Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gräva ner elkabel?  (läst 68110 gånger)

Farhultaren

• Skåne
Gräva ner elkabel?
« skrivet: 27 apr-10 kl 11:46 »

Jag har tröttnat på att dra ut förlängningssladden så fort jag behöver lite el i uthuset och har bestämt mig för att gräva ner en kabel istället. El är ju inget för amatörer men jag tänkte göra allt förarbete själv och låta elektrikern bara göra det sista, dvs inkopplingen. För att göra rätt skulle det vara skönt att få några råd. Vad behöver jag tänka på?  Jag kommer att gräva ner ett kabelskyddsrör mellan huset och uthuset.  Avståndet är ca 20 m, lättgrävt med bara gräsmatta.  Hur djupt behöver jag lägga röret? Vad ska jag ha för kabel? Jag har tänkt att ansluta elen till ett befintligt uttag med 10A säkring. I uthust räcker det nämligen med belysning, något/några vägguttag så det är inga stora effekter vi talar om. På Biltema säljer dom installationskabel EKLK. Är det lämpligt? Vilken dimension i såfall 1,5 eller 2,5 mm2?
Vore jätteglad om någon här kunde ge mig några kloka råd på vägen...

Existens?

• Gäst
SV: Gräva ner elkabel?
« Svar #1 skrivet: 27 apr-10 kl 12:01 »
Tja, EKLK är ju tillåten under mark om den läggs i rör, annars är det ju inga jättepengar att ta en riktig jordkabel istället, och hoppa över röret.
Minst en halvmeter tycker jag du ska dra ner det, och sen en varningsremsa ca 20 cm ovanför kabeln. Och det oavsett om du kör med eller utan rör.
Sen kan det vara en fördel om man drar en rät linje från ena huset till det andra, då är det lätt att veta var kabeln går, om man får för sig att gräva där i annat sammanhang.

Har dom 2,5 kvadrats EKLK? det finns inte på Jula iaf, då måste man ta jordkabel.

Och jag tycker ju iofs att om man ändå gör så mycket jobb, varför inte kosta på sig en grövre? Om du kanske köper nåt dit ut som plötsligt behöver mer ström, då får du lik förbaskat dra förlängningskabel..jag lovar att du kommer att dra en ramsa då..

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 27 apr-10 kl 12:07 »
Är det ok att ta och ansluta en vanlig stickpropp på en jordkabel och koppla in i ett uttag?

Kanske det är värt att sätta upp en undercentral i uthuset och koppla in jordkabeln rätt när du ändå är på gång. Undercentraler kostar inte många hundringar på Jula och en elektriker fixar säkert inkopplandet för en tusenlapp eller två.

Annars så gräver du bara under grässvålen och lägger ner röret strax under markytan och lägger nån budgetvariant du föreslår i. Går säkert lika bra.  :)

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #3 skrivet: 27 apr-10 kl 12:11 »
Håller med..  ta en 2,5 kvadrats .
och lägg ner en slang till vatten när du ändå gräver.. 

sätt en liten undercentral.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Farhultaren

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 27 apr-10 kl 12:27 »
En halvmeter gräver jag nog utan problem men om det räcker med att lägga den under grässvålen varför ska jag gå så djupt?

Det där med en undercentral är värt att tänka på. En fast jordfelsbrytare hade inte varit så dumt. Nu kör jag med den "mobila" varianten och får flytta den mellan de elapparater jag för tillfället använder.
En dum fråga...det här med kabelns grovlek...1,5 eller 2,5 mm2..har det med hur mycket sröm den klarar eller hur hur lång kabeln är? (jag sov nog på elläran under gymnasiet)

Jag hade nog tänkt att elektrikern skulle få göra en fast anslutning alltså ingen stickpropp. Det sitter en dosa  (insidan av huset) före vägguttaget på utsidan.

Existens?

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 apr-10 kl 12:38 »
Tjockleken blir i detta fall, med en så kort kabel, ingen avgörande faktor för nåt annat än hur mycket ström du kan föra över, dvs hur stor säkring du kan ha.

Skulle däremot kabeln vara hundratals meter så får man ju börja beräkna motståndet i kabeln, och därför kanske tvingas upp i grovlek.

Farhultaren

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 27 apr-10 kl 12:48 »
Ha...det här foumet är ju suveränt!

Självklart ska jag gräva ner en slang för vattnet samtidigt.  På min väg med spaden mellan uthus och hus så passerar jag ju brunnen Visserligen har jag inte tänkt tanken att ha vatten i uthuset men man kan ju ändra sig...och då är det ju bra att ha halva jobbet gjort redan. Så det få nog bli att gräva lite djupare. En halvmeter för sommarvatten bör väl räcka här i Skåne?

Och så det där med kabeln...en 2,5 mm2 verkar alltså ok för dagsbehovet. Skulle man någon gång behöva uppgradera behöver man väl inte gräva upp hela kabelröret utan kan dra den nya genom röret med hjälp av den gamla...eller?

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 27 apr-10 kl 18:23 »
Du kan ju också lägga markisolering ovanför vattenledningen så slipper du gräva så djupt.

Mitt inlägg om att lägga den under grässvålen var ett uttryck för att gör du det ändå inte ordentligt så lägg inte för mycket jobb på det - provisorier brukar funka ganska bra ändå!  :)

Men du är inne på rätt tankar att göra det lite mer ordentligt. Lägg 2,5 - när du är igång. Funkar i alla lägen för undercentral och framtida 3-fasuttag. Troligen är det inte här som du bränner mest pengar ändå.

Köp en back med öl en (lagom) varm sommardag och bjud in några kompisar. OBS! Vänta till dagen efter med att koppla in elenl!  :)

trädman

« Svar #8 skrivet: 28 apr-10 kl 00:28 »
Om du ska sätta upp en undercentral och dra ut en 3-fas anslutning, nu eller senare, bör du se till att lägga en EKKJ 4x2,5/2,5 eller motsvarande. Det vill säga en kabel med både nolledare och skyddsjord (och tre faser naturligtvis). Drar du en kabel och avser använda gemensam nolledare och skyddsjord har jag för mig att den ska vara minst 10 mm2, dvs en betydligt grövre och dyrare kabel.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 28 apr-10 kl 10:07 »
En anledning till att lägga ner minst 1/2 meter och använda kabelskyddsremsor etc enligt konstens alla regler är att man slipper att gräva sönder kabeln... eller köra sönder den med traktorn, eller banka ner en staketstolpe i kabeln, eller-listan kan göras ganska lång.

Personligen skulle jag lägga en kabel för minst 3 fas 16A och gräva ner den enligt konstens alla regler - det är ju bättre att göra ett ordentligt jobb när man ändå är igång än att komma på om nått år att man tog i för lite.

ersam

• -
« Svar #10 skrivet: 28 apr-10 kl 13:59 »
Personligen skulle jag lägga en kabel för minst 3 fas 16A

Håller med! Lägg gärna 4 fas 16A.  ;)

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
« Svar #11 skrivet: 28 apr-10 kl 20:01 »
Om jag skulle göra motsvarande skulle jag lägga ner EKKJ 4x6+6(riktig jordkabel).
ta bort det befintliga vägguttaget och montera en kopplingsdosa varifrån jag sen skulle ansluta både jordkabel och vägguttag.
Anedningen är att du en dag förmodligen vill ha ett 16 ampere uttag i uthuset och för att säkert uppfylla utlösningsvillkoret för en 16 A säkring bör du ha den grovleken på kabeln. vem vet vad du hittar på i uthuset om 5 år :)
Djupet på kabeln bör vara minst 40 cm, mer om du har eller kommer att ha trafik över kabeln Är det inga stenar klarar du dej utan kabelskydd

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 apr-10 kl 07:03 »
Jag håller på sätt och vis med. Men hans ide om att kunna dra en ny kabel genom röret, var ju faktiskt inte så tokig. Man vet ju aldrig, det kanske aldrig blir mer än en lampa i uthuset :)

Tapio

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 29 apr-10 kl 13:34 »
Halaj!

Jag kan inte se någon som helst anledning att dra 2,5 mm2 kabel (16 A säkring).
Kan någon nämna en enda maskin som drar mer än 2300 Watt enfas?
Det enda jag kan komma på öht. I ett hushåll är en elspis.
Ts kan ju bara köra en maskin i taget. Sällan har jag sett någon med en högtryckstvätt i ena handen och en borrhammare i den andra och köra dem samtidigt.
Möjligtvis kan jag tänka mig att man vill ha en kupevärmare där på våren/hösten. Då kan det behövas.

//T

LasseDalom

• -
« Svar #14 skrivet: 29 apr-10 kl 13:39 »
Man kan ju vilja ha varmt i verkstan om man har något vinterprojekt nån gång, då kan de 16 Amperen vara till nytta. Eller om man bygger ett gästrum i uthuset.

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 29 apr-10 kl 15:09 »
Ett "vanligt" elelement drar 2000 w. Sätt sen på vattenkokaren.  >:D

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #16 skrivet: 29 apr-10 kl 15:34 »
En medelväg mellan att gräva ner och lös skarvkabel.
Häng upp en skarv som en luftburen ledning. Är avståndet långt kan man sätta upp klena stolpar/ slanor, dra kabeln mellan träden eller spänna en vire mellan husen. Inte lika ordentligt som att gräva, men betydligt snabbare och billigare.

davidB

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 29 apr-10 kl 23:02 »
Om du har tänkt att låta en elektriker koppla in den så tycker jag att du ska rårdfråga honom om kabeln. Det blir mycket lättare att få dem att göra jobbet om de är med från början.

En liten fundering bara. Vad kostar slangen per meter? Knaske är värt att lägga den kostnaden på kabeln direkt och få en riktig markkabel.
Jag är ingen expert men jag gillar att klura ut lösningar och experimentera för att finna ett billigt alternativ.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 29 apr-10 kl 23:08 »
jag grävde ner ett gult rör mellan hus och garage...trädde ett rep genom röret och täckte över...ringde elektriken som hade lämplig kabel... han drog den genom röret koppla in och klart...
Fjäderfän och kaniner

Hummel

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 30 apr-10 kl 00:40 »
Beträffande djupet måste jag i sammanhanget berätta om att Vattenfall bytte luftledningarna mot jordledningar här för något år sen. Gissa om vi blev förvånade  när gubben som skulle lägga kabel sista biten genom trädgården förkunnade att han bara behövde lägga den alldeles under gräset. Som tur var, var min sambo föräldraledig och kunde övertyga honom om att peta ner den under spaddjup eftersom vi tänkte ha trädgårdsland just där han ville lägga kabeln. Han la den i gul slang men det måste ju ändå vara hur lätt som helst att kapa den med alla möjliga redskap. De lägger ju ner kablarna i marken nu för att slippa strömavbrott vid snö och blåst, men jag undrar om det verkligen blir bättre. Kabel kors och tvärs under åkrarna ger mängder med möjligheter att gräva, plöja, spetta, borra och vad fan som helst...

Dela detta:

* Inloggade just nu

617 gäster, 2 användare
ärt, Fia06

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser