Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  syrade grönsaker  (läst 2179 gånger)

Kerstin Linnea

syrade grönsaker
« skrivet: 24 apr-06 kl 15:36 »
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av mjölksyrade grönsaker till
kaniner?.
Jag har läst att kaniner inte ska äta vitkål för att det är för hårdsmält och att dom kan få gaser av det,,, :P
Själv tål jag inte rå vitkål men syrad (surkål) går bra,, :)
jag tänkte att det är nyttigt med syrade grönsaker (kanske för kaniner också)? ??? Jag hade tänkt mig typ en matsked eller så
För en bättre hälsa och motståndskraft...Någon som vet ???

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:syrade grönsaker
« Svar #1 skrivet: 24 apr-06 kl 18:28 »
Hej!

Syrade grönsaker har jag ingen kaninerfarenhet av. Däremot vet jag det finns folk som ger kaninerna ensilage, och på sätt och vis är ju det också syrat. Kaniner älskar kålväxter, men dels kan det ge gasbildning, dels (för oss som slaktar) så ger det bismak åt köttet.  

Edgar

Kerstin Linnea

« Svar #2 skrivet: 24 apr-06 kl 20:29 »
Jag hade mest tänkt att ge avelsdjuren lite,Inte kaninerna som ska slaktas...Vad tror ni om det... :)
Ungdjuren tänkte jag  att huvudparten av fodret skulle vara ett bra hö .Sen havre ,Morötter och ris från skogen.
Sen under sommaren även gräs och örter...Jag vill inte utfodra med pellets som är "utdrygat" med hö eller innehåller soya...
Vad tror ni om Lusern ??? Kan det vara något...?

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 25 apr-06 kl 21:28 »
Jag har också funderat på lusern och havre istället för pellets  :) Har inte provat än, och inte hittat lusern billigt någonstans heller... Rabforpelletsen innehåller bla lusern så det borde funka bra. Används väl mest till hästar annars?

Nåja, jag är nyfiken på vad du får för resultat, om du provar  ;)

Kan man ge solrosfrö utan att det ger bismak (vid slakt)?
Landsflykting i storstan...

Kerstin Linnea

« Svar #4 skrivet: 26 apr-06 kl 13:32 »
Jag har läst på näringsinnehållet på Lusernpellets som bara innehåller lusern och det varkar vara en bra näringsbalans
i det med hög protein halt och bra mineraler bland annat kalcium.. :) .
så jag tror nog att kaniner skulle må bra av sådant i foderstaten...ska prova.... :D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 30 apr-06 kl 21:51 »
Vet att kaniner inte tål kina-kål, men små,små mängder vitkål borde väl gå bra? Om man vänjer magen försiktigt. Vet att jag gav mina kaniner mycket kål förr men just kina-kål tålde de inte. En bitter erfarenhet rikare. : :'(

Någon som vet?
Ska inte slakta ännu men kom över en massa vitkål nämligen, hur länge sitter smaken kvar, en månad?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kerstin Linnea

« Svar #6 skrivet: 23 okt-06 kl 11:50 »
.Hej jag tänkte att jag skulle avlägga rapport...
Jag har utfodrat med lusernpellets och havre sen mina kaniner var små och väntar nu mina första kullar :)
Så jag får se snart om det är en bra grej eller inte...
Mina kaniner har däremot växt bra och har en fin päls
,speciellt min korsningshona som har blivit snyggare än jag förväntat mig. Hon är korsning mellan Rex och dvärgvädur och är större än en dvärgvädur men en ganska kort glansig päls och ståöron. Hon är rejäl i kroppen och hennes ungar kan nog vara lämpliga både till kel och kött...
senare (om allt går bra) lägger jag inn annonser om ungar ;D
Det var allt för nu...Ha en bra dag ;)

furu

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 26 okt-06 kl 17:24 »
Hvor mye er "små mengder" kål? Er det snakk om 1 blad, 1/2 blad eller flere blad pr kanin?

Hvor lenge sitter kålsmaken i kjøttet om man skal slakte?

Dela detta:

* Inloggade just nu

567 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser