Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Större kraftledning över odling  (läst 7999 gånger)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Större kraftledning över odling
« Svar #20 skrivet: 05 maj-10 kl 14:57 »
Jag hittade ifjol en artikel på webben (från SLU tror jag, svensk forskning i alla fall) om skadeverkningar på potatis av glyfosatbekämpning. Jag tror det gällde vinddrift från närbelägna fält. Resultaten var i korthet: Även om det inte syns skador på plantorna kan man få en skördenedsättning. Även om man inte får en skördenedsättning kan man få en miskad grobarhet: tar man skörden som sättpotatis så gror det inte på rätt sätt. Det blir mer eller mindre vanskapta plantor. Bara som exempel på att allt inte går att se med blotta ögat (om man inte följer det tillräckligt länge och noggrannt). Just inverkan på reproduktionsförmåga brukar vara känslig. (Tyvärr sparade jag inte artikeln och hittade den sen inte vid en upprepad sökning. Någon som vet vilken artikel det handlar om?)

Skytten

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 05 maj-10 kl 18:14 »
Jag hittade ifjol en artikel på webben (från SLU tror jag, svensk forskning i alla fall) om skadeverkningar på potatis av glyfosatbekämpning. Jag tror det gällde vinddrift från närbelägna fält. Resultaten var i korthet: Även om det inte syns skador på plantorna kan man få en skördenedsättning. Även om man inte får en skördenedsättning kan man få en miskad grobarhet: tar man skörden som sättpotatis så gror det inte på rätt sätt. Det blir mer eller mindre vanskapta plantor. Bara som exempel på att allt inte går att se med blotta ögat (om man inte följer det tillräckligt länge och noggrannt). Just inverkan på reproduktionsförmåga brukar vara känslig. (Tyvärr sparade jag inte artikeln och hittade den sen inte vid en upprepad sökning. Någon som vet vilken artikel det handlar om?)

Det är ju liksom inte så att det som gäller för RoundUp eller dess generica, direkt utan att gjort ganska invecklade opch noggranna studier kan ta in det i diskussionen om elektromagnetiska fält.  Skulle vara kul att se en rapport om sambandet.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #22 skrivet: 05 maj-10 kl 22:03 »

Det är ju liksom inte så att det som gäller för RoundUp eller dess generica, direkt utan att gjort ganska invecklade opch noggranna studier kan ta in det i diskussionen om elektromagnetiska fält.  Skulle vara kul att se en rapport om sambandet.

Som sagt tog jag upp detta "bara som exempel på att allt inte går att se med blotta ögat".

tench

• -
    • Solrot
« Svar #23 skrivet: 06 maj-10 kl 18:41 »
Tycker alltid det är en annorlunda vegetation under kraftledningar. Men det har andra orsaker. De röjer ju bort högväxande vegetation.
Jag tror inte att man kan göra en sådan visuell jämförelse som Skytten gör, just av denna anledning.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Skytten

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 06 maj-10 kl 18:47 »
Tycker alltid det är en annorlunda vegetation under kraftledningar. Men det har andra orsaker. De röjer ju bort högväxande vegetation.
Jag tror inte att man kan göra en sådan visuell jämförelse som Skytten gör, just av denna anledning.

Varför inte? Jag har kollat där det inte är någon skillnad under kraftledningen mot omgivande landskap. Här är fullåkersbygd, och man röjer inte några gator, utan tröskan far under.

Kraftledningarna går genom uppodlat landskap.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

tench

• -
    • Solrot
« Svar #25 skrivet: 06 maj-10 kl 18:57 »
Ok. Jag tänkte på de gatorna jag sett. Oftast genom skog. Men för att få någon mer insikt i det krävs det nog en mer kemisk analys av något slag. Men det är nog troligare att fåglar och liknande påverkas.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Cordula

• Närke
« Svar #26 skrivet: 12 maj-10 kl 16:44 »
Jag tänker på en hel annan sak. I en odlingslott tillbringar man sin fritid. Man vill koppla av, kroppen vill slappna av och samla krafter. Och detta under eller direkt vid en starströmledning? Funkar inte. En tidigare kompis från mig bodde direkt bredvid en starkströmstation. Han var väldigt sjuk, hans mamma också. Hela kroppen försvagas. Ok, han sov där också, men vill man verkligen vara i ett skadligt område helt frivilligt? Jag skulle avstå från att köpa eller arrendera en sådan odlingslott.

KorvGrisen

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 30 maj-10 kl 12:18 »
30% fler cancerfall bland dem som bor på det bostadsområde i den här stan som råkar ligga under/vid kraftledningen. Men det är ju människor förstås, och inte grönsaker.  ::)

Intressant. Jag såg för längesedan en dokumentär som berättade om en liten by där antalet människor som hade cancer var skyhögt. Orsaken som de kom fram till var just kraftledningar.

Men som du säger så var det människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 4 användare (1 dolda)
piona, addebadde, donderboss

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser