Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leva snålt  (läst 41372 gånger)

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Leva snålt
« Svar #20 skrivet: 19 jul-06 kl 10:06 »
Hej!

Du kanske har något bra tipps på goda recept.
Jag brukade göra tofu åt en koreansk affär som konkade så jag avvecklade den rörelsen. Men jag har kvar c.a 500 kilo sojabönor som jag funderar på att göra något vettigt av, annars kan jag ju alltid ha dem till djurfoder.

Det beror på vad Du tycker om. Först och främst skulle jag koka en hel del bönor och frysa dem portionsvis. En del skulle jag röka och blanda med orökta. Mosa sönder för hand (ej bara köttkvarn, resultatet blir för kompakt sedan. Tillsätt ättiksprit matskedvis  tills Du har en syra som Du tycker om. Tillsätt lite tomatpurré, mycket peppar, lite kummin, persilja, hackade lökar och vitlök, litet socker, ett par ägg och havreflingor. Vips så har Du mums mums frikadeller. Stekas långsamt så de hinner få en skorpa på bägge sidorna.

Kliet skulle jag torka och rösta en hel del och använder det som ströbröd eller fibertillsats i allting.

Skulle jag ha gjort Tofu med Nigari skulle jag ha använt vasslet som gödsel i rabatterna. Tofun skulle jag röka, frysa, ...

Tempeh skulle jag göra. Dessutom skulle jag plantera en hel del och glädjas åt blommorna.

Ur mjölken skulle jag göra vegetariska /vegana brödpålägg, majonäs, dricka den, använda den i tvålverkstaden, göra joghurt och tjockmjölk.

Sojabönorna röstar jag också i ugnen, dessa bönor mals ned och används som kokkaffee se de är eller så blandas äkta kaffe och sojakaffet i den utsträckningen som man tycker om det. Sumpen används i Japan som utgångsråvara för annat, jag skulle baka in den i (små-)kakor och bröd. Eller också så rullas de röstade bönorna i lite olja och salt, så får Du en läcker snack.

Recept finns det hundratusentals. Nu glömde jag nämna vår läckra glass! Mums!

Hej då
Martin
« Senast ändrad: 19 jul-06 kl 10:28 av martinki »

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Leva snålt
« Svar #21 skrivet: 19 jul-06 kl 10:23 »
Hej!

Ingen aning för din del....jag köpte min via e-mail från Minesota, men fraktkostnaderna skulle nog bli ganska dyra för dig. Jag har nog kvar 5-6 kilo av det också som jag gärna skulle ge dig gratis om du betalar frakten.


Jag har köpt Nigariflingor på en mycket bra Hälsokost i Östersund (E.J.'s Hälsokost). Defitivt stans bästa affär! Nigarin är av märket "Muso" http://www.muso-intl.co.jp/english/index.html Inte heller blir väl det billigt att köpa, tror jag. Men USA är jag allergiska emot, så jag skulle hellre lära mig japanska än att köpa någonting i Amerika ... Kanske de på Hälsokost där i Jämtland kan fixa postpaket inrikes åt Er? De gula sidorna har nog deras telefonnummer, det är bara att fråga /ringa.

Men jag har gjort bra erfarenheter med egentligen allt som antingen är surt eller bittert (beskt) när det gäller Tofu. Starkt kaffe, vinäger, citronsyra. Tofu:n suger då mindre vatten när proteinet koagulerar, men det blir Tofu i alla fall. Om man ändå pressar tofun hårt innan den steks eller så, då behövs i ingen Nigari anser jag, eftersom det vatten som sugs upp av tofuflingorna pga Nigarin pressas ur ändå. Då märker man ingen skillnad i proteinflingelängden /-storleken menar jag alltså.

Föresten kan man köpa Nigari som Magnesiumchlorid (för det är inget annat) på andra ställen också. Svenska apotheket får man bara spader hos/med, men den som vill hittar nog en väg att få tag på just rent Magnesiumchlorid. Har Ni företag kanske Ni får köpa sånt hos "Labbservice", alltså sådana företag som producerar åt just Apoteket, Laboratorier, industrin helt enkelt. Många gånger har de ingen verksamhet gentemot privatpersoner, men har Ni företag är det bara att ringa in sin beställning, skulle jag tro.  

Hos sådana företag får Ni dessutom analysspecifikationer, dvs. en nyckel till vad som finns i produkten. Kan ju vara lungnade att veta. Nigari som säljs som Nigari är en havsvatten- /havssaltprodukt. Och det betyder: smutsen  hänger kvar ...

Hej då
Martin

PS: Har Ni en flygplats i närheten kanske Ni får Magnesiumchlorid där! Har hört att det saltet är mycket effektivare som strösalt än Natriumchlorid (koksalt) och att det därför används på just flygplatser  mot halka ...

EDIT: Som koaguleringsmedel duger alltså
1) Magnesiumchlorid (Nigari)
2) Calciumchlorid
3) Calciumsulfat (mineral gips, ej den man får när man har brutet någonting !!!)
4) Ättika
5) Citronsaft /-syra

EDIT: http://www.labservice.se/ de finns i Sundsvall. Deras datablad säger att deras "Magnesiumklorid 6-hydrat PA-ACS-ISO" är "MgCl2.6H2O", så det är nog precis vad Ni söker, skulle jag tro. Så: mejla de så får Ni som söker Nigari höra om deras salt är rent nog för att kunna ätas! Det borde man ju veta innan, liksom ..
« Senast ändrad: 19 jul-06 kl 11:04 av martinki »

Magda

  • Inlägg: 700
  • Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
Re:Leva snålt
« Svar #22 skrivet: 19 jul-06 kl 15:25 »
Men USA är jag allergiska emot, så jag skulle hellre lära mig japanska än att köpa någonting i Amerika ...

Är du allergisk mot alla människor i USA också? För inte är det väl amerikanska staten som säljer de varor du är intresserad av?
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Leva snålt
« Svar #23 skrivet: 19 jul-06 kl 19:21 »
Hej!

Är du allergisk mot alla människor i USA också? För inte är det väl amerikanska staten som säljer de varor du är intresserad av?

Såklart inte - men finns det alternativa möjligheter föredrar jag dem.   Det borde fler göra.

Martin

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Leva snålt
« Svar #24 skrivet: 01 aug-06 kl 10:07 »
Hej alla intresserade!

Jag har fått svar från Labservice i Sundsvall. De skriver att deras Produkt "Magnesiumklorid 6-hydrat PA-ACS-ISO" är mycket renare än det som vanligtvis betecknas som "livsmedelskvalitet" eller "puriss".  Standardbetecknigen "PA-ACS-ISO" står för "Pro Analysi-American Chemical Society-International Standard Organisation".

Med andra ord: det är bara att kolla priset och skicka iväg sin beställning. Varan finns från 500g burkar upp till 25 kg fat. Tja, där måste jag nog svjälja "USA-grodan". Saltet verkar komma därifrån.  ;)

Med tanke på hur lite Nigari man egentligen behöver, så kan man nog genom ett engångsköp förse sig med ett livslångt nigariförråd, känns det som.  Framför allt när varan är så ren: då kanske man behöver än mindre!

Nyligen var jag i Jämltnad och där stod hysterisk stora säckar Magnesiumklorid ("vägsalt") vid vägkanten, det vore spännande att veta vilken kvalitet det handlade sig om.

Hej då
Martin
« Senast ändrad: 01 aug-06 kl 10:11 av martinki »

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Leva snålt
« Svar #25 skrivet: 11 aug-06 kl 09:02 »
Litium låter inte ett dugg spännande.

Jag gillar att leva oplanerat.


Klart man kan leva oplanerat och snålt också om man vill det. Har man väl kunskapen så behöver man tillslut inte skriva listor på allt. Jag har heller aldrig lyckats att t ex skriva veckomatsedel och sen hålla mig till den. Det blir för inrutat.

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:Leva snålt
« Svar #26 skrivet: 11 aug-06 kl 10:50 »
Jag har heller aldrig lyckats att t ex skriva veckomatsedel och sen hålla mig till den. Det blir för inrutat.

Men tänk vilken koll man har om man vet i förväg vad man ska bli sugen på på tisdagen!

Odla, odla, odla och käka upp de egna husdjuren är ett sätt att leva snålt. Det blir inte så mycket man behöver köpa från butik sedan. Kanske lite kaffe, kakao och matolja. Och mjöl och gryn, för säd kommer jag nog aldrig att odla.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Leva snålt
« Svar #27 skrivet: 11 aug-06 kl 12:11 »
Men tänk vilken koll man har om man vet i förväg vad man ska bli sugen på på tisdagen!

Odla, odla, odla och käka upp de egna husdjuren är ett sätt att leva snålt. Det blir inte så mycket man behöver köpa från butik sedan. Kanske lite kaffe, kakao och matolja. Och mjöl och gryn, för säd kommer jag nog aldrig att odla.

Jag vill odla säd! Vi har ett gammalt tröskverk som jag är rätt säker på att det i stort sett fungerar. Sedan får höns och kaniner äta säden, de skall väl självförsörjas de också.

Suresh

  • Gäst
Re:Leva snålt
« Svar #28 skrivet: 11 aug-06 kl 12:20 »
Jag vill odla säd! Vi har ett gammalt tröskverk som jag är rätt säker på att det i stort sett fungerar. Sedan får höns och kaniner äta säden, de skall väl självförsörjas de också.

Det vill jag med!

Jag har faktiskt både sått och skördat spannmål som barn. Vi hade 8 ha och korn var det sista vi sådde själva.

Men hur f-n odlar du säd billigt idag? skördetröskor är inte gratis. Eller har du tänkt gå med skäran?
« Senast ändrad: 11 aug-06 kl 12:20 av Suresh »

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Leva snålt
« Svar #29 skrivet: 11 aug-06 kl 14:12 »
Säd för en persons eller familjs bruk borde gå att odla, skörda med skära och tröska stationärt eller hur man gör. Ni som har koll på gamla men funktionsdugliga prylar, finns det oljepressar som man kan ha till t ex raps också?

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Leva snålt
« Svar #30 skrivet: 11 aug-06 kl 14:36 »
Men hur f-n odlar du säd billigt idag? skördetröskor är inte gratis. Eller har du tänkt gå med skäran?

Något tusental kvadratmeter går att ta med lie. Det räcker till djuren. Skall det bli mer än så behövs en skördetröska. Äldre sådana är överkomliga.

nettan

  • Gäst
Re:Leva snålt
« Svar #31 skrivet: 18 okt-06 kl 19:22 »
Ja! Det lönar sig att baka! Och att handla billigt på Netto, laga allt själv o ha bra rutiner på det där.
Vi lever på nästan ingenting (enligt samhället) men vi tycker att vi har det mycket bra.
Handlar massor på second hand o leter alltid efter bästa pris, tex. på internet. Det är en bra livsstil tycker vi. Roligare än att ha skitjobb som snor våran tid. Vi jobbar mycket i hemmet, det lönar sig.
hej!
ja, visst lönar det sig att baka, herreguuud, en limpa kostar mellan 12-20kr i affären..en paket mjöl 7kr!!!!jag använder allt tills det är slut, deo,schampoo mm innan jag köper nytt,sparar pengra på det istället för att ha massor liggande hemma till ingen nytta! köper saker på www.tradera.com och säljer även lite där...secondhand och billiga priser jagas hela tiden här!

nettan

  • Gäst
Re:Leva snålt
« Svar #32 skrivet: 19 okt-06 kl 22:26 »
Att leva snålt handlar för oss snarare om tillgångar i köket än om förlust och sparande.

Vi har som huvudingrediens i vårt dagliga kök sojabönan. Vi har en sojamjölkberedare och kliet som denna "producerar" bakar vi in i våra grahams- och rågbröd, ibland torkar vi kliet och tar detta som ströbröd. Sojabönorna kokar vi i stora mängder och de fryser vi in i småportioner. Dessa bönor krossar vi i mixern eller för hand och gör tex. frikadeller, köttfärssås, glass, ... Sojamjölken blir till just mjölk, majonäs, brödpålägg, ... De råa, röstade sojabönorna blir till kaffeersättning som är naturligt fritt från koffein och som smakar gott. "Sumpen" kan tas som gödsel - eller så gör Du brödpålägg av den, precis som de gör i Japan.

Annars har vi skafferiet fullt med torkade bönor av alla möjliga sorter. Dessa påsar (vanligtvis på 1kg) kokas helt, dvs. allt på en gång. Det som inte behövs portioneras och fryses in. Bönor och ärtor är helt underbara att ha.

Vi som så att säga går "bönvägen" lever så snålt att det inte är sant, våra matkostnader för två personer överstiger sällan 1500 (inkl. färska grönsaker och massor med frukt) kronor i månaden medan vi samtidigt har så mycket mat att även 4 pers blir mätta. Det såg vi när vi nyligen hade besök av mina föräldrar. Bönorna är flexibla och enkla att laga, lättinade, helt enkelt underbara!

Så: att snåla med pengar är inte nödvändigtvis lika med skräpmat och kurr i magen när det är läggdags. För oss är det tvärtom. Så mitt råd: upptäck bönorna. Det gäller bara att ha rätt utrustning i köket. För oss handlar det om: en mixer och framför allt: sojamjölkberedaren).

/Martin


hej martin!

för det första: 1500kr i bara mat??? det är verkligen slöseri....så mycket pengar har jag ALDRIG i hela mitt 29-åriga liv haft och köpa mat för!! (fluttade hemifrån till eget när jag var 17)MAX 500KR/ MÅNAD, men då är det ju bara till mig....eldorado köttbullar, makaroner köpa på lidl,morötter,salladshuvud,frukt.Ris någon gång ibland...

nettan

  • Gäst
Re:Leva snålt
« Svar #33 skrivet: 19 okt-06 kl 22:31 »
När vi betalt allt som ska betalas och sparat det som sparas skall (inklusive den obligatoriska matpengen som vi storhandlar för) så delar vi upp den resterande slanthögen i dagpenningar. Denna penning gör att vi kan handla nödvändigt ont i veckorna om så skulle behövas.  Om en vecka går utan att penningarna behövt röras så kan vi unna oss något till gården (sist blev det en vattenspridare och lite redskap). Planering är A och O, kvartalsräkningar sparar vi ihop till för att uppnå en jämn fördelning.

/Valma


precis så fick jag oxå göra,dela upp pengarna som skulle räcka hela månaden dagsvis eller ännu hellre veckovis...ett exempel...en månad hade jag 300kr kvar när alla räkningar va betalda. 300/30= 10kr om dagen,med tanke på att en påse med 5kg makaroner kostar 17kr på willys, så.....eller om man hellre vill 300/4=75kr/vecka!! ;D
alltså man klarar sig!!!! undrar ni över nåt så fråga på!!!

Alva

  • Gäst
Re:Leva snålt
« Svar #34 skrivet: 28 okt-06 kl 12:07 »
Att leva snålt kan man kanske tvingas göra av olika anledningar då och då. Men att ha det som livsstil att leva på makaroner och köttbullar från Eldorado är inte eftersträvansvärt.
Det är inte mat, det är bukfylla. Ur näringssynpunkt helt förkastligt ! Att enbart äta bröd gjort på billigt vetemjöl är inte heller särskilt nyttigt.
Martinkis sätt att leva tycker jag däremot är värt att titta närmare på . Där ser man en tanke om innehåll vad gäller näring och naturligtvis är det så man måste tänka i längden om man vill hålla sig frisk i från bristsjukdomar och uppnå maximal kapacitet mentalt och fysiskt. Dessutom är 1500 kr/mån för två personer väldigt lite !!!
Att rakt av skita i solidaritet och miljö osv för den snöda vinningens skull kan jag inte heller se som något jag vill ta till mig.
Visst är det så att inte heller jag har råd att alltid välja rättvisemärkt eller ekologiskt, men det är min strävan.


Marieberg

  • Gäst
Re:Leva snålt
« Svar #35 skrivet: 28 okt-06 kl 14:11 »
hej martin!

för det första: 1500kr i bara mat??? det är verkligen slöseri....

Mitt matkonto liknar nog snarare Martinkis; 1500 per månad låter bra.
Grejen är att jag inte går in för att ha så låga kostnader som möjligt för sakens skull (jag skulle också kunna leva på makaroner varje dag) men jag är lite av en livsnjutare och vill lyxa till det för en billig peng.
Alltså; leva bra, nyttigt och varierat, ibland bestämma sponant vad som ska lagas för mat beroende på vad jag är sugen på, mycket färskt, mycket frukt, god ost emellanåt.


Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Leva snålt
« Svar #36 skrivet: 29 okt-06 kl 18:38 »
Jag är inte bra på att göra upp budget och sånt, men jag lste i en tidnign om en fmailj som levde jättesparsamt. Tricket för dem var att aldrig slänga mat. Låter enkelt, är svårt. Men de lyckades att återanvända rester på ett smart sätt. Jag är full av beundran.

I augusti -september när vi har både eget kött och fågel OCH en massa grönsaker i grönsakslanden köper jag mat till familjen för sådär 2500 kr i månadern (det blir en bonuscheck på 25 kr från ica). Resten av året i mycket runda slängar 5000 kr/mån (bonuscheckar på 50 kr de flesta månader). Då lever jag med man och tre banr som är MYCKET betänksamma mot vegetariskt och som inte kan tänka sig att leva utan t ex korv och hårdost.
Vi köper året om mjölkprodukter, juice, frukt, socker/salt, fisk, en del mjöl och gryn (det blir för grovt bröd att bara baka på hemmalet), ris, pasta och lite guldkanter ibland typ glass.
När vi är som mest självförsörjande har vi så gott om alla grönsaker vi behöver, vete, fläsk och fågel. Tyvärr har vi väldigt lite frukt.

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Leva snålt
« Svar #37 skrivet: 01 nov-06 kl 15:23 »
Hallå nettan,

hej martin!

för det första: 1500kr i bara mat??? det är verkligen slöseri....så mycket pengar har jag ALDRIG i hela mitt 29-åriga liv haft och köpa mat för!! (fluttade hemifrån till eget när jag var 17)MAX 500KR/ MÅNAD, men då är det ju bara till mig....eldorado köttbullar, makaroner köpa på lidl,morötter,salladshuvud,frukt.Ris någon gång ibland...

Du läste väl att vi är två stycken som livnär oss gott och väl på dessa pengar? :)  

Så min hushållsplan är bara 250 kr dyrare än Din - men innehåller krav- och lokal mat där det bara går och ALDRIG halv- eller helfabrikat. Och stora variationer för att undvika ensidighet.  Sedan blir det ju en himla massa produkter som tillverkas av råvarorna vi köper: nudlar, biffar, krämer, kakor, bröd, groddar, grytor, husmannskost, kosmetika, disk- och tvättmedel, såser, dryck, godis, juice, saft, ...  Varje dag gör vi egna fruktmos, både på morgonen och kvällarna, det är det första och sista vi äter /dricker. Alltid allting färskt och grönt. Sedan får man inte glömma att det går att handla hem olivolja för 25 kr /litern, men ska det smaka nåt annat än "fett", så måste man punga ut med snarare 52 och mer halva litern, eller hur?

Man blir vad man äter! Och vem orkar vara en köttbulle med lidlketchup och makkaroni? Inte jag i alla fall. Så billigt är bra, men det finns en gräns för mig. Och 750 kr /pers och månad tycker jag är väldigt lite med tanke på dessa massor (bönor är otroliga!) av mat som vi hela tiden producerar mer eller mindre ofrivilligt.  Vi har faktist matgäster två gånger i veckan men minst varje helg och de omfattas av budgeten, de med.

Förresten tror jag att en mjölk- och köttfri kost är billigare! För de pengnarna 1 liter mjölk och 1 paket köttbullar kostar äter två personer här nästan en halv vecka riktigt gott och uppiggande! Det är som med slöjden: bara man har köket fullt med ingredienser så blir det en himla massa i kastrullerna varje dag fastän man egentligen inte tar någonting av den enskilda ingrediensen (läs: lite), som därför får kosta mera (läs: får vara kravmärkt). Kreativität kommer först när materialet finns så att säga.

Martin
« Senast ändrad: 01 nov-06 kl 15:30 av martinki »

torparn

  • Inlägg: 208
    • Övriga världen
Re:Leva snålt
« Svar #38 skrivet: 01 nov-06 kl 17:28 »
Jag är inte bra på att göra upp budget och sånt, men jag lste i en tidnign om en fmailj som levde jättesparsamt. Tricket för dem var att aldrig slänga mat. Låter enkelt, är svårt. Men de lyckades att återanvända rester på ett smart sätt. Jag är full av beundran.



Vad är det för svårt med det. Här blir det aldrig rester. Är maten god så blir den uppäten. Den enda som sörjer detta är väl hunden  ;)... och kanske ICA -handlarn, men DET bjuder jag gärna på  8)
flyter runt  i världen på båt. Ny utsikt så ofta man vill ju!

Jojje

  • Inlägg: 279
  • Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
Re:Leva snålt
« Svar #39 skrivet: 05 nov-06 kl 10:57 »
Det var många intressanta tips på min ursprungliga fråga
 "Hur gör man för att leva snålt?"

Här är några tips från mig:
* Jag bor i ett litet hus som jag hyr. Där finns elvärme i ett vattenburet sytem. Givetvis eldar jag helst i pannan, med ved som jag köper för 300kr:-kubiken, huggen och klar. Men när jag kommer över något att såga upp så fyller jag givetvis på med det.

* Har också en vedspis som jag eldar i när jag skall laga mat. Kan ha tre - fyra rätter på gång samtidigt. Fryser sedan ner. Det blir mest soppor för i dem kan jag kasta ner vad jag har. En perfekt veg lasange har jag också gjort, recept finns på min blogg för den som är intresserad. Min lyx är Hälsingeosten av grevétyp som jag alltid har på bordet + äkta nors k getost.

* Varje månad läser jag av elen och ringer in uppgiften till elföretaget. Därmed har jag fått ner den beräknade förbrukningen avsevärt.

* Vidare för jag kassabok. Varenda krona noterar jag. Jag sparar också på alla kvitton så att jag kan gå tillbaka i bland och kolla.

* Sedan brukar jag ha ögonen öppna för om något är gratis. En kompis till mig har auktioner, där blir alltid användbara saker som ingen vill ha. Har hittat en expressomaskin, handdukar, dukar och gardiner där + en del praktiska verktyg.

* Det dyraste är bilen, Volvo 245 -90 , den tar 0.9 l milen och här i glesbygden är den nödvändig. Måste ha den för att kunna transportera och för att jag har två hundar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 1 användare
Olofssonskan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser