Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kolla in det här!!!  (läst 4054 gånger)

jagman

Kolla in det här!!!
« skrivet: 22 apr-06 kl 21:00 »
Ett nyutvecklat isolerings/byggmaterial av högtryckspressat hö. websidan dock på tyska.
Samma koefficient som vanlig isolering, Inget lim eller annat bindningsmedel, 100% biologiskt nedbrytbart. Det behöver inte kläs med panel, utan blocken (som fås i typ standardmått 120x240, är som färdiga väggar och kan målas på, tapetseras eller vadhelst. Fungerar dock ej som bärande.  Min före detta kompanjon i Spanien talar väldigt varmt om detta, men själv har jag inte sett det IRL, men är väldigt intresserad att använda detta i ett projekt som jag har "på gång". Jag har inte fått några prisuppgifter ännu, men postar dessa i samma tråd när jag får dem, men så vitt jag förstår är de BETYDLIGT billigare än traditionella isoleringsalternativ.
Om ngn blir lika tänd på detta som jag, så hör gärna av Er för sambeställning (delad fraktkostnad).

http://www.karphos.de/

peace å så där

Hemikring

• Gäst
Re:Kolla in det här!!!
« Svar #1 skrivet: 22 apr-06 kl 21:06 »
"Stroh" betyder väl inte hö utan halm?

jagman

« Svar #2 skrivet: 22 apr-06 kl 21:11 »
Det har du säkert rätt i, -stroh som i straw som i halm. Fast vad är det för skillnad?
För min egen fortbildnings skull skall jag nu konsultera wikipedia, så du behöver nog inte svara.

Hemikring

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 apr-06 kl 21:28 »
Jag kollade på värmeledningsförmågan för olika material, t ex
Styrofoam (plast) 0,037
Cellulosa lösull 0,038
Mineralull 0,039
Karphos 0,0942
Trä 0,14
Halmplattan är hårdpressad och isolerar därför sämre, men har ju den stora fördelen att vara lätt byggbar och mera naturnära. Jag skulle väldigt gärna prova till ett litet bygge, om det inte är för dyrt. En stomme av trä eller stål, halmbalar på utsidan och halmplattor på insidan vill jag ha!
Halmplattor har prövats många gånger förut, men har inte slagit igenom, jag vet inte varför.
Länkar: http://www.dow.com/styrofoam/europe/sw/proddata/swpdso01.htm
http://www.radron.se/templates/test____2310.asp

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 22 apr-06 kl 21:35 »
Intressant!
Jag tror det behövs ytterpanel.
Blocken är 58 mm tjocka och täckta med papp, ungefär som gipsskivor då antar jag.

Det var inte så stor skillnad mellan trä och halmplatta i isoleringsgrad.
Däremot är antagligen trä betydligt hållbarare och hyvlad invändig panel behöver inget ytskikt.
Dessutom brukar tyska material kosta en hel del, det finns tyska isolerskivor av lin som är jättedyra.
« Senast ändrad: 22 apr-06 kl 21:44 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Hemikring

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 apr-06 kl 21:50 »
Det var inte så stor skillnad mellan trä och halmplatta i isoleringsgrad.
Om man ska jämföra så måste man titta på tjockleken också. I det här fallet motsvaras 58 mm halmplatta av  86 mm trä, för att släppa ut samma mängd värme. Det blir dyrt med så tjockt trä, dyrare än halm skulle jag tro.

jagman

« Svar #6 skrivet: 22 apr-06 kl 22:03 »
Jo, ursäkta otydligheten. För exteriör användning behövs panel, men tydligen skall det finnas en version av detta för ytterväggar. Detta är ett bra alternativ till gipsskivor även i vanlig, "icke-alternativ" konstruktion.
Anledningen till att jag tyckte detta lät som ett bra alternativ (utöver de ekologiska aspekterna) var att det skulle vara mkt billigare. Men som sagt, jag återkommer med prisuppgifter såfort jag har dem.

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 22 apr-06 kl 22:10 »
Om man ska jämföra så måste man titta på tjockleken också. I det här fallet motsvaras 58 mm halmplatta av  86 mm trä, för att släppa ut samma mängd värme. Det blir dyrt med så tjockt trä, dyrare än halm skulle jag tro.

Jovisst, men jag utgick från din "önskelista" med halmisolering och invändig halmplatta.
Jag skulle i så fall föredra tjockare halmvägg med invändig träpanel.
Om man nu kan ha det, jag hör redan hur mössen kilar mellan halmen och panelen.   :-\
« Senast ändrad: 22 apr-06 kl 22:10 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Hemikring

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 apr-06 kl 22:18 »
Om man nu kan ha det, jag hör redan hur mössen kilar mellan halmen och panelen.   :-\
Jag känner till det där, på vintern måste jag sova med öronproppar för att mössen rusar omkring i väggarna. Urgammalt timmerhus med puts på utsidan, mineralull och spånskiva på insidan.

Filip Skräplund

« Svar #9 skrivet: 22 apr-06 kl 22:24 »
Jag känner till det där, på vintern måste jag sova med öronproppar för att mössen rusar omkring i väggarna. Urgammalt timmerhus med puts på utsidan, mineralull och spånskiva på insidan.

Jag har bar mineralull i en mindre del av mitt timmerhus, men gjorde en gång misstaget att isolera ett stort garage med mineralull plus gips invändigt.
På vintern kryllar det av möss där.
Ska riva bort skiten när jag får tid och isolera med mindre musvänligt material, träullsskivor eller nåt.
Isolerar sämre men håller bättre.

wikhall

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 apr-06 kl 14:36 »
Gullfiber = för djurvänner

Tänk ändå vad gott den lilla musmamman med ungar mår inne i den varma gosiga mineralullen...

Skämt åsido. De här höplattorna, ni vet inte om det finns någon svensk (eller skandinavisk) återförsäljare?

wikhall

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 24 apr-06 kl 14:39 »
Vad jag vet förresten, för de som inte är lika djurvänliga, så är hampa (lösull) och lecakulor det som bäst fungerar för att hålla mössen borta. Och släckt kalk då givetvis.

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 25 jul-06 kl 13:54 »
Fan detta har jag lekt med! Skrev om det här i en annan tråd.

Halmattan begjöts med 15% vattenglas och hade en fiberduk på båda sidor. Jag gjorde dem ca 12 cm tjocka.

Det går inte att sätta fyr på dem, och jag tror det isolerar väldigt bra.

Jag hade svårigheter att få dem jämna, men annars är det ganska billigt att tillverka, och under panel duger det absolut.

I mitt uthus var det mineralull och gips, det har råttor och möss gjort mer eller mindre slut på, jag skall när jag får tid (har inte brist på projekt) klä med panel och isolera med något mindre djurvänligt.
« Senast ändrad: 25 jul-06 kl 13:57 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Filip Skräplund

« Svar #13 skrivet: 25 jul-06 kl 22:41 »
Här finns mer att läsa om bl a Skytten's vattenglasexperiment:

http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=26;action=display;threadid=147;start=30

Klart intressant!

Dela detta:

* Inloggade just nu

424 gäster, 2 användare (1 dolda)
Henkeman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser