Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Motorsågsproblem med "Stihl 064 AV"  (läst 7680 gånger)

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
Motorsågsproblem med "Stihl 064 AV"
« skrivet: 25 apr-10 kl 18:52 »
Jag har en motorsåg Stihl 064 AV som jag har  problem med.
Förra helgen stannade den när jag körde den och jag kunde inte få igång den igen. Den var het död trots att jag provade att byta tändstift och lite andra saker. Jag fick ingen ordning på den i alla fall.
Lämnade därför in den till ett stort företag som reparerar, säljer och servar motorsågar av detta märke.
När jag skulle hämta tillbaka den sa dom att jag hade tankat fel bensin (jag hade tankat vanlig alkylatbensin för tvåtaktsmotorer) så dom hade tömt tanken, rengjort och fyllt på med en "likadan" bensin fast av märket aspen som dom saluförde. Fel märke på bensinen var alltså felet enligt dom. Tyckte det lät konstigt men jag betalade 225 kr för 6 min arbete samt en miljöavgift på 80 kr för omhändertagande av den gamla bensinen.
När jag kom hem med den i fredags kväll gick jag ut för att testa den och den startade efter en lång stunds startförsök. Den gick då jättebra och helt perfekt i ca 15 min innan den stannade och återigen var helt död. Har inte lyckats få igång den igen.
Förgasaren byttes för ett tag sedan så jag tror inte att det är den som kan vara felet. Har också testat att ställa in förgasaren på lite olika sätt.

Har någon tips på vad felet kan vara?

Kan det vara tändmodulen som behöver bytas?

Funderar på att beställa en ny tändmodul och byta den själv utan att lämna in den igen då de tar 37 kronor och 50 öre per minut. Sågen kan ju bli hur dyr som helst om de ska meka en längre stund...

Är det rätt tänkt?




Biodlande torpare med hund och gäss.

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Motorsågsproblem med "Stihl 064 AV"
« Svar #1 skrivet: 25 apr-10 kl 19:31 »
Servicekostnaden kan bli stor, de tar betalt per tid, så det blir dyrare ju mindre skicklig teknikern är, du bör väl kunna få den fixad igen, en lagad motorsåg ska väl inte uppvisa samma problem efter 15 minuter. Någon form av garanti på en reperation bör en sådan dyr "märkesverkstad"  väl ha.

Det där med bensinen verkar skumt, jag skulle inte återkomma till ett företag som försöker dra pennor.

Vad det är för fel är svårt att säga.

Men man kollar gnistan, ev byter stift, ser till att filteret är rent, och sågar så den inte blir för varm (skarpa kedjor).   Har du försökt ge den startgas?

Jag har en Stihl 361 som ibland är djävlig att få igång, när den inte är varm, och då kräver lite startgas.

Finns kanske någon i din bekantskapskrets, som gillar att fixa grejor.

En reperationsmanual på nätet kostar inte så mycket.
Detr finns flera som säljer
t.ex.
http://www.global-data.co.uk/products/Stihl-064--Repair-Manual.html
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torbjorn

  • Inlägg: 13764
    • Medelpad
SV: Motorsågsproblem med "Stihl 064 AV"
« Svar #2 skrivet: 25 apr-10 kl 21:52 »
Tändmodul och sånt brukar hålla bra på de flesta motorsågar utom äldre Husqvarna med tändsystem av märke SEM (de är de som också ligger bakom Saab's illa beryktade tändkassetter).
Men det är väl lätt att kolla om det finns gnista eller inte när den inte vill gå.

Ett vanligt problem om man använder bränsle eller tvåtaktsolja som är kraftigt färgad är att det blir kvar rester av färgämnet i förgasaren om sågen får stå oanvänd länge så att bränslet avdunstar. Det är inte alls ovanligt att man måste plocka isär förgasaren och göra rent överallt varje gång en småmotor har fått stå oanvänd några månader. Det kan nog vara lämpligt att använda vanlig bensin och minsta möjliga iblandning av tvåtaktsolja för den sista tanken man kör innan man ställer undan sågen för en längre period. Man ska också passa sig för vegetabiliska oljor, både som tvåtaktsolja och som sågkedjeolja, innan långtidsförvaring. För en såg som används regelbundet går det däremot utmärkt.

Den där "miljöavgiften" som verkstaden försöker ta ut av dig får man nog se som ett rent blåsningsförsök. Vägra betala den och kräv att få med dig den gamla bensinen därifrån istället, du kan ju alltid använda den som tvättvätska eller köra någon gräsklippare på den. Eller för den delen lämna den kostnadsfritt på någon av kommunens miljöstationer.

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
SV: Motorsågsproblem med "Stihl 064 AV"
« Svar #3 skrivet: 25 apr-10 kl 22:28 »


Tack Skytten och Torbjörn!

Ska testa med startgas annars hade jag gjort allt som du skrev skytten! Bra länk till reparationshandboken!

Gnista kommer men inte varje gång man drar i snöret trots att jag provat att byta tändstift.

Får fortsätta leta fel och läsa rephandbok på datorn...
Biodlande torpare med hund och gäss.

Mårtesgården

  • Inlägg: 41
SV: Motorsågsproblem med "Stihl 064 AV"
« Svar #4 skrivet: 01 maj-10 kl 13:00 »
Hej
Har haft ett liknande problem med min Stihl. Visade sig vara "flottören" i tanken som hängde sig när jag vinklade sågen. Nu verkar du ha problem med gnistan men om den gick igång efter att verkstan kladdat runt i tanken kan det kanske vara något att fundera på. Pilla lite på den och se om det kan vara så enkelt.
/Daniel

forestman78

  • Inlägg: 262
    • Södermanland
SV: Motorsågsproblem med "Stihl 064 AV"
« Svar #5 skrivet: 03 maj-10 kl 22:49 »
Tack!
Felet visade sig vara att motorn hade skurit men ändå kunde starta en kort stund då och då. Firman jag lämnade den till först beklagade att de inte hittat rätt fel och reparerade den och gav mig rabatt. Har varit ute och fällt några träd och den fungerar. Jag är nöjd trots att det kostade en del för sågen är ju i sig fruktansvärt bra när den fungerar.
Att gnista inte alltid kom berodde nog på att motståndet var så stort när man drog i startsnöret att man inte orkade dra tillräckligt snabbt.
Biodlande torpare med hund och gäss.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 2 användare
kretslopp, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser