Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gör de själv till hönsen  (läst 12905 gånger)

hönsmamma 11

• Södermanland
gör de själv till hönsen
« skrivet: 15 apr-10 kl 08:05 »
hejsan kan ni som har gjort bra egengjorda foder och vatten automater sätta in dem om ni har bild på de. kom med bra ideer :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: gör de själv till hönsen
« Svar #1 skrivet: 20 apr-10 kl 10:31 »
Det är jag också intresserad av, vattenautomater som är bra är dyra, och de som står på golvet fylls med skit på nolltid. Det finns tips lite här och var, men en samlad tråd är ju bra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #2 skrivet: 20 apr-10 kl 10:59 »
Vi känner igen det där med att vattenautomaten fylls med skit direkt, har en vanlig från granngården. Vi löste det genom att flytta upp den på en uppochnedvänd fodebalja. så den kommer 10 cm ovanför ströet. I stort sett inget skit i nu längre. :-) Har dock ingen bild på det...

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 20 apr-10 kl 11:07 »
Vi känner igen det där med att vattenautomaten fylls med skit direkt, har en vanlig från granngården. Vi löste det genom att flytta upp den på en uppochnedvänd fodebalja. så den kommer 10 cm ovanför ströet. I stort sett inget skit i nu längre. :-) Har dock ingen bild på det...
Haha samma här! har ställt den på en foderbalja :) funkar super!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #4 skrivet: 20 apr-10 kl 11:09 »
Men när kycklingarna är små funkar inte det, de når inte upp. Det finns bra lösningar till höns, men inte till kycklingar, tycker jag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

johe71

« Svar #5 skrivet: 20 apr-10 kl 11:10 »
så den kommer 10 cm ovanför ströet. I stort sett inget skit i nu längre. :-)

enligt reglementet så räcker det med att 1/3 av golvet är täckt med strö.... i den avdelningen där jag har mat och vatten så jag har inte något strö på golvet - då blir det inte något skit i vattnet heller :)

sedan har jag iof vattenautomaten uppställd på en sten typ leca-block av två anledningar, 1) ergonomi, jag tycker det gör ganska stor skillnad att lyfta/placera vattenautomaten direkt på golvet jämfört med på en sten ca15 cm upp och 2) givetvis sprätts det en del strö även till denna golvyta, och för att inte behöva flytta tillbaks det till ströytan varje dag så har jag placerat vattenautomaten en bit upp

äppelpaj

• Småland
« Svar #6 skrivet: 20 apr-10 kl 16:04 »
Men när kycklingarna är små funkar inte det, de når inte upp. Det finns bra lösningar till höns, men inte till kycklingar, tycker jag.

Då kan man göra ett litet "trappsteg" till dem, en sten eller något annat stabilt som de kan stå på för att nå upp.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 20 apr-10 kl 17:03 »
Till kycklingarna har jag sand på golvet.
Funkar mycket bättre än strö.
Hedemorahöns

Trasslan

• Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 20 apr-10 kl 21:57 »
Jag har också sand till mina höns, det har fungerat super i vinter. Lätt att kratta bort bajs, hönsen älskar att sandbada och om det blir vattenspill så torkar det snabbt upp utan att bli kladdigt. Enda nackdelen som jag märkt är att det dammar lite, men då vattnar jag bara lite med en stril och problemet är löst. Dessutom så är det billigt, ett lastbilslass för runt tusenlappen, och då räcker det ju lääänge. Sedan så får man ju även fin gödsel som är lätt sandblandad :D
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #9 skrivet: 27 apr-10 kl 21:18 »
foderautomaten gjorde jag av överbliven spånskivestomme från en gammal garderob.
med tanken att eftersom kostnaden är mycket låg så är det bara att elda upp när den blir för äcklig och göra en ny.
tre fack  ett för snäckskal ett för sand och ett för div foder
hårt arbete lönar sig...

Shigne

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 28 apr-10 kl 13:07 »
highsidern - det var riktigt läcker foderautomat!! Har du någon måttbeskrivning på den som du delar med dej?
Antar att man kan ställa den på tegelstenar eller liknande, så den kommer upp från golvet?

Jag kikar runt på olika ställen ang automater. Högberga har billiga för vatten, såna man använder 2 liters petflaskor till. Nån som provat och vet om de är bra?

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 28 apr-10 kl 15:23 »
Viken fin foderautomat.
Allt som återvinns är toppen
Hedemorahöns

Gravforsgård

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 29 apr-10 kl 07:32 »
Hej!

Jag har provat vatenautomaten till petflaska.
Köpte kycklingar i 7 veckors åldern och andvende den till dom, satte den ganska högt på nätet, så dom kunde dricka men det blev inget spån i vattnet.

Men det blir nog jobbigt om man ska ha den till många hönor då största petflaskan bara rymer 2liter.
Jag tänkte andvända den till min nyinköpta lilla holländska dv grupp i vinter.

Tycker i alla fall den är värd dom kronor den kostar, man vet alldrig när man behöver en extra vatten automat.
Bor 5 mil norr om umeå, med 1 sambo 1 dotter, 1 Kallblodstravare, 1 shettlandsponny, 1 grupp med hedemora och 1 grupp med dv mes + 2 stora mes hönor.

Jakobsson

« Svar #13 skrivet: 29 apr-10 kl 08:05 »
Min man har gjort foderaotmater av
överblivna rör till avlopp & vattensystemet.
Har ingen bild men ska se om jag kan fixa till det. Dom är
iaf jättebra!

//
Jakobssons fru

highsidern

• Värmland
    • highside däck och mc
« Svar #14 skrivet: 29 apr-10 kl 09:20 »
highsidern - det var riktigt läcker foderautomat!! Har du någon måttbeskrivning på den som du delar med dej?
Antar att man kan ställa den på tegelstenar eller liknande, så den kommer upp från golvet?

Jag kikar runt på olika ställen ang automater. Högberga har billiga för vatten, såna man använder 2 liters petflaskor till. Nån som provat och vet om de är bra?

jag byggde ben ..så den står på ben men dom synns bara inte
bredd 60 cm  djup 25 höjd 30 cm och gör man foderautomaten större och fyller den men sand och snäckskal så tänk på att den blir jättetung om man vill flytta den

hårt arbete lönar sig...

Hönz

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 04 maj-10 kl 09:27 »
En smart grej till kycklingar är att använda en vattendunk.
Har ingen bild på det men kan rita i paint :)

Mycket smart grej tycker jag eftersom det är en omöjlighet för kycklingarna att drunkna i.

Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #16 skrivet: 04 maj-10 kl 09:33 »
Jättesmart, ska göra en sådan till mina vaktelkycklingar, de vill gärna lägga sig i vattnet, trots att det bara är 2 mm vatten i ett syltburkslock. Man måste ju inte fylla så mycket att vattnet står över den övre ingången till handtaget, då behöver man inte täta så noga.

Ska se om jag hittar mina minidunkar, fick sådana av mamma häromåret, och sparsam som man ju är så finns de kvar någonstans. De är på ca 2 dl, och jag tror att det varit juice eller mjölk i dem. Det måste vara lagom till några små vaktlar, en större dunk tar upp hela miniterrariet som de är i nu...

Hönz

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 04 maj-10 kl 09:39 »
Du måste nog täta iaf om du inte vill ha en jättelåg nivå i dunken, lika låg som vattennivån där de dricker. (Täta med förslagsvis lera, blanda lite betong, utefog (kostar några tior hos byggmarknad, etc)

Anledningen till att man måste täta är att det inte ska komma in luft i dunken. När det kommer in luft rinner vattnet ur. Kallas väl för något särskillt men vet inte vad, vacum kanske?
Hästar, Dansk/svenska gårdshundar och Höns! :) ("Dvärgblomme" (lokal korsning), Araucana).

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #18 skrivet: 04 maj-10 kl 09:43 »
Undertryck lär det väl kallas, och jo det är bra att täta, men det är ju ingen katastrof om det skulle börja läcka om man inte fyllt så högt med vatten. För mig räcker det att vatten nivån är i höjd med där de ska dricka, och sedan sjunker så djupt som de når innan jag måste fylla på igen. Det blir ändå mindre än varannan timme, som är så ofta som jag fyller på nu, och det gör jag tills de är typ 2 veckor, sedan blir det en skål med glaskulor i och sedan en vattenautomat. Dyra vaktlar blir det om man räknar arbetstid.

Hönz

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 04 maj-10 kl 09:48 »
Undertryck, där har vi det  ;D

Ja, men de är värda sin tid! Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser