassakvitton utan namn på så kan du ju göra det, ingen kan ju kolla om det är du som köpt grejerna. Men är summan större än 2000 kr, så måste ditt namn stå på kvittot för att det ska gälla.  Jag fick just för nån månad sen ett kvitto på takplåt på 2400 kr nekat för att det saknade namn på.
Det ska heller inte stå fel namn på, då är det heller inte giltigt.

Skogsluffare

• Gäst
« Svar #153 skrivet: 07 mar-12 kl 08:48 »
Hej!
Jag är nybörjare på bokföring. Jag har fått in pengar på mitt företagskonto från skatteverket då jag hade begärt utbetalning för husarbete. Hur bokför jag denna inbetalning? Kunden har ju redan betalt sin del så allt det där är redan bokfört.

Existens?

• Gäst
« Svar #154 skrivet: 07 mar-12 kl 09:54 »
Hej!
Jag är nybörjare på bokföring. Jag har fått in pengar på mitt företagskonto från skatteverket då jag hade begärt utbetalning för husarbete. Hur bokför jag denna inbetalning? Kunden har ju redan betalt sin del så allt det där är redan bokfört.

För att kunna ge ett exakt svar på hela gången, så måste man veta om du bokför enligt faktureringsmetoden eller kontantmetoden (bokslutsmetoden).
Men grunden är ju att boka det som en försäljning,  för hela fakturan är ju en försäljning, det är bara att du får in pengarna från två olika betalare.
Men jag blir lite fundersam på din formulering *allt det där är redan bokfört*
Så beskriv gärna hur du har gjort från början.
Sen måste man ju ta med i beräkningen att skatteverket nån gång kommer att neka rotavdrag till nån kund, så man vet hur man då ska hantera det.

Skogsluffare

• Gäst
« Svar #155 skrivet: 07 mar-12 kl 10:26 »
För att kunna ge ett exakt svar på hela gången, så måste man veta om du bokför enligt faktureringsmetoden eller kontantmetoden (bokslutsmetoden).
Men grunden är ju att boka det som en försäljning,  för hela fakturan är ju en försäljning, det är bara att du får in pengarna från två olika betalare.
Men jag blir lite fundersam på din formulering *allt det där är redan bokfört*
Så beskriv gärna hur du har gjort från början.
Sen måste man ju ta med i beräkningen att skatteverket nån gång kommer att neka rotavdrag till nån kund, så man vet hur man då ska hantera det.

Hej! Det är faktureringsmetoden jag använder mig av.  Jag har fått betalning av kunden (kontant) och bokfört att kostnaden blev 1000kr minus 50% rotavdrag, alltså att han har betalt 500kr (han köpte färg o penslar själv så jag behövde bara ta betalt för arbetet).  Sen skickade jag in anmälan till skatteverket om att jag ville ha 500kr av dem för husarbete och nu ska jag försöka bokföra skatteverkets utbetalning.

Existens?

• Gäst
« Svar #156 skrivet: 07 mar-12 kl 10:51 »
Först bokför du själva fakturan ( nu sa du inget om moms, så jag lägger in det i dina siffror ), och då blir det alltså

Konto 3010 (försäljning)  Kredit ( - ) 800
Konto 2611 (utg moms )   Kredit       200

sen delar du upp kundfordringen på två konton, dvs

1510 ( kundfordran ) debet ( + )  500
1513 ( fordran ROT )  debet          500

Sen kommer då betalningarna och eftersom kunden betalade dig kontant, så kan du boka in den summan i kassan,

1510  kredit  500
1910  debet  500

Och sen kommer då betalningen från skatteverket in på företagskontot och då försvinner sista halvan av fordringen, dvs

1513  kredit   500
1930  debet   500

Klart!

Skulle det sen nån gång vara så att skatteverket nekar rotavdrag, så bokar du om din fordran från 1513 till 1510, och kräver kunden på betalningen.

Skogsluffare

• Gäst
« Svar #157 skrivet: 07 mar-12 kl 11:01 »
Först bokför du själva fakturan ( nu sa du inget om moms, så jag lägger in det i dina siffror ), och då blir det alltså

Konto 3010 (försäljning)  Kredit ( - ) 800
Konto 2611 (utg moms )   Kredit       200

sen delar du upp kundfordringen på två konton, dvs

1510 ( kundfordran ) debet ( + )  500
1513 ( fordran ROT )  debet          500

Sen kommer då betalningarna och eftersom kunden betalade dig kontant, så kan du boka in den summan i kassan,

1510  kredit  500
1910  debet  500

Och sen kommer då betalningen från skatteverket in på företagskontot och då försvinner sista halvan av fordringen, dvs

1513  kredit   500
1930  debet   500

Klart!

Skulle det sen nån gång vara så att skatteverket nekar rotavdrag, så bokar du om din fordran från 1513 till 1510, och kräver kunden på betalningen.

Tusen tack för hjälpen! ska se om jag kan få tummen ur och fixa det idag :)

Existens?

• Gäst
« Svar #158 skrivet: 11 mar-12 kl 15:46 »

Lägger till möjligheten med expansionsfond, som är en rejäl möjlighet att spara undan kapital till framtida investeringar.
Liksom räntefördelningen bygger den på det egna kapitalet. Du måste alltså ha ett bra resultat i grunden, och utifrån detta kan man då räkna ut en summa som man får sätta undan till lägre skatt.
Med tillräckligt kapitalunderlag så kan man ett år radera ut hela resultatet med hjälp av expansionsfonder, för att ett senare år återföra pengarna när man ska investera i sitt företag och därmed undgå beskattning.  Det är därifrån själva namnet kommer, man sätter undan lågbeskattade pengar för att ett senare år kunna expandera sitt företag.
Och som en logisk följd av det resonemanget är det alltså bra om de undansatta pengarna faktiskt finns i verkligheten, även fast det alltså inte är nåt krav.

Existens?

• Gäst
« Svar #159 skrivet: 21 apr-12 kl 12:21 »
Igår var jag kallad till förhör på skatteverket, angående en kund som inte bokfört på flera år, men sen vänt sig till mig för att få hjälp och komma ifatt.  Nu ska det då utredas vilka brott som kan tänkas vara begångna.

Då passade vi på att diskutera bokföring, och hur den ska utformas.

Många kommer till mig och säger att dom för kassabok, dvs ett litet häfte där dom skriver in inkomster och utgifter.
Det är alltså inte en godkänd bokföring. Kassabok är godkänd om det är av den gamla modellen, den som är ca 1 meter bred och med en massa kolumner. Ska vara ifylld med bläck.

Excel-blad börjar dyka upp mer och mer på skatteverket, och är heller inget som är godkänt.

Även det nya, med internetbaserad eller via banken är också nåt som kommer in alltmer, i form av havererade bokföringar där personen lessnat eller det inte har fungerat.

Slutsatsen vi kom fram till var att om man inte tycker det är roligt/intressant med bokföringen, då hjälper det inte att ta en webbaserad eller utnyttja bankens tjänst. Det kommer ändå att rinna ut i sanden.
Så mitt råd är tveklöst. Om du är intresserad, köp då ett riktigt program, och är du inte intresserad, så anlita hjälp.

Sen är det ju dessutom så att man ofta förlorar en massa på att bara räkna ihop lite på ett papper. Vem räknar t.ex fram ett komplett Eget kapital?  På deklarationsblanketten står det att det egna kapitalet är tillgångar minus skulder, vilket iofs är rätt, men ganska förenklat.
Och utan ett eget kapital, så missar man möjligheten att räntefördela, och att använda expansionsfonderna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1193 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser