Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur vet man att det är dags för ruvning?  (läst 1377 gånger)

Hönz

• Skåne
Hur vet man att det är dags för ruvning?
« skrivet: 18 apr-10 kl 12:32 »
Skaffade min höns förra sommaren och en av de fyra började värpa i vintras medan de tre andra började värpa för kanske 2 veckor sedan.

Hur får man dem att börja ruva? Ska man spara ägg i redet eller hur gör man? Igår kväll låg det 6 ägg i redet och idag har en av hönorna legat i redet hela dagen. Är det dags nu kanske?

Undrar också vad det är när det finns en blodplupp i ägget, har fotret börjat växa då?

Tacksam för lite undervisning!
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Hur vet man att det är dags för ruvning?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-10 kl 13:55 »
När hönorna börjar ligga kvar länge i redet och släppa fjädrar under magen, de skapar en så kallad ruvfläck så är det ett gott tecken på att de kommer vilja ruva snart. De börjar även få ett annat läte, lätet de använder när de har kycklingar och går omkring och buskar upp sig. Tuppen får inte komma till utan hon skrockar ifrån.

De små blodprickarna du kan hitta i ägg ibland har inget med fosterutveckling att göra utan det kan hända ibland när ett ägg skapas att det följer med vävnad ifrån äggstocken/äggledarna på hönan som kapslas in i ägget.

MEN det kan ju även om du låtit en höna legat på äggen i ca 2-3 dygn och du knäcker så kommer det ut blod. Då är det nog fosterutveckling. Men det är betydligt mer blod än de små prickarna i vitan man kan hitta ibland på ägg (detta sitter ovanpå gulan och man kan se ådror, som en spindel som sträcker sig ut ifrån ett litet centrum, ett litet hjärta som pumpar).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Hönz

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 apr-10 kl 15:16 »
Okej, givetvis slutade hönan ligga i redet ungefär direkt efter att jag skickade inlägget. Men hon låg iaf ett par timmar.
En annan sak jag märkt på mina hönor är att de blivit väldigt skygga sedan kanske 1-2 veckor tillbaka. Kanske också ett tecken?

Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
.
« Svar #3 skrivet: 18 apr-10 kl 17:45 »
Nah. Ingen skillnad i hur skygga/oskygga surhöns är mot "vanliga" skulle jag säga.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 18 apr-10 kl 22:10 »
Ett rede med 10-12 lösägg kan få dem att bli sugna att ruva. Riktiga ägg läggs sedan dit när hon legat kvar i redet 2-3dagar. Så brukar jag göra. Brukar inte låta äggen ligga kvar i redet eftersom jag inte kan hålla reda på hur gammla de är. inge vidare när ruttna ägg spricker i redet.

Hönz

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 22 apr-10 kl 14:42 »
Tack för tips!

Idag har hönan legat på äggen sedan (åtminstone) imorse och ligger fortfarande. Bådar gott? Förhoppningsvis ligger hon kvar.

Jag brukar mata dem utomhus flera ggr per dag, ska jag vara noga med att det finns vatten och mat inne i hönshuset nu så att hon lätt kan komma åt det?

Hönz

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 23 apr-10 kl 13:17 »
Nu svarar jag mig själv :-)

Ställt in mat och vatten, verkar vettigt..

Nu har ytterligare en höns lagt sig på ägg (c:a 13 stycken) (tror den första ligger på 8) (my god om den blir kycklingar av allting).. Därmed blev båda värpredena upptagna och de två andra hönorna
värper under en liten buske utanför köksfönstret.. Blir till att fixa två till reden, men kan man hålla på hur mycket som helst inne i hönshuset utan att de två ruvarna blir störda? Kanske är bättre att bara sätta in två hinkar?

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 2 användare (1 dolda)
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser