Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förbud av aggregat  (läst 6867 gånger)

vallhunden

• Västergötland
Förbud av aggregat
« skrivet: 15 apr-10 kl 18:45 »
Från och med september får man inte längre sälja stängselaggregat starkare en 5 joule. Nytt EU-direktiv...!

Kan någon förklara för mig: Mitt aggregat ger just nu 7000v vilket är bra "kräm". Jag brukar tycka att det är OK ner till 4000v. Hur mäter man Joule? Hur många volt kan man få ut av ett aggregat som ger 5 Joule?
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Charlotte

• -
SV: Förbud av aggregat
« Svar #1 skrivet: 15 apr-10 kl 18:50 »
 Jag kan inte svara på din fråga :-[
Men jag måste bara få klaga lite, Fy Sjutton, vad galen jag blir på det där, vad jag fått höra så har Sverige varit med och hejat på angående de Farliga stängslen.... Konstig inställning i ett land som vill ha många stora rovdjur...
 Det gäller att hamstra starka aggregat känner jag, de små ynkliga fungerar inte till Rovdjursstängsel runt stora naturbetesmarker.
 Hoppas du får något vettigt svar på din fråga också, och inte bara klag ;)
 Jag ska gå och titta i ett Stängselkompendium som jag har om jag kan hitta något matnyttigt.
                                                      Mvh
                                                   Charlotte
« Senast ändrad: 15 apr-10 kl 18:53 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 15 apr-10 kl 19:06 »
Ja det är en hel vetenskap det där med volt och Joule.. Torbjorn brukar vara duktig på att förklara detta på ett enkelt sätt.
Jag läste nånstans dock att det snart kommer att komma "intelligenta" elaggregat, som pumpar på rejält med kräm, men som går ner i styrka om något fastnar i tråden. Den känner väl av hur strömmen går antar jag.. Inte en aning. Tråkigt med ännu en lag som är utformad för belgiska småhagar och inte naturbetesmarker i vargtäta områden i norden..
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

småbrukartanten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 apr-10 kl 19:28 »
Passa på att inköp ordentliga aggregat före sept för de som man har före denna tiden får man tydligen ändå använda.
Jag har ett aggregat på 15 joule och det behövs för stängslet går genom oländig terräng med stubbar o stenar o annat bröte som inte går att flytta på heller. Skulle jag flytta staketet så skulle det få gå i sicksack hit o dit o det skulle se väldigt underligt ut.
Dessutom så är det bra om aggregatet kan hålla lite rent runt den nedersta tråden av sig självt. Annars ska man hålla på o rensa o hacka hela sommaren.
Och för er som har rovdjur i närheten så måste det ju vara lite tryck i smällarna så det finns nån chans att de håller sig på avstånd.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 15 apr-10 kl 22:22 »
Gränsen på 5 joule i 500 ohms last har funnits i Sverige åtminstone sedan någon gång på 80-talet, och den fanns redan med i EU:s föreskrifter för stängselapparater i och med Sveriges EU-inträde i mitten av 90-talet. Australien och NZ tillät förr, kanske också fortfarande, 8 J i 500 ohms last. USA och Canada hade förr ingen gräns för energi från stängselapparaten, däremot fanns det med ett märkligt prov som innebar att man skulle försöka tända eld på träull med gnistor från stängselapparaten, om det lyckades var den för kraftig för att få godkännas.

Men enligt såväl EU-föreskrifterna som de gamla svenska föreskrifterna får stängselapparaten lämna mer energi i en mer lågohmig last. Kravet är att varje stängselpuls får utveckla högst 5 J i 500 ohm, oavsett vad som råkar vara inkopplat i serie med eller parallellt med 500 ohm-lasten.
För länge sedan fanns det en kraftig Alfa Laval-stängselapparat, Stop 210 (kan tänka mig att den tillverkades ca 1986-1992) , som nätt och jämnt klarade 5 J-kravet i 500 ohm men kopplade in mer än dubbla energin så snart man belastade den lite hårdare. På den tiden provade Semko bara med 500 ohms last och ingenting annat. Men försäljningen stoppades och Semko gick över till en strängare provmetod, sedan den där apparaten hade orsakat en del olyckor.

Utenergin har ingenting med utspänningen att göra. Och gränsvärdena för spänning (toppvärde) är 5000 V i 500 ohm, och 10000 V vid obelastad apparat.

Det är inte helt lätt att mäta utenergin från en stängselapparat. Den vanliga metoden är att belasta den med olika motstånd och koppla in ett digitaloscilloskop för att se hur stängselpulsen ser ut. Med lämplig programvara på en PC kan man sedan från pulsformen beräkna hur mycket energi den innehåller.  Energi är ju spänning x ström x tid. I och med att belastningen är rent resistiv och känd, så är förhållandet mellan spänning och ström alltid detsamma. Beräkningen går till så att man tidsmässigt delar in pulsen i ett antal korta segment, beräknar effekten i vart och ett av dem och sedan adderar alla effektvärdena.

Som "skrytvärde" på energin brukar dock stängselapparattillverkarna inte ange utenergin utan den s k laddenergin. Dvs den energi som lagras i kondensatorer i stängselapparaten inför varje puls. Vanligtvis får man inte ut mer än i bästa fall 60 % av detta värde.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 15 apr-10 kl 22:38 »
Förlåt Torbjörn, jag har förträngt det jag lärde mig på fysiklektionerna så jag förstår inte riktigt hur du menar med att det redan funnits regler som stoppar för starka stängsel i EU :-[
 För nog verkar det bli stor skillnad med dom nya reglerna?
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=39712
                     Mvh
                 Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 15 apr-10 kl 22:51 »
Hmm, jo, det där var minsann något nytt! Men jag tror inte att det blir några större problem att få stängsel att fungera i praktiken ändå. Det är ju ytterst sällan någon får till så bra jordning att en stängselapparat som är extremt stark vid tunga laster verkligen kommer till sin rätt.
Om vi ser på förhållandena för 15-20 år sedan så var stängselapparater som kunde lämna mer än 5 J ut till stängslet mycket sällsynta då, och folk fick ju till fungerande elstängsel på den tiden också.

Sedan 210:an förbjöds omkring 1992 så var Stop 206 som sedermera blev Stop 6K den starkaste apparat Alfa Laval hade i sitt sortiment under flera år, och den räckte till bra för de flesta fall. Dess utenergi har jag för mig var omkring 4 J för äldre utförande utan radiostörningsskydd och 3 J för nyare utförande. Laddenergin var alltid 6 J. Sedan kom Stop 10K och 20K ut på marknaden ca 1994-95, de hade en "booster"-funktion för att öka utenergin vid tunga laster men de var inte helt lyckade pga att den höga energin lämnades vid alldeles för låg spänning. Ytterligare något år senare ersattes 20K med 25K, som var mer lyckad. Det togs också fram en variant av 10K för Canada, som blev mycket bättre än den ursprungliga 10K.

Undrar just om inte det var Gallagher som började trenden att skryta om höga energisiffror...

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 15 apr-10 kl 23:18 »
 Jag vet ju inte hur de nya lagliga elaggregaten kommer att vara jämfört med hur elaggregaten var för 20 år sedan...
Dom fungerade för kor om man slog gräset under med jämna mellanrum, vissa kor fick man ha antenn på  och kedja hängande runt halsen för att dom skulle respektera strömmen. Det fanns inga som hängnade in får med el på den tiden (vad jag kan komma ihåg i alla fall), jag har svårt för att tro att det skulle ha fungerat.
 När vi köpte vårt första Gallagher slapp pappa helt plötsligt använda lien :)
 Idag har vi långa stängsel i svårare terräng och ulliga får så om det kommer att bli något liknande som det var förr kommer det inte att fungera... Dessutom ska man hålla rovdjur ute (det fanns inga såna problem för 20 år sedan).
 Man får helt enkelt vårda dom gamla stängslena man har (om man får använda dom) och hoppas på att dom "Smarta stängslena" blir överkomliga i pris :)
                                           Mvh
                                      Charlotte

Sano

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 16 apr-10 kl 14:46 »
Är inte en del av problemet att de inte kommer att sälja de starka aggregaten, som teoretiskt skulle kunna ge för många joule? Även om ingen i praktiken jordar så bra?
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

ulfg

« Svar #9 skrivet: 16 apr-10 kl 20:59 »
Wow. Vilken text. Jag begriper inte en tredjedel men jag är djupt imponerad. Får försöka plugga in de olika termerna så kanske jag begriper mer längre fram. Kul att få något med lite tuggmotstånd ibland.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

lj

• Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 06 maj-10 kl 09:42 »
Tack för kunniga inlägg som jag begriper delvis. :)

De nya "intelligenta" apparaterna kommer att bli mkt dyrare enl återförsäljare jag varit i kontakt med.

Edit: Intelligent stängselaggregat får var starkare än 5 J men sänker utgående energin till 5 J eller noll vid  någon bestämd belastning.

Någon som kan reglerna?

Någon som vet hur många J som är farligt för en människa.
Vet man att just 5 J är gränsen för vad en människa tål?
« Senast ändrad: 06 maj-10 kl 12:16 av lj »

lj

• Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 06 maj-10 kl 15:39 »
Fler frågor;

Elaggregatkrängarna har olika argument, är en apparat som presterar
15,8 J (utg.energi) och 5700V vid 500 Ohm likvärdig med en som ger 10J och 7500V

mobben

« Svar #12 skrivet: 06 maj-10 kl 17:15 »
Det blir att köpa i norge

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 06 maj-10 kl 19:35 »
Fler frågor;

Elaggregatkrängarna har olika argument, är en apparat som presterar
15,8 J (utg.energi) och 5700V vid 500 Ohm likvärdig med en som ger 10J och 7500V

Vid 500 ohms last får spänningen inte vara över 5000 V.

Någon som kan reglerna?
Nej, inte de nya reglerna. De gamla EU-bestämmelserna, EN 61011 och EN 60335-2-76 från 90-talet har jag däremot god koll på.

Någon som vet hur många J som är farligt för en människa.
Vet man att just 5 J är gränsen för vad en människa tål?

Utenergin är egentligen inte begränsad pga vad en människa tål, utan gränsen på 5 J är satt för att inte gnistbildning från stängslet ska kunna orsaka brand.
De gränser som är satta av omtanke om människor och djur är dels spänningsgränsen på 5000 V vid 500 ohms last och dels gränsen för elmängd (alltså ström x tid).
Man brukar anse att en väl jordförbunden människa eller djur har resistans omkring 500 ohm. Om toppspänningen är 5000 V så blir toppströmmen 5000/500 = 10 A, och vid kraftigare strömstötar än så genom kroppen finns det risk att musklerna rycker till så kraftigt att senor och ledband slits av.
När det gäller elmängden, jag har för mig att gränsvärdet är 2,5 mC (1 mC, millicoulomb, motsvarar t ex 1 A under 1/1000 sekund), så är den gränsen satt med tanke på risken för hjärtflimmer eller hjärtstopp.
Ytterligare ett viktigt gränsvärde är pulsintervallet, stängseltråden måste vara spänningslös minst en sekund mellan pulserna. Detta krav har också kommit till med tanke på risken för hjärtflimmer.

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 1 användare
KJE

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser