Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  köldtåliga Höns  (läst 6714 gånger)

Chrische29

köldtåliga Höns
« skrivet: 30 apr-10 kl 10:57 »
Hej,
jag bor i Jämtland och har nyss fått några höns. 3 Brahma och 1 Oprington. Brahmarna är nu 3 år och lägger inte längre ägg. Orpington är nu ca. 1 år och lägger ungefär varannan eller tredje dag ett ägg.
Jag vill byta ut dom äldre höns och tänkte höra vilken ras ni skulle  satsa på.
Kriterierna för mig är:
- dem ska vara köldtåliga
- lägga gärna fler ägg än bara var tredje dag
- gärna också ruvvilliga
- en större ras typ brahma

Hönsar har möjlighet att vara inomhus och utomhus   

Tack för hjälpen
Chris

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: köldtåliga Höns
« Svar #1 skrivet: 30 apr-10 kl 11:02 »
satsa på en ras med rosenkam... kammen är det som tar stryk först... Hedemora säjs vara köldtåligare än andra men de är mindre än brahma(typ alla raser är mindre än brahma..)
lantraser är anpassade för vårt klimat..
Fjäderfän och kaniner

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #2 skrivet: 30 apr-10 kl 11:08 »
satsa på en ras med rosenkam... kammen är det som tar stryk först... Hedemora säjs vara köldtåligare än andra men de är mindre än brahma(typ alla raser är mindre än brahma..)
lantraser är anpassade för vårt klimat..
Hedemora ruvar väl knappt?
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #3 skrivet: 30 apr-10 kl 11:21 »
hej,

hdemora höns är ruvvilliga.... jag har flera som ligger nu.... köldtåliga och bra värpare...

mvh

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 30 apr-10 kl 11:35 »
Men Hedemora är små höns 1,9 kg snitt.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

grimbart

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 30 apr-10 kl 12:51 »
Hedemora ruvar väl knappt?
hedemora från genbank ruvar garanterat då kläckare är förbjudet vid genbanksarbete...
Fjäderfän och kaniner

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #6 skrivet: 30 apr-10 kl 13:08 »
Det kan väl inte gälla för allt genbanksarbete, annars vore såväl blommehöns som skånegäss utdöda...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 30 apr-10 kl 13:14 »
har fått för mig att det är förbjudet... vore idioti att försöka behålla lantrasernas naturliga beteénde med hjälp av äggkläckare...eller? inte konstigt om skånegåsen tappar ruvvilligheten då....
Fjäderfän och kaniner

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #8 skrivet: 30 apr-10 kl 13:51 »
Det kan väl inte gälla för allt genbanksarbete, annars vore såväl blommehöns som skånegäss utdöda...

hej,

det är olika från ras till ras hur det är tillåtet att använder kläckare.... men hedemora får inte maskin kläckas om de ska anses vara genbanksdjur.

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #9 skrivet: 30 apr-10 kl 14:15 »
Men inte slutar väl hönsen lägga ägg redan vid 3 års ålder?

New Hampshire är stora och värper bra. Enligt rasbeskrivningen är de härdiga, men jag har inget att jämföra med på den punkten. Förfrysa kammen kan de i alla fall, men mina har klarat vintern bra. Fast ruvar gör de inte.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #10 skrivet: 30 apr-10 kl 14:16 »
Men inte slutar väl hönsen lägga ägg redan vid 3 års ålder?

Nej, mina lägger upp till 12-13 års ålder och det lägger BRA med ägg tills de blir runt 6 år, då börjar det trappas ned lite så man märker det men det är inte förrän de är uppåt 10-11 år man kan börja säga att det lägger dåligt med ägg.

Måste säga till TS att om de bara är 3 år och inte lägger ägg har den fått väldigt "kassa" höns när det gäller äggväg. För 3 år är INGENTING.
« Senast ändrad: 30 apr-10 kl 14:19 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Chrische29

« Svar #11 skrivet: 01 maj-10 kl 19:27 »
Hej och tack allihopa :)

tyckte också att det låter konstigt, att dem "lägger ner" vid 3-årsåldern.
Vi fick dem ju en vecka sen, men redan hos förägaren, hände ingenting hos brahmorna (slutade väl ca. en månad sen med värpningen).
Nu har även Orpington inte lagt nåt i 5 dygn.
Vi är ju blodiga amatörer med hönsen, så vi vet bara vad vi har läst i böcker och på nätet (men vi är väldigt noga) - är tacksam för varje tipps.
Vi misstänker att orpingtonen har kalkben - dem ser ganska hemskt ut, men jag kan inte säga om hon har ont.
nån tips här? - har hört att man kan pensla benen med olivolja?

Situationen för hönsen är:
dem får helfoder från granngården
snäckskål
ibland lite grönfoder
och har jämt tillgång till färskt vatten
och dem får hur mycket dagsljus som helst (dem lever provisoriskt i vårt stort växthus - och nej det är inte för varmt i det )
får dem kanske för mycket ljus, eller känner dem sig stressad /inte trygg nog?
vi har byggd värpboxar med hö åt dem, och dom älskar att ligga i boxarna.
det är bara tuppen som sover på sittpinnen, för att hönsen var inte van med detta för förra ägaren (tror jag)

många synpunkter är välkomna :D

tack

sonja på slätten

• Halland
« Svar #12 skrivet: 01 maj-10 kl 19:28 »
Stor Wyandotte. Har roskam och är större än lanthöns, i alla fall tyngre. Rasen är framställd i USA för att tåla kallt klimat.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #13 skrivet: 01 maj-10 kl 19:31 »

Men angående dina egna höns, det är vanligt att höns slutar värpa ett tag när de bytt hem.
Många raser värper dessutom "i kullar", och vilar sig eller ruvar mellan "kullarna".
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #14 skrivet: 01 maj-10 kl 20:04 »
Av dom jag har / hade så kan jag säja att sussex hönan aldrig frös denna vinter , ingen av dom andra hönsen av större raser reagerade heller men TUPPARNA dom var skitfjöninga o låg under värmelampan o huttrade jämt .
Jag har Svartkopparmaran tupp som var värsta frysgrisen .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 01 maj-10 kl 20:29 »
Håller med Sonja.
Inte alls självklart att Hedemora ruvar.
Vare sig de är från genbank elle ej
För övrigt en ljuvlig ras.
« Senast ändrad: 01 maj-10 kl 20:32 av Lycka »
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser