Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Leva snålt  (läst 43748 gånger)

LillaMor

SV: Leva snålt
« Svar #100 skrivet: 12 nov-08 kl 14:52 »
Mjuksmöret går att frysa också! ;)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #101 skrivet: 12 nov-08 kl 16:16 »
Mjuksmöret går att frysa också! ;)

Det här ska jag absolut prova. Kör med Bredgott nu och gubben med Becell. Ditt recept + omegatre kapslar är säkert lika bra för gubben som envisas med sitt margarin.

Margarin är absolut inget att äta.  Läs här nedan.

http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art7.htm

äppelmos på min nos

« Svar #102 skrivet: 12 nov-08 kl 18:19 »
Mina kompisar och sambon tycker att jag är lite knäpp men jag för kassabok på allt jag handlar. För mig är det ett sätt att få pengar över till guldkanter och att kunna leva på en liten lön och jobba borta mindre. När jag slarvar med kassaboken har pengarna en tendens att bara försvinna iväg.

Jag delar också upp tex bilförsäkringen som bara betalas en gång om året i tolv delar och så sätter jag undan varje månad till det och alla andra sådana räkningar.

Ibland kan jag dock känna att jag blir lite väl snål mot mig själv. Har inget behov av att ha en massa saker men lite kan man ju kanske unna sig. Skulle önska att jag hade en lite större buffert också om utifall att. Men jag jobbar på det en liten slant varje månad...

Annars tycker jag att det går att leva rikt utan att göra av med en massa pengar. Finns så mycket man kan göra själv som sylt och saft och sånt. Jag känner mig rik när jag kollar jordkällarn på hösten och det står en massa burkar med gott i där. Och så ska man ju definitivt använda biblioteket om man är bokmal. Finns ju hur mycket som helst att beställa hem om man kollar deras register på internet. Så kan man ju köpa favoriterna själv sen som man känner att man vill äga.
Världen behöver fler rumpnissar!

LillaMor

« Svar #103 skrivet: 13 nov-08 kl 21:24 »
På tal om margarin. Använder inte sådana kemi-expriment ens till att smörja cykelkedjan med. Fy bövelen.
En annan sak däremot: De allra grönsaker som ligger i plast i butiken, vill också ha plast på sig i kylen, både Salladen, och Palsternackan, och Moroten... vill ha det, och det ökar hållbarheten.
Testa får du se!

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #104 skrivet: 14 nov-08 kl 19:24 »
Margarin är suveränt. Till tvål. Jag kokar egen tvål av icas bakmargarin och kaustiksoda. Billigt och bra.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

getalina

• Halland
« Svar #105 skrivet: 14 nov-08 kl 19:38 »
Margarin är suveränt. Till tvål. Jag kokar egen tvål av icas bakmargarin och kaustiksoda. Billigt och bra.

Mycket ska man höra innan öron...öh läsa innan ... ja du förstår. Det hade jag ingen aning om.
Har du något recept?

Skytten

• Skåne
« Svar #106 skrivet: 14 nov-08 kl 20:23 »
Skulle¨inte besvära mej, det billigaste köpetvål är lenare än det hemmakokade med Karlshamns margarin, som kanske kan användas som  antibiotiskt smörjemedel i nav där sniglar är fridlysta.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

LillaMor

« Svar #107 skrivet: 14 nov-08 kl 21:45 »
Tror du inte sniglarna gillar Carlshamns margarin?
Bara skojar! :D
Men Tacka vet jag smör. Äter hellre stekflott på mackorna (ibland kryddat) än margariner. Sen får dom påstå vad dom vill, dom där som "tror" sig kunna. För inom margarinbranchen predikas det ju med plånboken öppen, och förnuftet i bakfickan. Min kropp är van vid det naturliga, och det kan ingen ändra på.

Talo

• Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
« Svar #108 skrivet: 16 nov-08 kl 14:35 »
Appropå detta med margarin

Är det någon mer än jag som blir irriterad på reklamen för ... tror det är Milda  ... den där med en familj som kommer överlastad med fisk, advocado nötter mm i stora påsar och vagnar och möter en familj med endast en lite påse som bl.a. innehåller margarinet. Det är som om de vill få oss att tro att om man använder deras margarin så "slipper" man släpa hem en massa nyttig mat och att endast en klick av deras margarin innehåller lika mycket nyttigheter som en vagnslast med fisk och grönsaker.  >:(

Eller den där reklamen för Becel där kvinnan säger att hon med hjälp av Becel fått ner sitt kolesterolvärde jättemycket på tre veckor ...jag undrar hur mycket smör/margarin man egentligen måste bre på sina mackor för att det egentligen ska göra någon reell skillnad.
I det finstilta (som man knappt kan eller hinner läsa) står det att Becel tillsammans med bra kost och motion sänker kolesterolvärdet... riktigt smör tillsammans med bra kost och motion sänker också kolesterolvärdet ... ja t.o.m. cigaretter tillsammans med bra kost och motion sänker kolesterolvärdet!!! (Kellog's K-special utlovar istället viktminskning tillsammans med bra kost och motion!)

Med bra varierad kost och motion behöver man inga specialprodukter alls för att ändra sina värden eller vikt :D

Sedan är det ju en annan sak om man gör det eller ej  ::) och gör man det inte så tror jag inte att dessa produkter gör någon annan skillnad än att ge illusionen av att man äter bra och därigenom dämpar det dåliga samvetet :-\

Själv gör jag eget Bregott av 1 del smör och 1 del rapsolja som jag mixar med mixerstaven, det går både lätt att bre och är gott att äta och jag behöver inte så mycket på mackan just för att det har god smak till skillnad mot margariner ( :P ).
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

Varg-älva

• Finland
« Svar #109 skrivet: 16 nov-08 kl 15:36 »
Margarin är faktiskt äckligt. En hel massa tillsatser... Det kan ju inte vara bra!!!

Jag håller helt med, med normal, mångsidig kost behöver man i normala fall inget extra. Man kan ju i stället öka intaget av vissa livsmedel som man för tillfället behöver mer av. (Fast undantag finns, för tillfället är jag tvungen att äta extra järn, jag kan annars inte få i mig så mycket som jag för tillfället måste ha)

Gurkan4

« Svar #110 skrivet: 16 nov-08 kl 15:58 »
jag blir riktigt irriterad på lobbyverksamheten margarinföretagen satsat på den senaste tiden. så fort som smör och naturliga råvaror lyftes fram som det bästa för oss var margarinföretagen (och livsmedelsverket, undra vem som mutade dem) snabbt framme och berättade att margarin är minsann jättebra för hälsan. Hur kan det vara det? det måste till tillsatser för att få det att bli hårt som smör hur kan det då vara nyttigare än smör?

Milda culinesse innehåller vegetabilisk olja, vatten, härdad vegetabilisk olja, salt, emulgeringsmedlet lectin från bland annat soya, arom, citronsyra, A och D vitamin. Fetthalt? 82%
Det innehåller inte ett spår av mjölkprodukt alltså måste man tillsätta arom (vad det nu är!) för att det ska smaka något som eventuellt kan liknas för smör. med andra ord kan en laktosintolerant äta mila culinesse men inte än med soya-allergi.

Nu gör jag inte mitt eget bregott men det är det som används på smörgåsen här hemma och det stekt i riktigt smör!

LillaMor

« Svar #111 skrivet: 16 nov-08 kl 17:04 »
Bra att vi är medvetna konsumenter! Kolesterol sänks med dagligt intag av broccoli, morötter, och i princip alla grönsaker som finns. Man ser dock ingen sänkning av just kolesteroler om man äter tomat, gurka, och vanlig sallad. Men dessa är ju bra till annat i kroppen istället! Dessutom tillverkar kroppen sitt mesta kolesterol själv, och inte ens läkarna vet VARFÖR den gör det, eller vilken nytta kolesterolet gör i kroppen.
På tal om att spara!
Bakade Jättegoda kardemummaskorpor, grovkaka med lite äppelmos i, vilket gör att dom jäser bättre, än med bara sirap (mumma) och Pitabullar, sen avrundade vi med att äta ugnsmat. Det är väl att spara maxat eller...
Att sambaka mycket, och dessutom laga maten på samma gång. Gott!!! Nu har vi bröd i nästan 2 veckor.
På tal om för låga järnvärden: När jag var gravid första gången hade jag finfina järnvärden. Dom var t.o.m toppen när jag födde. Då blev det populärt med teflongrytor, och jag som inte visste bättre då, (min älsta är nästen 20 år) köpte konceptet omedelbart. När  jag så blev gravid med den lilla tösen, knappt 3 år senare, var mina järnvärden LÄGRE vid ingången av graviditeten, än direkt efter första förlossningen. Sen rasade dom i en himla fart, så det blev tillskott av järntabletter (urk). Barnmorskan vägrade släppa mig om jag inte lovade äta ÄNNU mera järn, efter att tösen var född, och hon blev ganska uppgiven när jag bara svarade. Jaja...
Vad var skillnaden?
Från att ha lagat alla mina middagar i gjutjärnsgryta, och alla såser och grytor däruti, hade jag ratat den till förmån för teflonen. När jag såg skillnaden återgick jag till min Riktiga gryta. Sen försvann givetvid den grava järnbristen. Det är också ett sätt att leva snålt. Man slipper köpa nya grytor stup i kvarten, nya järnsubstitut, också, och blir friskare på kuppen.
« Senast ändrad: 16 nov-08 kl 17:25 av LillaMor »

Varg-älva

• Finland
« Svar #112 skrivet: 16 nov-08 kl 17:41 »
Järngrytor är bra! De håller hur länge som helst, bara man inte fäller dem i golvet...  :-[ Jag tror jag har sex eller sju grytor, de flesta inhandlade på loppis. Två av dem används kontinuerligt. De andra var sådana att jag bara behövde dem, om inte annat kan barnen ta med dem när de flyttar hemifrån och på så sätt spara lite pengar....  ;)

(Mitt låga järnvärde beror på för riklig mens, så jag har inte kunnat så att säga äta tillbaka det...men det blir bättre nu efter operation!)

LillaMor

« Svar #113 skrivet: 16 nov-08 kl 17:46 »
Rekommenderar 2 homeopatmedel för att bli av med besväret, snällare. Sabina D30, eller Arnica D12. Det brukar märkas genasr efter bara en dos!!!
Arnisa finns i de flesra hälsokostaffärer, och minskar flödet. Sabina stoppar det helt!!!
Helt suveränt! Hör av dig om du är intresserad, eller prata med din egen homeopat...

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #114 skrivet: 16 nov-08 kl 18:22 »
Mycket ska man höra innan öron...öh läsa innan ... ja du förstår. Det hade jag ingen aning om.
Har du något recept?

Recept i mängder finns på shenet.  Här hittar du margarintvålar: http://www.shenet.se/recept/tvalfastreceptmarg.html

Kolla runt på forumet lite mer, det finns massa trådar om tvålkokning. Jag är en amatör i sammanhanget, det finns massor av folk här på alternativ som kan det mycket bättre än jag. Men till vanlig hushållstvål duger min margarintvål utmärkt. Jag smälter om den efter ett tag och tillsätter olja, tex olivolja, så blir den lenare.
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

getalina

• Halland
« Svar #115 skrivet: 16 nov-08 kl 19:12 »
Recept i mängder finns på shenet.  Här hittar du margarintvålar: http://www.shenet.se/recept/tvalfastreceptmarg.html

Kolla runt på forumet lite mer, det finns massa trådar om tvålkokning. Jag är en amatör i sammanhanget, det finns massor av folk här på alternativ som kan det mycket bättre än jag. Men till vanlig hushållstvål duger min margarintvål utmärkt. Jag smälter om den efter ett tag och tillsätter olja, tex olivolja, så blir den lenare.

Tack för tipset. Jag har aldrig gjort tvål men nån gång så..... Det värsta är väl att ta mod till sig. Jag är alltid en sån fegis och tror att jag ska misslyckas med recept. Har huvet under armen när jag gör nya saker som ska läsas. I bland tittar jag på ingredienserna bredvid det recept jag ska använda eller glömmer bakpulvret eller annat knas.

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #116 skrivet: 01 dec-08 kl 19:06 »
Länktips (inte snåltips)
http://www.gunnarlindgren.com/
kolla under "Matfett"

Margarin tillverkas med kemikalier
Bensin i "Milda" och "Nytta/Becel" 1 Klicka
Aceton i margarin PDF
Hur du startar en margarinindustri
Vilka frågor du ska ställa till margarintillverkaren PDF
Margarin bidrar till skövlingen av regnskog PDF
Frakt av margarinfetter i tankar för lösningsmedel - bojkott av margarin PDF
Margarin - historia, tillverkning och redlighet PDF
Livsmedelsverket beskriver margarintillverkning Klicka PDF
Margarinfett är omestrat - ett kemiskt konstgjort fett PDF
Margarin borde inte få färgas smörgult. Strid om detta i Canada. PDF

Och mycket mycket mer.

LillaMor

« Svar #117 skrivet: 02 dec-08 kl 19:56 »
Jättebra att det blev diskussion om margarin, men nu var detta ju en tråd om att leva snålt...
Vi ska just "bli med" kökspanna, med en liten ugn i, och det är bra, för då kan vi spara på elen, och både baka och laga mat i/på den. Bakar allt vårt bröd (mycket billigare). använder trasorna från gamla handdukar där bäst-före-datumet gått ut, och som är håliga både på längden och tvären. Går det bara att få ut en hel klut, så blir det disktrasa. Drar ned persiennerna på nätterna när det är kallt. Hänger utt ett tjockt typ täcke vid ytterdörren om vintrarna. detta ger värme så att det märks, trots att ytterdörren, och listerna bara är ca 5 år, och av hög kvalite. Värmer hela torpet med kakelugn. Torkar tvätten i storarummet, framför kaminen. Har krokar i taket, där jag hänger upp två tvättlinor. Har tariffstyrd el, vilket vi tjänar på, när det gäller överföringsavgiften. Tvättar/Bakar således endast på helgerna. Bakar flera sorters bröd, skorpor, Mussli, kakor, och middag i ugnen på samma uppvärmning. Varmvattenberedaren på 170 liter går bara på lågtariffström (22.00-06.00). Har satt in timer i mätarskåpet, så att det sköter sig själv. Detta vatten räcker med råge (vanligtvis) till 4 personer, och all disk.
Planerar att förvärma vattnet innan det når beredaren med solkraft sommartid, och ska försöka fixa till så att det värms inne på listigt sätt om vintern för att kapa kostnaderna ytterligare. Funderar också på att ha 12voltssystem "parallellt" med den vanlige elen till lampor mm. När jag skrivit allt detta känner jag mig lätt spar-neurotisk. Men vi har jobbat på detta i många år (20) och detta har varit en förutsättning för att vi ska kunna ha en hyfsad ekonomi, trots arbetslöshet etc. Det är ju viktigt att veta att man klarar av sitt boende även när det blåser snålt. Nu orkar jag inte skriva mer, men hoppad att det inspirerar någon till mera tips och råd, till oss alla!  :)
« Senast ändrad: 02 dec-08 kl 19:59 av LillaMor »

LillaMor

« Svar #118 skrivet: 11 dec-08 kl 17:08 »
Ho ho ho.
Nu är det jul igen, och ingen vill spara på något, eller har tid att tänka på sånt!
Tråden vaknar väl upp med en och annan baksmälla, kan jag tänka. Håll hårt i hatten! Snart är Julen över, och när den ändå drar förbi: Passa på och NJUT!  ;D
Det är 364 dagar till nästa...

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #119 skrivet: 11 dec-08 kl 17:58 »
Mycket bra att margarinbluffen kom upp! Har hört att det skulle vara tillsatt kolesterolsänkande medicin i Becel någon som vet om det är sant?

Att leva energisnålt är jag mycket intresserad av. Tänker också förvärma varmvattnet nu på vintern med solfångarna innan det går in i varmvattenberedaren i vedpannan. Ju lägre temperatur man kan hålla på dem, dessto mer kan man "krama ur" solen. Dessutom skall jag koppla tvättmaskinen via en termostat till varmvattnet så jag alltid matar in 40 gradigt vatten i den vid start, (tvättar nästan aldrig i mer än 40 gr) men en timer som slår över till kallvatten vid sköljning. Även om jag eldar med ved så sparar jag ved o miljö o arbete med detta arangemang.

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
marni

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser