Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leva snålt  (läst 41349 gånger)

Jojje

  • Inlägg: 279
  • Återvinning skall det va, annars kan det kvetta!
    • Dalarna
    • http://jojjesblog.blogspot.com/
Leva snålt
« skrivet: 24 apr-06 kl 11:13 »
Som nybliven pensionär med små inkomster funderar jag över hur jag skall kunna leva ännu mer snålt.

Jag är vegetarian och det sparar pengar, ävan om jag är nyinflyttad och ännu ej kunnat odla något ännu där jag bor.

En limpa bröd kostar ju bortåt 20:-, lönar det sig att baka?

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
Re:Leva snålt
« Svar #1 skrivet: 24 apr-06 kl 11:15 »
Klart det lönar sig att baka! En hemmabakad limpa kan inte kosta många slantar! Plus att de blir så mycket godare!
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Eulalia

  • Gäst
Re:Leva snålt
« Svar #2 skrivet: 24 apr-06 kl 12:42 »
ja hembakt är gott och ekonomiskt... bara man tar hand om brödet på rätt sätt...
trist när halva brödbaket hinner torka/mögla innan man ätit upp det. :(
Ensamhushåll? frys in brödet på en gång efter baket.

Om det ändå hinner torka, riv till skorpmjöl, eller bättre upp, gör en smaskig brödpudding :-)

BrödPudding
ca 1 limpa torrt bröd skärs i bitar och läggs i blöt i ca 2-3 koppar mjölk. det ska knappt täcka. Låt brödet suga åt sig 20 minuter.

Gör under tiden karamellen som ska täcka ungsformens kanter: 2 dl socker löses upp i 1 kopp vatten och får stå på svag värme tills det blivit alldeles upplöst och fått karamellfärg (bränt socker). Smörj in bakformen i detta.

Vispa 3 ägg och 2 dl socker, och blanda med brödsmeten. smält 50 gr smör och blanda i. Rör i valfri smaksättare, t.ex vaniljsocker, sylt, äppebitar, russin, nån skvätt god sprit...

Häll allt i formen, och grädda i medelvärme ca 160 grader i ca 55 minuter, eller tills den verkar gyllene o färdig. Låt stå en stund och kallna.
Jag gillar den kylskåpskall med vaniljsås..

alla mått härovan är mellan tummen o pekfingret.
« Senast ändrad: 24 apr-06 kl 13:00 av Eulalia »

koko

  • Gäst
Re:Leva snålt
« Svar #3 skrivet: 13 maj-06 kl 21:44 »
Ja! Det lönar sig att baka! Och att handla billigt på Netto, laga allt själv o ha bra rutiner på det där.
Vi lever på nästan ingenting (enligt samhället) men vi tycker att vi har det mycket bra.
Handlar massor på second hand o leter alltid efter bästa pris, tex. på internet. Det är en bra livsstil tycker vi. Roligare än att ha skitjobb som snor våran tid. Vi jobbar mycket i hemmet, det lönar sig.

kattenihatten

  • Inlägg: 1272
  • omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Re:Leva snålt
« Svar #4 skrivet: 15 maj-06 kl 10:12 »
Det jag själv gör för att leva snålt, och som jag upplever fungerar är;

* skriv en matlista (för en vecka brukar vara lagom) + inköpslista, och handla BARA då. Laga själv maten. Från grunden. Gör storkok och frys in. Baka bröd. En bra bok  på ämnet är: "kokbok för en fattig gourmet" av Lotten Thörngren (kostar ca 60 kr på adlibris)

*gör en budget varje månad, kolla av att den hålls (lämpligen när du gör matlista)

*planera inköp (typ julklappar, födelsedagar, sommarkläder, barnvagn etc.) flera månader i förväg, själv börjar jag lägga undan till julklappar redan i juli (hihi) ;D ;) Man behöver då inte spara så mycket åt gången.

*när du lägger undan pengar, så gör just det! Lägg undan dem!
de ska inte vara med de övriga pengarna på ett konto, då kommer de nästan säkert att gå åt

Finns ju hur mycket som helst att skriva på ämnet ........detta är väl ändå för mig grunden i att vara en snåljåp :-[ ::) ;D ;)
Live simply......so that others may simply live.

lenane

  • Inlägg: 48
Re:Leva snålt
« Svar #5 skrivet: 05 jun-06 kl 19:42 »
Vi = min make och jag, lever på en sjukpension och en sjukpeng för närvarande. Matkontot går alltid att göra något av. Att baka är billigt! Nybakta limpor skivar du och fryser in. På kvällen tar du fram så mycket bröd du kommer att använda nästa dag. Skulle du ändå få bröd som blir liggande, gör du skorpsmulor av xet. Laga aldrig till 1 portion, utan 2 eller 4. Laga dessutom bara din favoritmat, så kan du varje dag äta gott. Om du lagar ärtsoppa, så fryser du in i portionsförpackningar. Sedan har du ärtsoppa för många torsdagar framåt. Gör en sport av att sätta ihop en matsedel. Jag gör en varje månad, men justerar den varje vecka efter att veckans annonsblad har dykt upp i postlådan. Lycka till!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Leva snålt
« Svar #6 skrivet: 06 jun-06 kl 10:02 »
Jag tycker inte om att leva "snålt", jag vill unna mig så mycket jag kan med begränsade resurser i pengar.
Det gäller att skapa värde av sitt eget hemarbete.

Först och främst: Bo billigt, och det utesluter inte att det är bra.

Elda med ved!

Skaffa en frysbox, och gärna jordkällare.

Om du inte kan producera mat själv, köp (om du äter kött)
hela eller halva grisar på landet, kan du ha höns eller kaniner.
Köp potatis, äpplen, morötter och kål på hösten och lagra.
Mjöl och ris i säck.
Odla dyra kryddor själv, det går att göra även om man bara har balkong.

Baka brödet själv, det är både billigare och nyttigare och godare.
(Fast pasta är skitbilligt att köpa är den hemmagjorda godast).

Jag och min fru äter gott, och bra mat och med riklig sovel, för ca 40:- dagen tillhopa, inklusive kaffe och kakor.

Köp kläder och skor, när du ser ett klipp, vänta inte tills du måste, då kanske en extra hundring till flyger iväg.

Hur lite pengar man än måste leva på, så måste man hitta ett sätt att spara lite för oförusedda utgifter, jag lånar ibland då från det kontot, men "amorterar" till mig själv, för att slippa svårigheter, som t.ex när vattenpumpen frös itu i vintras.

Tänk på att felaktigt val av bil, är som ett hål i sparbössan.

Köp inte starkvaror i allt för stor omfattning, gott vin kan man göra själv.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Leva snålt
« Svar #7 skrivet: 09 jul-06 kl 12:16 »
Att leva snålt handlar för oss snarare om tillgångar i köket än om förlust och sparande.

Vi har som huvudingrediens i vårt dagliga kök sojabönan. Vi har en sojamjölkberedare och kliet som denna "producerar" bakar vi in i våra grahams- och rågbröd, ibland torkar vi kliet och tar detta som ströbröd. Sojabönorna kokar vi i stora mängder och de fryser vi in i småportioner. Dessa bönor krossar vi i mixern eller för hand och gör tex. frikadeller, köttfärssås, glass, ... Sojamjölken blir till just mjölk, majonäs, brödpålägg, ... De råa, röstade sojabönorna blir till kaffeersättning som är naturligt fritt från koffein och som smakar gott. "Sumpen" kan tas som gödsel - eller så gör Du brödpålägg av den, precis som de gör i Japan.

Annars har vi skafferiet fullt med torkade bönor av alla möjliga sorter. Dessa påsar (vanligtvis på 1kg) kokas helt, dvs. allt på en gång. Det som inte behövs portioneras och fryses in. Bönor och ärtor är helt underbara att ha.

Vi som så att säga går "bönvägen" lever så snålt att det inte är sant, våra matkostnader för två personer överstiger sällan 1500 (inkl. färska grönsaker och massor med frukt) kronor i månaden medan vi samtidigt har så mycket mat att även 4 pers blir mätta. Det såg vi när vi nyligen hade besök av mina föräldrar. Bönorna är flexibla och enkla att laga, lättinade, helt enkelt underbara!

Så: att snåla med pengar är inte nödvändigtvis lika med skräpmat och kurr i magen när det är läggdags. För oss är det tvärtom. Så mitt råd: upptäck bönorna. Det gäller bara att ha rätt utrustning i köket. För oss handlar det om: en mixer och framför allt: sojamjölkberedaren).

/Martin
« Senast ändrad: 09 jul-06 kl 12:26 av martinki »

Marieberg

  • Gäst
Re:Leva snålt
« Svar #8 skrivet: 13 jul-06 kl 21:53 »
Vad är en sojamjölkberedare?

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Leva snålt
« Svar #9 skrivet: 14 jul-06 kl 16:50 »
Att leva snålt handlar för oss snarare om tillgångar i köket än om förlust och sparande.

Vi har som huvudingrediens i vårt dagliga kök sojabönan. Vi har en sojamjölkberedare och kliet som denna "producerar" bakar vi in i våra grahams- och rågbröd, ibland torkar vi kliet och tar detta som ströbröd. Sojabönorna kokar vi i stora mängder och de fryser vi in i småportioner. Dessa bönor krossar vi i mixern eller för hand och gör tex. frikadeller, köttfärssås, glass, ... Sojamjölken blir till just mjölk, majonäs, brödpålägg, ... De råa, röstade sojabönorna blir till kaffeersättning som är naturligt fritt från koffein och som smakar gott. "Sumpen" kan tas som gödsel - eller så gör Du brödpålägg av den, precis som de gör i Japan.

Annars har vi skafferiet fullt med torkade bönor av alla möjliga sorter. Dessa påsar (vanligtvis på 1kg) kokas helt, dvs. allt på en gång. Det som inte behövs portioneras och fryses in. Bönor och ärtor är helt underbara att ha.

Vi som så att säga går "bönvägen" lever så snålt att det inte är sant, våra matkostnader för två personer överstiger sällan 1500 (inkl. färska grönsaker och massor med frukt) kronor i månaden medan vi samtidigt har så mycket mat att även 4 pers blir mätta. Det såg vi när vi nyligen hade besök av mina föräldrar. Bönorna är flexibla och enkla att laga, lättinade, helt enkelt underbara!

Så: att snåla med pengar är inte nödvändigtvis lika med skräpmat och kurr i magen när det är läggdags. För oss är det tvärtom. Så mitt råd: upptäck bönorna. Det gäller bara att ha rätt utrustning i köket. För oss handlar det om: en mixer och framför allt: sojamjölkberedaren).

/Martin

Du kanske har något bra tipps på goda recept.
Jag brukade göra tofu åt en koreansk affär som konkade så jag avvecklade den rörelsen. Men jag har kvar c.a 500 kilo sojabönor som jag funderar på att göra något vettigt av, annars kan jag ju alltid ha dem till djurfoder.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Leva snålt
« Svar #10 skrivet: 14 jul-06 kl 17:19 »
Fred, vet du vart man köper nigari om man bor så illa till så att man inte kommer till affärena?

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Leva snålt
« Svar #11 skrivet: 14 jul-06 kl 19:25 »
När vi betalt allt som ska betalas och sparat det som sparas skall (inklusive den obligatoriska matpengen som vi storhandlar för) så delar vi upp den resterande slanthögen i dagpenningar. Denna penning gör att vi kan handla nödvändigt ont i veckorna om så skulle behövas.  Om en vecka går utan att penningarna behövt röras så kan vi unna oss något till gården (sist blev det en vattenspridare och lite redskap). Planering är A och O, kvartalsräkningar sparar vi ihop till för att uppnå en jämn fördelning.

/Valma
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Leva snålt
« Svar #12 skrivet: 14 jul-06 kl 20:15 »
Så förståndig man kan vara.  ;)

Tyvärr är jag alltför manodepressiv för att kunna leva så inrutat.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Valma

  • Inlägg: 602
  • Och allt är början, mittoppi och slut..
Re:Leva snålt
« Svar #13 skrivet: 14 jul-06 kl 20:47 »
Inte bara förståndig, jag har snygga tår också. En dödlig kombination.

PS. Litium lär hjälpa. DS.

/Valma
« Senast ändrad: 14 jul-06 kl 20:48 av Valma »
Får, höns, hund, katter, grisar och heltidsjobb.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Leva snålt
« Svar #14 skrivet: 14 jul-06 kl 21:01 »
Litium låter inte ett dugg spännande.

Jag gillar att leva oplanerat.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Leva snålt
« Svar #15 skrivet: 14 jul-06 kl 22:57 »
Fred, vet du vart man köper nigari om man bor så illa till så att man inte kommer till affärena?
Ingen aning för din del....jag köpte min via e-mail från Minesota, men fraktkostnaderna skulle nog bli ganska dyra för dig. Jag har nog kvar 5-6 kilo av det också som jag gärna skulle ge dig gratis om du betalar frakten.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Leva snålt
« Svar #16 skrivet: 14 jul-06 kl 23:04 »
Gruff.

Jag har även silduk, gjutjärnsgrytor (100 liters) och en fullt nedmonterbar propan anläggning att elda de med, plus pressar, kvarnar och kylhovar....i stort sett allt för att framställa runt 50 kg prima tofu/dag.

Men som sagt...du kan troligen skaffa allt det billigare hemmavid än vad fraktkostnaden skulle bli om du köpte det av mig.
« Senast ändrad: 14 jul-06 kl 23:05 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Leva snålt
« Svar #17 skrivet: 14 jul-06 kl 23:58 »
Hehe.....jag såg först nu vart du bodde någonstans  :-[
« Senast ändrad: 15 jul-06 kl 01:31 av Gruff »

trollpip

  • Inlägg: 96
    • Dalarna
Re:Leva snålt
« Svar #18 skrivet: 17 jul-06 kl 14:13 »
Skaffa en frysbox, och gärna jordkällare.


Nu är frysboxen beställd!!!! Tänkte att jag skulle få den lagomt till bärsäsongen!!!! Så nu kan jag plocka hur mycket bär som helst  :D
Djurtokig 38-åring som bor på landet med snickarman, turbodotter och busson, både mainecoon och bondkatter, shettisar, ett gäng dvärggetter, en flock med hedemorahöns (genbank) och härliga gotlandskaniner i genbank.

martinki

  • Inlägg: 413
    • ljuspunkt
Re:Leva snålt
« Svar #19 skrivet: 19 jul-06 kl 09:57 »
Hej!

Vad är en sojamjölkberedare?


Det är en maskin /kvarn som mal sojabönor i ett vattenbad så att proteinerna lösas i vattnet. Den maskinen har inbyggd kokprogram så Du behöver inte bekymra Dig för någonting annat än att vänta ~15 min tills det piper till: då är mjölken klar. I filtret hänger kliet kvar. Fungera med  blötlagda eller torra bönor. I Asien används ofta torra bönor, maskinerna är byggda för torra också. Men för att vara på den säkra sidan så blötlägger jag bönorna kvällen innan, såklart.

http://www.veganstar.de/

Är den jag har. Finns dock hur många som helst och olika modeller, 2 eller 4 skärblad och olika uppvärmningslösningar.

Jag har länge gjort sojamjölk (sojadryck) för hand, men det är för jobbigt och bara lönsamt i massor - sådana massor att vi inte hinner med med varken mjölken eller kliet.

Hej då
Martin
« Senast ändrad: 19 jul-06 kl 10:09 av martinki »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 2 användare
Gröfre Slissing, Anna Skogsberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser