Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med "överblivet" foder?  (läst 2797 gånger)

ersam

• -
Vad göra med "överblivet" foder?
« skrivet: 01 maj-10 kl 11:55 »
Var ju skiträdd att förlora bina i vinter igen så jag matade så det stod härliga till - ett samhälle fick totalt 24 kg.  :-[

När jag kollade iförrgår så kändes dom lite trångbodda och jag plockade ur tre hela ramar med socker som jag ersatte med tomramar.

Vad göra med foderramar? Jo jag vet - avläggare.

Men så läser man att bina gör av med 50 kg honung på en säsong! Då tänker jag att jag hellre behåller honungen så kan bina knapra socker!  8)

Så vad händer om man istället har ett större yngelrum med flera sockerramar under sommaren. Är risken stor att de sonika tömmer sockret och bär iväg med detta till skattlådorna? Jag vill ju inte gärna ha "utspädd" honung. Eller förbrukar dom sockret i första hand och lägger honungen på "lager".

Är risken stor att de flyttar sockret antar jag att man i samband med skattlådornas påsättande måste ta bort alla kvarvarande sockerramar.  ???

Sanntos

• Gäst
SV: Vad göra med "överblivet" foder?
« Svar #1 skrivet: 01 maj-10 kl 12:40 »
Varför inte  låta sockerramarna sitta kvar, de lär ju gå åt i god tid innan draget, om de är lite trångbodda sätt på en låda till istället?

Solklart

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 02 maj-10 kl 07:41 »
Hur länge kan man spara överblivna ramar med sockerhonung utanför kupan utan att de blir oanvändbara? Någon som vet?  ???

Om man förvarar dem i rumstemperatur, torrt och mörkt. Vilken lagringstid kan man hoppas på att fodret klarar?

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 02 maj-10 kl 08:50 »
Socker fungerar som ett konserveringsmedel, svalt och torrt kan man förvara dem länge.
Men någon exakt siffra finns troligen inte med mera än att du kan använda dem till dina avläggare under sässongen utan problem.

Gep

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 02 maj-10 kl 09:41 »
Jag har lagt mina foderramar i frysen.
Där finns plats tills bärsäsongen börjar.

ersam

• -
« Svar #5 skrivet: 02 maj-10 kl 09:46 »
Jag har lagt mina foderramar i frysen.
Där finns plats tills bärsäsongen börjar.

Tycker det låter lite over-kill. Socker klarar sig bra svalt och mörkt. Passa på att frosta av istället!  :)

Någon som vet om bina flyttar upp sockret i skattlådorna?  ???

Jano

• Halland
« Svar #6 skrivet: 02 maj-10 kl 10:57 »

Någon som vet om bina flyttar upp sockret i skattlådorna?  ???

Provade en gång för några år sedan att färga fodret till ett samhälle för att kolla just denna sak. På våren när det blev trångt i yngelrummet flyttades fodret upp i skattlådan, så de ramarna som var gröna fick senare användas till avläggarfoder. Finns mycket sockerhonung kvar på våren är risken stor att det åker upp i skattlådan. Det var grön karamellfärg som användes för att färga fodret i testet.

Solklart

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 02 maj-10 kl 19:25 »
Provade en gång för några år sedan att färga fodret till ett samhälle för att kolla just denna sak. På våren när det blev trångt i yngelrummet flyttades fodret upp i skattlådan, så de ramarna som var gröna fick senare användas till avläggarfoder. Finns mycket sockerhonung kvar på våren är risken stor att det åker upp i skattlådan. Det var grön karamellfärg som användes för att färga fodret i testet.

Det jag är orolig för är att det till slut kristalliserar i ramarna och därmed får ett mindre värde. Att t.ex. övervintra på kristalliserad honung är inte bra.

Att lägga ramarna i frysen är ett bra knep men där är det tyvärr trångt. WAF:en på att lägga beslag på en hylla i frysen är låg.

Smart idé med karamellfärgen föresten, Ersams farhågor är alltså korrekta.

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

ersam

• -
« Svar #8 skrivet: 02 maj-10 kl 20:36 »
Har hört det flera gånger och gott att få det bekräftat.

En annan sak jag hört är att man däremot kan ge strösocker (torrt) i foderram utan risk att det dras upp i skattlådan.

Gideon i Roslagen

« Svar #9 skrivet: 02 maj-10 kl 21:19 »
DEt går bra med torrsocker bina brukar hämta där när det är dåligt väder. Det håller igång yngelsättningen.

poze

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 04 maj-10 kl 17:18 »
invintra på svartvinbärssaft och sälj sedan "svartvinbärshonung" om de flyttar upp det!
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 1 användare
kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser