Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Vad göra vid misstänkt benbrott på får?  (läst 2979 gånger)

Racksund

• Sikta mot stjärnorna. Når kanske till trädtopparna
    • Norrbotten
Hjälp! Vad göra vid misstänkt benbrott på får?
« skrivet: 02 maj-10 kl 21:26 »
Har en tacka som gått inne nu en vecka med sitt nyfödda lamm. Då jag kom ut för att göra laggår´n efter middan haltar tackan.  :-\  Foten är viken lite innåt och hon stödjer ej på benet.  Jag ser ett sår vid nedersta fotleden och svullnad. Fick råd att prova dra foten iled. Gick ej bra och vi misstänker ett benbrott. Vill ju ej bli av med tackan  :'( speciellt för lammets skull. Hon verkar annars inte så medtagen.
Vad göra? Spjälka, linda, låta det vara???? ???
« Senast ändrad: 02 maj-10 kl 21:37 av Racksund »
Har alltid drömt om att bli bonde! Få se hur det går?

Racksund

• Norrbotten
SV: Hjälp! Vad göra vid misstänkt benbrott på får?
« Svar #1 skrivet: 02 maj-10 kl 22:11 »
Finns det ingen som har något råd? ???

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 02 maj-10 kl 22:28 »
Jag har inga får..... men väl andra djur...... jag hade ringt vet.

Lycka till
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 02 maj-10 kl 22:34 »
Hittade detta (förvisso om lamm):

http://edgefieldsheep.com/bb/viewtopic.php?f=4&t=2037

Kanske finns fler trådar i ämnet.

Racksund

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 02 maj-10 kl 22:41 »
Jag har inga får..... men väl andra djur...... jag hade ringt vet.

Lycka till
Inte så lätt där jag bor och speciellt inte en söndagkväll.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 02 maj-10 kl 22:57 »
Alltså, om den äter och dricker, och tar sig fram på tre ben, så är det ju inte bråttom. Jag hade väntat till åtminstone lunchtid i morgon och observerat henne. Är hon inte bättre kan du ju ringa vet då. Om den inte får hjälp förrän på tis så lär det inte göra någon skillnad för prognosen i alla fall. Och visst, det kanske gör ont, men ofta gör det inte jätteont när de inte belastar benet, det vet man ju från människor.

Precis som det står i någon annan tråd, om ni väljer att använda veterinären, åk gärna dit, de blir oftast betydligt billigare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 03 maj-10 kl 14:04 »
Jag har varit med om en tacka som bröt ena tåbenet. Det läkte av sig själv och hon blev ohalt igen. Dock så växte hennes klöv lite fel pga den ändrade benställningen (Klöven pekade fel sas).
Det gjorde att jag så småningom tog bort henne, eftersom hennes klöv behövde ständigt verkas/ inte slets naturligt.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Racksund

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 15 maj-10 kl 10:20 »
Ringde vet, själkat ben, antibi, hon mår bra men stödjer ännu ej på benet. Spjälkat om, det ser bättre ut. Man är nog för harig.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #8 skrivet: 16 maj-10 kl 09:28 »
Ringde vet, själkat ben, antibi, hon mår bra men stödjer ännu ej på benet. Spjälkat om, det ser bättre ut. Man är nog för harig.

Viktigt att dokumentera dock, utifall ngn anmäler vanvård av djur pga halt tacka. Då är det bra att kunna visa upp att man skrivit att man är medveten om problemet och att "tackan är under behandling" när djurskyddsinspektörerna kommer.

Finns alla slags människor.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Linus.C

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 16 maj-10 kl 13:35 »
Har en tacka som gått inne nu en vecka med sitt nyfödda lamm. Då jag kom ut för att göra laggår´n efter middan haltar tackan.  :-\  Foten är viken lite innåt och hon stödjer ej på benet.  Jag ser ett sår vid nedersta fotleden och svullnad. Fick råd att prova dra foten iled. Gick ej bra och vi misstänker ett benbrott. Vill ju ej bli av med tackan  :'( speciellt för lammets skull. Hon verkar annars inte så medtagen.
Vad göra? Spjälka, linda, låta det vara???? ???

Känn över benet och försök känna om det är ytligt eller inre och kontakta veterinär, hade jag gjort.

Racksund

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 17 maj-10 kl 20:58 »
Nu stödjer hon på benet, det ser fint ut. :D Har fått komma ut, det har hon längtat efter! :D

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 20 maj-10 kl 17:34 »
Bra jobbat! Man kan behöva motgångar ibland som slutar i nått positivt.

Räkna ändå med det värsta om hon inte stödjer riktigt. Men du kan ju alltid låta henne käka sig kraftig innan det är dags i så fall att göra nått "radikalt" i höst.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser