Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leva snålt  (läst 43784 gånger)

Carlsson

• Gäst
Re:Leva snålt
« Svar #40 skrivet: 07 nov-06 kl 10:01 »
Vaddå snålt.......

Det heter väl ekonomiskt?  hihi!!!

//Carlsson

Stiptar Ghadd

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 07 nov-06 kl 11:50 »
Hej,"Carlsson". Dessvärre är det nog så på många håll i detta land att många kallar sig själva ekonomiska, medan andra av vederbörande rubriceras såsom varande snåla! Några sådana tendenser förekommer inte på detta forum ;ett av våra mål är ju att leva ekonomiskt!  Signaturen "Gröfre Slissing" skrev under rubriken "Uppvärmning" i inlägg om eldning av kvistar:"Jag avlöjar ytterligare fakta om mig och det som vissa  kallar snålhet, andra ekonomi ! "   Är benägen att hålla med den mannen; dock har jag aldrig kallat någon för snål i annat fall än självironiskt om mig själv!    Jag måste förstås meddela Dig att jag gett skyddsänglarna en möjlighet att hinna ifatt mig; min bil har avregistrerats, tar mig fram på min dotters cykel! Hälsningar!  S.G
« Senast ändrad: 07 nov-06 kl 16:44 av Stiptar Ghadd »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #42 skrivet: 07 nov-06 kl 13:57 »
Fast det är väl olika vad man lägger i ordet snål? Att leva snålt eller ekonomisk är ju helt klart eftersträvansvärt så länge man själv trivs med det och det inte går ut över andra. Samt att man då kan använda sina pengar till att göra annat alternativt leva som man vill.

Sen finns det definitionen snål som att man inte unnar sig eller någon annan något. Eller lever på sopor istället för att köpa vettig mat som man faktiskt har råd med. Har ett par riktigt snåla i släkten som aldrig unnar sig något fast de faktiskt har råd. Vet inte varför de sparar egentligen eftersom de inte har något mål mer än själva sparandet i sig. Nu sitter en av dem med massor av pengar på banken och klagar över sina onda smärtande ben eftersom vederbörande gått med rollator fram och tillbaka i 5 km till sjukhuset eftersom man är för snål för att åka buss eller ta taxi.  ::) Visst, lär ju få en del av arvet en gång i tiden men, jag är hellre utan pengarna och att människor unnar sig själva att må bra istället för att vara snål mot sig själv.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Carlsson

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 08 nov-06 kl 09:09 »
Jag vet också skillnaden mellan snål och ekonomisk.

1,missunnar sig själv och andra för att lägga pengar på hög=  snål!

2, håller i pengarna för att få det att gå ihop = ekonomisk!

//Carlsson

Sano

• Bohuslän
« Svar #44 skrivet: 13 nov-06 kl 21:46 »
En liten kommentar till sojaböne-diskussionen: Odlingen av sojabönor är en av de största anledningarna till avverkningen av regnskogarna i Sydamerika. Sojabönor kan bara odlas 2-3 år på samma mark, så det går till så att man hugger ner och bränner regnskogen och odlar sojabönor under ett par år. Odlingen kräver enorma mängder konstgödsel och bekämpningsmedel och arbetsmiljön för bönderna är under all kritik när de utan skyddsutrustning använder bekämpningsmedel som inte ens får säljas i Sverige. Efter de 2-3 åren låter man marken växa igen med gräs och kor beta på de skapade slätterna (på mark som är fullkomligt impregnerad med bekämpningsmedel). Sedan säljer man köttet som "ekologiskt naturbeteskött" i t ex Sverige. Bortsett från skövlingen av regnskogen är odlingen en av de mest resurskrävande i världen. Sedan har vi ju transporten till Sverige.... Jag tycker inte att sojabönor är något lämpligt val för den som vill leva nära naturen. Inte ens om man köper ekologiska bönor.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

tobben

• -
« Svar #45 skrivet: 13 nov-06 kl 23:00 »
Men skrev inte martin att de odlade sina sojabønor sjælva?

Hur som helst, nyligen bodde jag ett par år i Norge med några kompisar och dær finns det två mataffærskedjor som ger bort maten nær den går øver datummærkningen. Vi insåg ju snart att det var enklare att leta i containern utanfør æn att dagen føre gå runt i butiken och leta efter mat som går ut.
Vad jag vet så ær det inga mataffærer i sverige som har denna policy men containrar finns det væl, iaf utanfør mindre butiker....
Hemskt med all mat som slængs, i norge så badade vi i bananer, mjølk, yoghurt, apelsiner och olika sorters pålægg, mm. Det galnaste vi hittade var valkøtt! Fruset førståss och fantastiskt gott!!
Hela æmnet ær ju ganska mycket tabu och vi hamnade i konflikt med lokalbefolkningen. Men spænnande var det!! Jag frågade faktiskt butiksinnehavaren (efter att jag erkænnt vad vi høll på med) om han inte kunde ge oss maten direkt istællet før att den skulle ta vægen førbi containern, men se ikke... Det var dock ok om vi letade i containern bara vi gjorde det diskret.
I øvrigt fiskade vi mycket och hade en potatisåker. Jag och mina kompisar hade alla oavlønat jobb så nog levde vi billigt alltid. Lite rough kan man nog sæga men en bra erfarenhet! Vi hade alla samma kænsla att det var som att vittja næt nær vi cyklade till butiken mitt i natten...... :-X

martinki

• ljuspunkt
« Svar #46 skrivet: 14 nov-06 kl 04:10 »
Hej Du!

En liten kommentar till sojaböne-diskussionen: Odlingen av sojabönor är en av de största anledningarna till avverkningen av regnskogarna i Sydamerika. Sojabönor kan bara odlas 2-3 år på samma mark, så det går till så att man hugger ner och bränner regnskogen och odlar sojabönor under ett par år. Odlingen kräver enorma mängder konstgödsel och bekämpningsmedel och arbetsmiljön för bönderna är under all kritik när de utan skyddsutrustning använder bekämpningsmedel som inte ens får säljas i Sverige. Efter de 2-3 åren låter man marken växa igen med gräs och kor beta på de skapade slätterna (på mark som är fullkomligt impregnerad med bekämpningsmedel). Sedan säljer man köttet som "ekologiskt naturbeteskött" i t ex Sverige. Bortsett från skövlingen av regnskogen är odlingen en av de mest resurskrävande i världen. Sedan har vi ju transporten till Sverige.... Jag tycker inte att sojabönor är något lämpligt val för den som vill leva nära naturen. Inte ens om man köper ekologiska bönor.

Dags att tänka om? Mina sojabönor kommer från Kanada. Och USA är världens största sojaproducent. Med den regnskogen som Du nog menar har dessa länder inget att göra. Fastän 80-90% av världens konventionella sojaproduktion används i köttproduktionen - men eftersom jag inte äter kött känner jag mig lungn där. Kött är boven i dramat som Du beskriver, sojan där borta planteras för köttets skull och inte för sojans skull.

Kan Du ange en källa där det framgår att det bara går att odla soja ett par gånger på samma plats i allmänhet? I Ditt inlägg tror jag blandar Du ihop olika odlingsregionernas "betingelser"? Som medlem i bönfamiljen borde soja nämligen berika jorden där den står eftersom den bindar luftens kväve i marken. Konstgödsel är då överflödig ... Men regnskogen har inget vidare matjordsskikt så där måste Du alltid gödsla oavsett vad Du odlar. Men här pratas det om eko-soja och inte om braslilianskt kött.

Jag personligen tycker dessutom att det är så fel att kräva perfektion där den är omöjlig. Har Du egen el, är billös, äter Du kött?, dricker Du mjölk?, äter Du ägg?, köper Du bara ekovaror, aldrig plast, har Du dator?, har du egna tyger?, osv? Man kommer snabbt till den punkten där man måste inse att eko är målet men än så länge är 100% eko en utopi och att pricka enstaka punkter blir då absurt.

Hur som helst: med eko-soja stödjer Du de bönder som satsar på sånt och inte globaliserat kött - och det är en kanonbra början! Kanske det lönar sig tänker då ett par svenskar i Skåne och satsar på sorter som kan växa här hos oss (de finns).

/Martin

Ps: En till sak att tänka på: ett par kg eko-soja från Kanada belastar miljön med ett par liter flygbränsle kan man tycka. Men hur många produkter som jag annars hade köpt (tänk även på deras förpackning och både produkternas och förpacknignarnas resvägar!) gör dessa bönor överflödiga! Jag tror att det i soja-fallet kan vara okej att få de hit med flyget. Pålägg, mjölk, såser, biffar, ägg, kostfibrer, mm. ersätts med soja här hos mig. Tänk så många insparade mil och avgaser! Någonting annat är det med typ vindruvor från Chile, efter min uppfattning, de förblir för det mesta just vindruvor och ersätter inte andra globala produkter eller globala förpackningar.
« Senast ändrad: 14 nov-06 kl 08:04 av martinki »

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #47 skrivet: 14 nov-06 kl 14:03 »
martinki

Ja allt är relativt. Själv skippar jag sojan och äter ägg från egna höns, kött från de djur som som delar mitt land och fisk från forsen som rinner förbi 500 meter från huset och kräftor från sjön som ligger på gångavstånd.
Jag kokade tofu ett tag med soja från Minnesota och Nigari från Japan. Kan inte för en sekund ens inbilla mig att det skulle gynna naturen och djurlivet bättre än att leva som jag gör nu.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

martinki

• ljuspunkt
« Svar #48 skrivet: 14 nov-06 kl 14:37 »
Hej!

Om man har möjlighet att producera även råvarorna själv eller har djur och låter "producera" åt en (+ tycker att detta är okej) och om man inte använder foder utifrån och så vidare, så kan jag också tycka att det är bra mycket ekologiskare än att köpa från fjärran land.  Hade jag haft valet, dvs. gård och ingen stat /kommun i nacken på mig som hela tiden hittar på olika avgifter och sånt som jag måste betala med äkta pengar (som måste införskaffas), allt detta bara för att jag *finns*, så hade jag arbets- men inte sysslolös bott i ensamheten med min sambo, mina två, tre höns och mitt trädgårdsland. Verkligenheten tvingar fram kompromisser, så jag arbetar. Inte i ensamheten, utan höns, men med sambo.

Det jag skrev om är kompromissen som de flesta är tvungena att hitta mellan kraven på den ena och drömmen på den andra sidan. Och då blir det bra mycket miljövänligare med min lösning tror jag, när man tar det sura äpplet på den ena sidan och hoppas på att balansen sedan är positiv för miljön. Att metoden inte kan vara det slutgiltiga målet är uppenbart; men någonstans måste man börja. Och kruxet är att all mark tillhör något land och därmed blir man inte riktigt så fri som man kanske önskade sig att man var. Det finns inga garantier, kanske det som går bra idag blir omöjlig i en snar framtid?

Kanske forsen försvinner för ett kraftbolag får plötsligt bygga lite längre uppströms? Kanske vattnet förpestas för att det ska brytas metaller i närheten? Plumpa exempel på vad jag menar.

Så jag personligen tror att den framtida eko-självhushållaren måste vara rörligare på sätt och vis; konstigt nog för att få in stabilitet i det hela (framtiden), så måste man litet grand bli en nomad utan fullt så fast boplats men med frön i säcken. Men det är ett annat ämne, liksom frågan "ska man äta djur eller inte" ;)

Martin
« Senast ändrad: 14 nov-06 kl 14:42 av martinki »

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #49 skrivet: 14 nov-06 kl 15:36 »
Hej!

Om man har möjlighet att producera även råvarorna själv eller har djur och låter "producera" åt en (+ tycker att detta är okej) och om man inte använder foder utifrån och så vidare, så kan jag också tycka att det är bra mycket ekologiskare än att köpa från fjärran land.  Hade jag haft valet, dvs. gård och ingen stat /kommun i nacken på mig som hela tiden hittar på olika avgifter och sånt som jag måste betala med äkta pengar (som måste införskaffas), allt detta bara för att jag *finns*, så hade jag arbets- men inte sysslolös bott i ensamheten med min sambo, mina två, tre höns och mitt trädgårdsland. Verkligenheten tvingar fram kompromisser, så jag arbetar. Inte i ensamheten, utan höns, men med sambo.

Det jag skrev om är kompromissen som de flesta är tvungena att hitta mellan kraven på den ena och drömmen på den andra sidan. Och då blir det bra mycket miljövänligare med min lösning tror jag, när man tar det sura äpplet på den ena sidan och hoppas på att balansen sedan är positiv för miljön. Att metoden inte kan vara det slutgiltiga målet är uppenbart; men någonstans måste man börja. Och kruxet är att all mark tillhör något land och därmed blir man inte riktigt så fri som man kanske önskade sig att man var. Det finns inga garantier, kanske det som går bra idag blir omöjlig i en snar framtid?

Kanske forsen försvinner för ett kraftbolag får plötsligt bygga lite längre uppströms? Kanske vattnet förpestas för att det ska brytas metaller i närheten? Plumpa exempel på vad jag menar.

Så jag personligen tror att den framtida eko-självhushållaren måste vara rörligare på sätt och vis; konstigt nog för att få in stabilitet i det hela (framtiden), så måste man litet grand bli en nomad utan fullt så fast boplats men med frön i säcken. Men det är ett annat ämne, liksom frågan "ska man äta djur eller inte" ;)

Martin
Jag förstår precis vad du menar, och ja det kan kännas som skit att behöva betala för att finnas till. Dock går ju en hel del av de pengarna till sådant som man drar nytta av som i mitt fall skolbussar, snöröjning av större vägnät, vägbelysning m.m.
Och javist jag skulle klara mig utan det men det gör trots allt vardagen lättare. Men jag håller med dig i stort, skillnaden mellan landsbyggden i USA och Sverige är att politikerna inte är maktfullkomliga när det gäller regionalpolitiken. Något kraftbolag får inte bygga förräns majoriteten av de boende i vårat Township genom röstning har sagt att det är ok.
Ett av amerikas största energibolag ville bygga vindkraftverk i trakten för något år sedan. Befolkningen sa nej och borgmästaren fick avgå.
Men visst ingenting är givet, och det är inte omöjligt att jag tar min familj, mitt pick och pack och drar vidare någon annanstans om utvecklingen inte faller mig i smaken. Jag är van att flytta på mig och klarar mig bra i skiftande omgivningar och kulturer ;).
Vad gäller djurätarfrågan så tycker jag så här.
Vi konsumerar djur oavsett vad vi stoppar i munnen, ett dött djur bryr sig inte om om det kommer oss till godo i första led som kött eller i andra led som näring till grönsaker. Det vesäntliga är hur djuret får leva innan döden inte vad som händer med det efter det har dött.
Människan är omnivor, vi är väldigt bra på att tillgodogöra oss näring från animalier. Det betyder inte att vi är skapade att enbart äta animalier alternativt enbart vegetabilier. Vi mår helt enkelt bra av att äta en kost ballanserad på både vegetabilier och animalier.
Och djurvärlden chokeras knappast av att vissa individer blir uppätna, det är så naturen fungerar....utan död inget liv. Att göra det kretsloppet "hemskt" är ett mänskligt påfund.
Jag äter inte kött och fisk för att jag tycker illa om hjortar och laxar.
Lika lite som en svartbjörn dödar och äter en människa för att han/hon hatar mäniskor. Det är en del av kretsloppet. För många djur på en plats skapar sjukdomsspridningar och svält, lagom många ger ett bra vilthabitat som tillgodoser viltstammarnas behov, svårare än så är det inte. Och jag skulle se det som ansvarslöst av mig att inte ta tillvara på det naturliga överskottet för att sedan ersätta det med bönor från långtbortistan.
Men för att återgå till tråden.
Man behöver inte dricka coca-cola, vatten från den egna brunnen släcker törsten minst lika bra. Man behöver inte köpa sparris från chile, "vildsparris" som du plockar själv från "kattsvansarna" i vassruggen nere vid sjön smakar lika gott.
Man behöver inte köpa bambuskott från asien om man vill wokka, skivad kardborrerot från baksidan av ladan smakar nästan exakt likadant. Och man behöver inte steka tofuskivor till frukosttallriken. Äggröra från bakgårdens höns smakar bättre.
Och snålare blir det garanterat oxå ;).

Some give it all."

martinki

• ljuspunkt
« Svar #50 skrivet: 14 nov-06 kl 16:33 »
Hej Du!

Ack, köttfrågan! Jag äter inte kött (längre) för att jag tycker det är onödigt, opraktiskt och dyrt och att ätandet leder till en massa skräp som jag inte vill ha (förpackning). Samma gäller mjölk- och -produkter. Att det vore hemskt att äta kött är inte min ståndpunkt. Jag är köksmästaren här hemma och har ont om förvaringsmöjligheter men många idéer och än en ambition att se mitt kök som ett försökslabb liksom. Köttets och äggens användningsområder är så begränsade enligt min uppfattning så jag hoppar över dem och tar flexibla bönor istället. Tofu t.ex. tycker jag liksom Du är värdelöst som biff. Rökt kanske. Men annars icke.

Tycker annars själv inte om hysteriska veganer /vegetarianer, men nu är det ju så att jag lever inom EU och i ett större sammanhang alltså en globaliserad värld. Och om jag samtidigt inte har möjlighet att odla roastbiffen själv (eller sojabönan), så är jag tvungen att införskaffa den någon annanstans. Min granne kanske är snäll, men kanske han tar till dansk "eko"kraftfoder till kossan och svinet ändå? Jag får kanske ändå höra att det är eko för att jag ställde min fråga rätt så luddigt (tyckte han) och han fattade möjligen inte vad menade när jag babblade om ett lokalt kretslopp? Eller så går jag till min lokala matbutik och köper grönt kött - och sponsrar därmed ändå en industri som slösar med resurser som kunde livnära mig och min sambo i månader (typ) för att mätta min matlust för en eller kanske två dagar.

Sedan en sak till: det går ju uppenbarligen att "mixtra" med köttet som själva den, jag kan inte längre säga att jag med en blick kan avgöra om en köttbit är färsk eller "omgjord". Fy.

En böna må säljas som eko fast den är konventionell. Eller så är den gammal och säljs som ny. Men den kan inte göras om så som det sker med köttet. Impact:en  på omvärlden och min hälsa anser jag är i alla fall mindre och min hälsa bättre. OM man nu måste köpa och inte odlar själv, så handar det alltså om ett avvägande, eller hur?

Jag tror att det är ingen fråga om att människan är allätare, jag tycker att blint förnekelse är idiotisk från båda hållen. Men vi har ju valet, som tur är! Och min tro är att det inte finns så mycket som en enda genomgrön köttbit i butikerna. Alla har kalkyler att hinna med och årsslut - så det blir kraftfoder till ekomjölken och alla andra djur, i bästa fall bara om det är ont om lokal foder, i värsta fall hela tiden. Där det finns en krav att få in pengar finns det fusk, förr eller senare. Så mitt val grundar sig på praktiska erfarenheter i köket och en stor, stor portion systemkritik /misstro.

Förresten! Om Du tycker att veggiekost är tråkig, så kan jag säga att Du måste bara ha råkat ut för dåliga kockar. Jag tycker nämligen snarare (och det tycker mina många matgäster med) att det är trist med kött! :D

Sist vill jag också nämna att jag inte vill äta vad jag inte kan döda och jag har svårt för att se värdet i att döda ett djur när matbordet är så full att många fler än jag kan äta sig mätta. Detta allvarligt talat. Led jag nöd, skulle detta inte vara en fråga för mig, men jag lider allt annat än nöd och att döda betydde döda för lustens skull, köttlustens. Och den saknar jag till 100%. Vad jag kan tycka vore spännande är att knycka ägg från en fågel. Men bara i teorin, i praktiken är jag för lat och tycker att det är opraktiskt med  ägg och kött ... (inlägget börjar om här)

Martin

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #51 skrivet: 14 nov-06 kl 17:21 »
martinki

Nej jag tycker inte att veggiekost är tråkig, jag äter mycket vegetabilier,frugan är mycket duktigt på att laga vegetariska lasagner, men jag tycker även om animalier. Och får jag välja så vill jag ha både kött fisk och ägg som en del i kosten.
Vet du föresten att just ägg är det födoämne som en människokropp bäst kan tillgodogöra sig näst efter bröstmjölk.
Betydligt mer lättspjälkat protein för människokroppen än vegetabiliskt protein från bönor.

Och jag håller med dig vad gäller kött från affärshyllorna, men nu äter jag inte sådant så det är inget problem för mig.

Some give it all."

Sano

• Bohuslän
« Svar #52 skrivet: 14 nov-06 kl 19:17 »
Hej igen!

Martinki efterfrågar en källa "där det framgår att det bara går att odla soja ett par gånger på samma plats i allmänhet". Det senaste stället jag läst detta om just sojabönor är Svensk frötidning (okänt nummer, men det borde inte vara så svårt att hitta). Detsamma gäller för övrigt de flesta bönor (utom bondbönor) liksom många andra baljväxter. Detta har att göra med växtföljdsjukdomar, t ex ärtrotröta för ärtor, och inte med utarmning av jorden.

Visst är det sant att sojabönor (med hjälp av bakterier) fixerar luftkväve, men de stora mängderna konstgödsel används för att tillföra andra näringsämnen såsom fosfor, kalium, svavel och magnesium. Men visst, detta gäller konventionell odling.

Sedan är jag, precis som du, en motståndare till perfektionism och fanatism. Jag har en dator, jag köper konvetionella produkter i brist på ekologiska osv. Jag kräver inte heller perfektionsim av varken dig eller någon annan.

Däremot kan jag bli rätt trött på denna eufori kring sojabönan (och nu menar jag inte ditt specifika inlägg) - som inte alls är så miljövänlig och framförallt energisnål vid odlandet som många miljövänliga människor tror. (Det finns livscykelanalyser som visar att det går åt mer energi för att framställa ett kilo konventionellt soyaprotein än ett kilo konventionellt nötköttsprotein. Soja ges främst till mjölkkor, inte köttdjur.) Det går alldeles utmärkt att få i sig alla de aminosyror vi behöver ur lokalt odlade produkter (inkl mjölk).

Din diskussion om att de litrar flygbränsle det går åt för att få hit sojan lätt "sparas in" genom att man slipper transportera så mycket annan mat förstår jag inte alls. Äter du mycket mindre mat genom att du äter soja?? Och varför skulle man behöva transportera den andra maten så långt? "Pålägg, mjölk, såser, biffar, ägg (citat)" finns ju på betydligt närmre håll.

Ja ja, det jag egentligen ville med min första inlaga var inte alls att reta upp någon (vi har ju alla samma mål och vill varandra väl) utan att sprida den information jag hade om soja och "naturbeteskött från Brasilien", så att folk själva kan fundera och fatta sina egna beslut allt efter egen situation.

Lite mer info för den intresserade: Det går att odla sojabönor i Sverige, men de får inte den speciella sammansättning av essentiella aminosyror (så kallat högvärdigt protein) som de får i varmare klimat och som är det som gör just sojabönan så efterfrågad. Ska man odla bönor här kan man alltså lika gärna odla gamla svenska sorter anpassade till vårt klimat. De avkastar mer och säkrare.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

martinki

• ljuspunkt
« Svar #53 skrivet: 14 nov-06 kl 19:25 »
Hej Mr. Egg,  :)

jag är medveten om att ägget anses vara nästan intill perfekt, men ändå så måste de handlas först och för det mesta är deras tänkta insatsområden rätt så entoniga och kräver egentligen inga ägg "på riktig". För att komma tillbaks till "leva snålt" frågan så kan jag konstatera att ägget är överflödigt. Bara när det gäller den saken att man till vissa kakor behöver styv äggvita och visst ja: frukostägget, såklart, då kan man sakna ägget. Det kan inte bönor "ersätta".

Det sägs ofta att bönor och sånt är så svårsmält, men det konstiga är att jag har mer problem med t.ex. ägg eller ost än vad jag har med en massiv överdosering av min självgjorda låtsasäggpulver.

Hur som helst: om man bor i stan eller lägenhet så tror jag att bönor är den enda vägen till en bättre värld och dessutom en riktig pengarextensiv sådan!

Martin
« Senast ändrad: 14 nov-06 kl 19:55 av martinki »

martinki

• ljuspunkt
« Svar #54 skrivet: 14 nov-06 kl 19:44 »
Hej Sara,

nåja, alla växter bör byta odlingsplats så vitt jag förstår mig på landbruket. Så jag tycker inte det är så konstigt att det gäller även soja.

Angående kerosinet! Eftersom sojabönan (som jag skrev tidigare) hos mig blir allt från böna till biff, till mjölk, till sås, dipp, pålägg, kostfiber, ägg"ersättning", osv. så slipper jag köpa alla de andra produkterna eftersom en enda böna ger mig allting. Den nakna bönan är så profillös att den går att krydda åt alla håll, dess lecithin ger mig möjlighet att få till emulsioner som är bas till krämer, majonäs, diverse "pastejer", osv. Mjölken (sojadryck) blir matvätska, dryck, etc. etc.

Eftersom jag köper ett kilo bönor från Kanada så har dessa till vis del förorsakat flygets avgaser så att säga. I och med att jag slipper köpa allt som jag tillverkar ur den torkade bönan så spar jag in både förpackning och innehåll som jag annars var tvungen att köpa "på nära håll". På så vis sparas det energi, menar jag framför bakgrunden att man inte kan odla själv:

I bla. boken "Lügen Lobbies Lebensmittel" (~ lögner, lobbier, livsmedel) ISBN 3-88897-180-2 beskrivs ganska bra hur livsmedel inom EU transporteras över landsgränser för att kamma hem subventioner och stödpengar som man annars skulle gå miste om. En sådan enkel sak som en svensk gurka kan ha rest flera hundra kilometer och vara en reimport utan att Du eller jag vet om det, det är helsjukt.  Denna bok handlar om EU och dess regler och "kohandel" och bland annat framför den bakgrunden har det gått upp för mig att OM jag inte kan odla själv, då är det enda alternativet att tillverka själv OM jag inte har en granne i närheten till vem jag har förtroende.

På så vis spar jag många "EU-mil", både när det gäller produkten själv och just förpackningen (som också kostar energi vid tillverkning och som skräper ned). Sammanfattningsvis: har jag soja hemma, är många andra produker överflödiga, för soja BLIR till alla dessa produkter i mitt hem. Men jag äter inte mindre för den delen ....

Särskilt här i Sverige på landet är det svårt att ha en annan krav-källa än den lokala supermarknaden. Men maten där är del av en EU-helhet som inte är av denna världen, så för min del är produktboykott den enda möjligheten att komma någorlunda psykisk frisk ur knipan.

Jag håller med om att sojabönan har hyllats väldigt mycket, men jag för min del kan åtminstone bekräfta att den är det absolut mångsidigaste livsmedlet jag känner till. Proteinmässigt kan jag inte uttala mig, men det verkar räcka ;)

Martin

Under min tid i Sverige har jag inte sett en enda ko som inte fick kraftfoder som åtminstone som komplettering. Och även när vi mjölkade kossorna på buan i Jämtland för hand, så blev det mjölkmaskinen då och då. Att mjölken förstörs när det är för hårt strål /tryck, det är en till diskussion, men bl.a. för mig anledning att låta bli med handelns standardmjölk (gäller också grannbondens maskinmjölk med kraftfoderandel). Färsk från kossan må mjölk vara ett livsmedel, annars har jag dock djupa tvivel.

EDIT: Man kan också säga att hellre jag själv har de 7-10 kg vete eller soja i skafferiet som behövs för att odla fram ett ynka kilogram nötkött (gäller även för Sverige om djuret får kraftfoder (vilket nog kommer från danska fabriker som fick sin soja från Brasilien kanske eller vete från Tyskland eller vad vet jag=). Av den mängden skulle tom ett matvrak som jag spy eller börja bygga mesbollar med mat"resterna". Så mycket äter vi båda här inte på nästan 4 månader - och vi äter rikligt och gott, det kan jag lova. Och: på 1000 m² kan man odla animalisk föda åt människan för 19 dagar, med alla möjliga sädeslag skulle den ytan räcka till 217 dagar och med soja till 549 dagar. Skriver iaf Herr Alexander Nabben i sin bok ISBN 3-923176-26-0.
« Senast ändrad: 14 nov-06 kl 21:02 av martinki »

caorina

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 15 nov-06 kl 22:04 »
Vaddå snålt.......

Det heter väl ekonomiskt?  hihi!!!

//Carlsson

japp, det heter ekonomisk!! bra carlsson!! ;D

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 28 dec-06 kl 22:44 »
Att leva snålt kan man kanske tvingas göra av olika anledningar då och då. Men att ha det som livsstil att leva på makaroner och köttbullar från Eldorado är inte eftersträvansvärt.
Det är inte mat, det är bukfylla. Ur näringssynpunkt helt förkastligt ! Att enbart äta bröd gjort på billigt vetemjöl är inte heller särskilt nyttigt.
Martinkis sätt att leva tycker jag däremot är värt att titta närmare på . Där ser man en tanke om innehåll vad gäller näring och naturligtvis är det så man måste tänka i längden om man vill hålla sig frisk i från bristsjukdomar och uppnå maximal kapacitet mentalt och fysiskt. Dessutom är 1500 kr/mån för två personer väldigt lite !!!
Att rakt av skita i solidaritet och miljö osv för den snöda vinningens skull kan jag inte heller se som något jag vill ta till mig.
Visst är det så att inte heller jag har råd att alltid välja rättvisemärkt eller ekologiskt, men det är min strävan.

men vad gör man om man inte har dem pengarna???

Alva

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 28 dec-06 kl 23:30 »
Till lite_av_varje
Alla har rätt till socialbidrag, om inte annat, där finns en norm , existensminimum. Det skall till exceptionella omständigheter för att någon inte skulle få det.
Vad jag menade var att makaroner o eldoradoköttbullar inte är särskilt näringsrik mat och att man inte kan leva på det någon längre tid utan att få bristsjukdomar av något slag.
Alltså är det inte en eftersträvansvärd metod.
Vill man ha det som livsstil att leva billigt så måste man ta in näringslära i planeringen också. Annars gör man sig själv en björntjänst.
Rotfrukter är billig och bra mat tex.
Bönor, ris o andra gryn likaså. Kolla vad tex Martinki gjorde, det finns säkert mängder av bra, goda och billiga recept under matrubriken.
« Senast ändrad: 28 dec-06 kl 23:32 av Alva »

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 30 dec-06 kl 02:31 »
Till lite_av_varje
Alla har rätt till socialbidrag, om inte annat, där finns en norm , existensminimum. Det skall till exceptionella omständigheter för att någon inte skulle få det.
Vad jag menade var att makaroner o eldoradoköttbullar inte är särskilt näringsrik mat och att man inte kan leva på det någon längre tid utan att få bristsjukdomar av något slag.
Alltså är det inte en eftersträvansvärd metod.
Vill man ha det som livsstil att leva billigt så måste man ta in näringslära i planeringen också. Annars gör man sig själv en björntjänst.
Rotfrukter är billig och bra mat tex.
Bönor, ris o andra gryn likaså. Kolla vad tex Martinki gjorde, det finns säkert mängder av bra, goda och billiga recept under matrubriken.

men jag levde ju UNDER exestensminimum i 8år, existensminimum= 3000kr kvar när hyra och räkningar är betalda, det har jag ALDRIG HAFT!!
jag hade en total inkomst på 4800kr UT efter skatt(lägsta ersättning aktivitetsersättning)på det hade jag en hyra på 2800kr
4800-2800=2000kr
elen kostade 150kr/månad
2000-150kr=1850kr
telefon=kontantkort 100-200kr/månad
1850-200=1650kr
så 1650kr skulle räcka till mat,bindor,övrigt....så enligt mina beräkningar skulle jag ha fått 1400kr av sos....för att komma UPP till existensminimum!!!

lite_av_varje

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 30 dec-06 kl 02:32 »
och en sak till. dem sparknep som inte jag kan är inte värt att veta när det gäller i matväg!!
 ;D
« Senast ändrad: 30 dec-06 kl 02:34 av lite_av_varje »

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 1 användare
Genomsnittswannabe

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser