Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rimligt försäljnings pris till affärer.  (läst 9780 gånger)

klarre

• Södermanland
Rimligt försäljnings pris till affärer.
« skrivet: 24 apr-10 kl 19:23 »
Vad tycker ni är ett rimligt försäljnings pris till affärer?

Vad jag förstår så brukar affärerna lägga på 30 % för sin egen del, så om jag säljer en 700 grams burk för typ 40 kronor, så blir priset för slutkund:

40 kronor, ursprungspris

40 * 1,3 = 52 kronor affärens påslag

52 * 1,12 = 58 kronor affärens påslag plus moms.

Jag tänkte sälja både 500 gram och 700 gram i glas burk, vad brukar honungen kosta i affärer ?

Man kanske inte borde sälja i 700 grams burkar, det kanske är lättare att få ett bra kilo pris för honungen i 500 grams burkar?

toredh

• Gäst
SV: Rimligt försäljnings pris till affärer.
« Svar #1 skrivet: 24 apr-10 kl 20:24 »
Mitt råd är att inte gå under 80:-/kg. Det är den svenska honungen värd!
Mindre förpackning, än högre kilopris. Vad sen butiken har för påslag, varierar storligen... Men det är deras grej, fundera inte för mycket på det! Kilopriset i i butiken i mina trakter ligger mellan 94:-/kg till 142:-/kg i 350g förpackningar. Alla säljer!
Sälj dig inte för billigt. Lycka till!

Sanntos

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 apr-10 kl 08:35 »
Det kommer att komma en annan tid vad gäller prissättning. Honungen från små odlare är underskattad, och den anonyma blandade från HF och andra är överskattad. ICA's och Nettos honung kan jämföras med att systembolaget skulle blanda allt rött vin från alla länder i gigantiska tankar sen sätta nästan identiska etiketter på förpackningarna och sälja

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 apr-10 kl 08:51 »
Det blir svårt att få 80:- kg till en affärsrörelse. Honungspriset i butik ligger på ca 70:-/kg och det är bara att räkna baklänges så ser man att priset är betydligt lägre.
Man får öka sin volym för att få in mera slantar helt enkelt.

toredh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 apr-10 kl 09:32 »
Det blir svårt att få 80:- kg till en affärsrörelse. Honungspriset i butik ligger på ca 70:-/kg och det är bara att räkna baklänges så ser man att priset är betydligt lägre.
Man får öka sin volym för att få in mera slantar helt enkelt.
Varför säljer du din honung så billigt?

klarre

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 25 apr-10 kl 09:51 »
Jag får ta en repa idag och kolla igenom några affärer, jag har för mig att priset brukar ligga någonstans runt 65 kronor för en 700 gram.

Appro på att sälja honungen billigt så är det andra alternativet för mig att sälja i bulk för 30 kronor kilo. Om man har lite volym kan man inte sälja all honung till släkt och vänner för ett sky högt pris.

toredh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 apr-10 kl 10:32 »
Jag får ta en repa idag och kolla igenom några affärer, jag har för mig att priset brukar ligga någonstans runt 65 kronor för en 700 gram.

Appro på att sälja honungen billigt så är det andra alternativet för mig att sälja i bulk för 30 kronor kilo. Om man har lite volym kan man inte sälja all honung till släkt och vänner för ett sky högt pris.
Ja, det är ett strategiskt val att ta. Antingen satsar man stort på antalet kupor, och säljer bulk till någon som jobbar med förädling/försäljning. Eller, håller man sig med färre antal kupor och jobbar på att maximera intäkterna på honungen. Släkt/vänner resenomanget hoppar jag över då jag driver ett företag....
Tycker fortfarande att det är märkligt att så många biodlare sitter fast i "går inte, hutlöst m.m." Kunden avgör. Gör din produkt attraktiv. Hjälp handlaren med marknadsaktiviteter etc.
Samtidigt är det från mitt perspektiv bra, jag blir tämligen ensam i "premium" segmentet!
Men, närproducerad honung är värd ett högre pris!
Lycka till med försäljningen!

toredh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 apr-10 kl 11:03 »
Glömde, "räkna baklänges" är en mycket vansklig metod. Butikers påslag skiljer sig avsevärt. Jag har en produkt ute som ligger mellan 68:- och 84:-, beroende på vilken ICA du går in i...

Sanntos

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 apr-10 kl 11:16 »
Här ligger en affärsidé beskriven.

klarre

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 25 apr-10 kl 11:21 »
Får man fråga i vilken del av landet du bor i? Får man även vara så fräck och fråga vilken produkt det är och vad du får för den?

Självklart så vill jag ha så mycket betalt som möjligt för min honung.

Lars i skogen

« Svar #10 skrivet: 25 apr-10 kl 19:12 »

49 för 500g och 69 för 700g brukar vara vanliga priser i butik tycker jag.

Men sälj inte din honung för 30kr/kg vad du än gör! Leta lite så finns det flera uppköpare, 35kr/kg kan du få för bra honung. Med årets stora vinterförluster kanske det blir än högre priser, åtminstone om skördarna i år blir normala eller sämre. Och utifrån detta inser du ju att du kanske även kommer kunna ta ut mer till butik i höst än tidigare år!

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 25 apr-10 kl 19:20 »
Måste allt handla om prismaximering?  ???

Som hobbybiodlare behöver man ju inte räkna arbetstid. Så att räkna "framåt" torde ju kunna ge en ganska billig honung!  :)

Skämt åsido - visst ska man inte dumpa priset som vissa gör utan ta betalt efter sin insats och skam/heder i kroppen.

Viktigare än priset är att få undan all skit i butikshyllorna tycker jag. Sen kan vi ta riktigt rejält betalt när vi har kontrollen över marknaden!  ;D

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 25 apr-10 kl 20:57 »
   MINST  100 KR / KG  TILL KUND

JA JAG SKRIKER

ALLT ANNAT ÄR ATT NERVÄRDERA DEN FANTASTIST PRODUCKT SOM LOKAL PRODUCERAD SVENSK HONUNG ÄR

mvh bart  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

klarre

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 25 apr-10 kl 22:08 »
Då har jag skapat ett spreadsheet med:

Pris: Ditt pris
Affär påslag: Affärens påslag   
Inkl moms: Kundens pris
Pris minus 500 gram burk: Ditt pris minus kostnad för 500 gram burk
Pris minus 700 gram burk: Ditt pris minus kostnad för 700 gram burk
Pris kilo 700 gram: Kilo pris i 700 gram burk
Pris kilo 500 gram: Kilo pris i 500 gram burk
Pris kilo 500 gram minus burk: Kilo pris minus burk kostnad för 500 gram burkar
Pris kilo 700 gram minus burk: Kilo pris minus burk kostnad för 700 gram burkar

Jag bifogar båda en "print screen" och Excel arket.

klarre

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 27 apr-10 kl 20:17 »
Nu har jag kolla priset på honung i ICA affären i Järna.

Mörkö honung 500 g 49 kronor.
Mörkö honung citron smak 500 g 39 kronor.

Landskaps honung i plast förpackning 500 g 40 kronor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

890 gäster, 2 användare
Genomsnittswannabe, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser