Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  det här med kaninavel  (läst 4279 gånger)

Harriet S

det här med kaninavel
« skrivet: 18 apr-10 kl 17:21 »
Jag blir inte klok på det här med kaninavel. Dom kaniner jag parat förut har jag bara plockat ur buren när som helst, in till hanen, sen har det varit klart på tio minuter och kommit ungar en månad senare. Nu parade jag en hona för ett antal veckor sen, flera parningar blev det så vi väntade oss verkligen ungar. Ca 1,5 v innan beräknad förlossning gjorde honan ett stort fint bo. Sen hände inget mer. Inga ungar kom! Provade att ta henne till hanen igen ca 1 vecka efter det visade sej att hon var tom. Lika den gången, dom parade sej flera gånger och hon var mycket villig. Så nu väntar vi igen på resultat om ca 2 veckor. Sedan har jag 2 till honor jag tänkte få ungar av i vår. Dom skulle vart parade då jag hämtade dom, men inga ungar kom. parade den ena honan med min hane, blev flera riktiga parningar, och sen har dom bott ihop stor tid efter det. Dom trivs väldigt bra tillsammans, äter ihop, sover bredvid varann och sitter och putsar varann. Däremot inget sexuellt intresse, betyder det att hon förmodligen är dräktig? I så fall ska ungar födas om bara några dagar, men ännu har hon inte börjat på något bo eller blivit märkbart större om magen. Och den andra honan som skulle paras har jag provat flera gånger att ha hos hanen, men hon springer bara undan och är inte alls intresserad av att ha något med honom att göra. Någon enstaka parning har det blivit, men jag har svårt att tänka mej att det tog sej av det. Så nu behöver jag råd, jag fattar ingenting. Hade ju hoppats på ungar innan hösten...

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: det här med kaninavel
« Svar #1 skrivet: 18 apr-10 kl 17:39 »
Hej harriet!

Det verkar bara vara ett sadant ar. Det händer.

En kull har det blivit här, men färre ungar än vanligt och tre skendräktiga honor. Har haft det förr att kaninsäsongen börjar  med andra vändan, i mitten av maj och det är bara pannkaka innan dess.

Skönt när dina honor trivs med kavaljer, när det byggas ska nog killen flyttar sedan och du ser om det blir ungar. Det gäller bara ha talamod, vi kan jo inte göra mera!

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Gille

• -
« Svar #2 skrivet: 18 apr-10 kl 23:03 »
Tänker på det par som bor ihop. De kan paras sig när du inte är där och är liksom klara. Hennes mage behöver inte heller bli större, så sära på dem nu. Annars är risken att hon föder och blir omparad på nytt. Om det sedan är så att de gått ihop o inte parat förrän sista veckan så får du ta med det i beräkningen. Det kan också vara en god idé lära sig känna om en hona är dräktig eller ej.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Annalill

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 19 apr-10 kl 08:37 »
Det kan ju bero på väldigt många saker när honor är parade och inga ungar kommer. Dräktigheten på en kanin är inte lång men det är klart att komplikationer kan hända undertiden, som under vilken dräktighet som helst.
Tror att det är ganska vanligt att honorna "kastar" sina ungar/foster när de blir stressade tex. under flytt. Se till att honorna bor lugnt utan höga ljud och spring ikring burarna när de är dräktiga.
Sen kan det bero på näringsbrist, har honorna saltsten? Fullgott foder?
Finns massor med faktorer som verkar in på att en dräktighet ska fungera.
Kontrollera även hullet på honan innan parning så att hon är i form för att klara av det, en dräktighet kräver mycket energi från kaninhonan.

Harriet S

« Svar #4 skrivet: 22 apr-10 kl 11:42 »
Jippie,ungarna kom till slut. Tyckt de sista dagarna att magen kändes större och fastare på honan. Tittade igår kväll och då var det ingeting i buren och inget påbörjat bo. Men i morse såg jag en hårtuss på långt håll när jag kom in till kaninerna, gissa om jag jublade inombords då jag fattade att hon hållt på och byggt bo i natt! 5 små ljuvliga ungar fick hon. Nu är det bara att hoppas nästa hona gör det lika bra om några dagar till.

Vitis

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 26 apr-10 kl 22:47 »
Vår förstagångshona boade natten mellan sön/mån förra veckan, vi trodde det var kört med ungar då. På förmiddagen låg där tydligen sju tjocka välmående "kaninkorvar".

Att vara diskret med boandet och skötsel av ungarna är nog en bra strategi för ett utsatt djur som en kanin.

Klart man blir nervös att allt ska gå fel men man ska nog lita ganska mycket på kaninmammans instinkter.

;D *stolt kaninpappa*

Ylva

• Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 26 apr-10 kl 23:23 »
Jag har haft en liknande säsong hittils. Har försökt para kaniner sedan i februari men honorna har minsan inte tyckt att det är dags. Eftersom paren har trivts att sitta ihop och gärna putsat varandra och så har de fått sitta tillsammans i 25-26 dagar.....men inget resultat! Då har jag naturligtvis räknat 31 dagar från det att jag särade på dem. Har satt ihop dem igen men med klent resultat. Kanske honorna tyckte att det var för vintrigt och kallt. Även om jag inte tror kaniner "tänker" så. Jag tror brunsten påverkas mer av dagsljusets längd än utetemperaturen. Nu har jag i alla fall, efter sju sorger och åttta bedrövelser gott hopp om att den ena honan får ungar om ett par dagar. Hon ligger "utspilld" och vilar mest hela dagarna och magen känns allt stor. Den andra honan får förhoppningsvis om ytterligare någon vecka. Hon ser faktiskt redan rund ut. Jag tror bara att det har varit ett sådant år. Det lossnar nog nu när våren kommer igång. Grattis till ungarna! och håll tummarna för mig och mina kaniner!
Medelålders gift trebarnsmor som fyller hus och trädgård med västgötaspets, dalmatin, huskatt, gotlandskaniner, mellerudskaniner och dammråttor!

Pasi

• Så söta;O)
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 27 apr-10 kl 00:31 »
Köp flytande E-vitamin och blanda i vattnet i tsk per liter så ska ni se att dom tar sej.
Solo i skogen men har ju djuren.
Hundar katter fjäderfän m.m

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser