Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  valbazen  (läst 3287 gånger)

Miss Evil

• Skåne
valbazen
« skrivet: 23 apr-10 kl 15:18 »
Hej! Svaret på träckprovet visade sig innehålla stora magmasken. Är det bara ivomec som gäller? Har läst att valbazen inte skulle funka men i fass står det att det ska vara verksamt mot haemonchus contortus och det är väl samma mask. Frågar för att jag har mycket valbazen hemma och synd om det går till spillo..
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

sarbe453

• Östergötland
SV: valbazen
« Svar #1 skrivet: 23 apr-10 kl 19:33 »
om det står i fass, så kan man lita på det! Jag skulle använda det. Lycka till.
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

vallhunden

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 apr-10 kl 20:31 »
Det är Ivomec som gäller !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag hade ALDRIG avmaskat med ett medel som inte 100% tar stora magmasken. En misslyckad avmaskning innebär att i bästa fall så växer inte lammen, i värsta fall börjar de att dö.
Detta är inte en tid att snåla på maskmedlet... (aj, nu kom det där ordet igen!)
Du kan väl använda ditt Valbazen ett annat år, eller sälja det till en kompis.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Maddie

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 23 apr-10 kl 20:48 »
Svaret på träckprovet ska man ringa och fråga fårhälsoveterinären om ! Han / hon säger vad du ska avmaska med     :)   08-725 82 00 vardagar kl 9 - 12

Miss Evil

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 23 apr-10 kl 22:07 »
Ok  :) har inte en tanke på att snåla :-\ men blev glad när det stod att det var verksamt men tveksam när jag läste på forumet. Har även funderat på om någon annan behöver ifall jag inte får användning för det.. De ska avmaskas med rätt medel. Tänkte jag kunde maska när klipparen kommer på måndag och till dess lär jag inte fått ut ngt annat medel.
Kan testa att ringa fårhälsovården, de är säkert bättre än min distriktsveterinär.
Tack för svaren  :D
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 24 apr-10 kl 13:01 »
Jag håller inte riktigt med... inte för att jag är expert på maskmedel utan för att jag använder fass i mitt arbete. Om texten i fass anger att det är verksamt mot ett tillstånd så ÄR det det!!! Läkare och veterinärer använder fass som uppslagsverk eller "facit". Att folk och yrkesveksamma anser att det inte verkar fast det står i fass är ett problem. Det kan ha sin förklaring i att tidigare år har inte tillräckligt med kliniska prövningar genomförts eller att det är oklart evidensläge om substansen. Läkemedelsverket uppdaterar regelbundet allt eftersom ny kunskap kommer. Så jag vidhåller att står det i senaste versionen av fass så skulle jag använda det oavsett vad enskilda tyckare säger!!! >:D

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #6 skrivet: 24 apr-10 kl 14:49 »
I FASS på nätet står det att "texten är baserad på produktresumé 2008-07-17". Kan det betyda att det inte finns helt nya uppdateringar? Mycket nytt har tillkommit om Stora magmasken, t ex att den övervintrar i djuret, varför man inte alltid kan upptäcka den i träckprov, har väl inte varit känt så länge.
Åsenfår, hundar och katter

sarbe453

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 24 apr-10 kl 15:01 »
Fass på nätet innehåller den senaste versionen så då är den senaste versionen från det datum du anger. Men om det fanns senare studier som tillförde annan/ytterligare evidens skulle texten ha uppdaterats. Det är ju en lång kedja på gått och ont från ny kunskap till att utföra kliniska prövningar till att ändra rekommendationer. Klart är ju att företagen bevakar detta hårt, de är ju angelägna att få sina produkter godkända och tjäna ännu mer pengar. Men det är inget preparat som blir godkänt utan att det finns bevis på att det fungerar. Sen får man ju ta ställning till eventuella biverkningar och det är ju en annan sida av myntet.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 24 apr-10 kl 18:18 »
Fårhälsovården rekommenderar Ivomec.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 24 apr-10 kl 19:34 »
Jag tycker detta är intressant! Vet du vad de grundar sin rekommendation på? Effektivitet, mindre biverkningar, mindre miljöpåverkan, billigare preparat, resistensutveckling, lobbyverksamhet (man kan säkert komma på flera skäl)?

Jag tycker det verkar som att Ivomec är förstahandsperparatet men tråden gäller ju ifall Valbazen fungerar eller inte. Jag drar parallell till val av antibiotika där det finns många typer men vid ett specifikt tillstånd så finns det ett förstahandspreparat. Om det av någon anledning inte är lämpligt att använda i den specifika situationen (pga allergi, resistens, administrering mm) så finns det andra alternativ att ta till som är effektiva de också. Det är då man förlitar sig på FASS. Mina åsikter är inte specifikt knutna till maskmededel som ni märker.

sarbe453

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 24 apr-10 kl 19:35 »
Vill också lägga till att jag hyser stor respekt för fårhälsovårdens rekommendationer  o:)

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #11 skrivet: 24 apr-10 kl 19:45 »
Ivomec är effektivare och säkrare, men miljö påverkan är större.

iofs använder man valbazen och får återfall , så kan man inte bete mer där det året....
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Miss Evil

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 25 maj-10 kl 21:32 »
Har glömt att berätta vad de sa. Distriktsveterinären tyckte vi skulle köra på valbazen och att det var onödigt att köpa nytt. Fårhälsovården kunde inte riktigt bestämma sig kändes det som.
Det blev iaf att vi körde med ivomec eftersom det har verkat vara effektivast som klipparen påpekade.
Mvh

Pukared

• Halland
« Svar #13 skrivet: 25 maj-10 kl 21:49 »
Både ivomec och valbazen funkar mot haemonchus, men ivomecen tar den i fler stadier. Jämför texten i Fass. Det är därför risk att de stadier som inte tas av valbazen snabbt mognar fram och börjar föröka sig och skada djuret igen.
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 2 användare
ärt, Countryroad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser