Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varrox Vaporizer  (läst 7581 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
Varrox Vaporizer
« skrivet: 14 apr-10 kl 19:49 »
Hej jag undra om det finns någon som har erfarenhet från att använda en Varrox Vaporizer ?

Vad bör man tänka på inför , under och efter användningen ?

Hur blev resultatet ? För och nackdelar ?

Tacksam för alla svar och tips mvh bart  :P
« Senast ändrad: 14 apr-10 kl 19:54 av MrBart »
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Varrox Vaporizer
« Svar #1 skrivet: 14 apr-10 kl 19:59 »
Jag har en sådan ... finns en del att läsa på min blogg.
http://solare.blogsome.com/2009/02/22/varrox-vaporizer-bestalld/

Jag vet att G. Frick använder den också dvs du kan säkert hitta info via http://www.wermdobiodlare.se/
Sublimering är faktiskt enklare och mindre skadligt för bina än vad syrorna är, det finns en hel del dokumentation på det.
Nu när Apistan försvinner helt så har man två vägar att gå (på landet medel som kanske inte är så bra i längden) eller storskalig sublimering med förbrännare och lufttryck.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 apr-10 kl 20:04 »
Jag tycker faktiskt att det finns mer innovativa människor här än bland rundningsmärkena på andra forumet. Ett sätt att få veta är ju faktsikt att prova.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 apr-10 kl 20:06 »
« Senast ändrad: 14 apr-10 kl 20:27 av Sten-Åke Lindell »

Solklart

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 14 apr-10 kl 20:07 »
Den är bra men se till att varken du eller någon annan råkar andas in ångorna.

Det är lätt att vifta bort eventuella risker med argumentet att samma syra finns i rabarber men ångorna är extremt giftiga.

Jag funderar på att bygga en egen gasoldriven variant. Det finns exempel på sådana på nätet.
Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 apr-10 kl 20:20 »
Det är inte farligare än att använda oxalsyran på det sättat att man måste veta vad man gör och sublimeringen (förgasning av kristallin oxalsyra) sker ju inne i kupan.
Man skall lixom inte göra detta inomhus.

http://www.swedhandling.com/pdf/256.pdf
« Senast ändrad: 14 apr-10 kl 20:24 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 14 apr-10 kl 20:28 »
Här finns andra apparater för större odlingar för att behandla flera kupor samtidigt.
http://www.honeybeeworld.com/diary/articles/DewitEvaporator.htm

Här lite mera konkret info.
http://www.dave-cushman.net/bee/oxalicspray.html
« Senast ändrad: 14 apr-10 kl 20:31 av Sten-Åke Lindell »

toredh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 apr-10 kl 22:13 »
Mina erfarenheter är mest på konto Nackdelar. Du måste släpa med dig ett batteri till alla bigårdar. Du måste joxa med kristallerna i det vindiga fria. Det tar en god (lång) stund vid vart samhälle. Fördelar? har läst en studie där effekten med Vaporizer var sämre än att lägga lösning direkt inne i kupan... så, ser inga fördelar...
Vänliga hälsningar från ett rundningsmärke som prövat, i lite större skala ;)

Lars i skogen

« Svar #8 skrivet: 14 apr-10 kl 22:55 »
Bara så jag förtår det rätt: Man stoppar alltså in den där lilla mackapären men kristaller på genom flustret, ansluter batteriet och väntar?

HUR lång tid?

toredh

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 15 apr-10 kl 00:07 »
Tills kristallerna förångats... Vad kan det ta? 3-7 min? Med bra kräm i batteriet... Dock risk för att rastlös eller otålig biodlare tar ut koppen för att kolla läget, och då har man näsan alldeles för nära något ohälsosamt.... Nä, ingen bra grej i Varroabekämpningen... Ens om man "vet vad man gör i sublimeringen" ;)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 15 apr-10 kl 07:34 »
Terrängen kan kanske ställa till det om man måste bära allting. Även om det tar några minuter så håller jag inte med om funktionen och om resultatet, det fungerar alldeles utmärkt.
Finns nu inga andra (tillåtna) medel att tillgå för stora producenter så är det bara att hugga i.

Man fixar till en metallplatta som täcker hela nätet på bottnen och petar i huvudet och lägger det mitt på plattan. Man tätar flustret. Tänk på att det blir varmt som f*n.

« Senast ändrad: 15 apr-10 kl 07:38 av Sten-Åke Lindell »

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #11 skrivet: 15 apr-10 kl 07:53 »
Jag tycker inte förångning verkar lättare att använda än droppmetoden, även om jag inte provat förångning själv. Med droppmetoden har du med dig en mindre burk och en spruta och gummihandskar, du lyfter locket, drar bort täckplasten och doserar i kakgatorna. Det tar ungefär lika lång tid att göra en hel bigård som förångaren tar på sig med en kupa med de tider ni angett.

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 15 apr-10 kl 07:57 »
Men som "riktig" biodlare ska man väl inte lyfta på locket på sina kupor!  >:D

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 15 apr-10 kl 09:44 »
Det tar ca 2 minuter, om det tar 5 så funderar man minst 3 ...

toredh

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 apr-10 kl 11:53 »
Ett alternativ, som jag prövar i år och hoppas och tror på, är Nassenheiders myrsyre förångare. En förångare i tom ram, behållare med större veke, som sitter i 5-7 dygn. Vissa bigårdar får den behandlingen nu på våren, så gott som samtliga även en behandling tidigt i augusti. Detta ersätter för mig drönar utskärning. Totala arbetsinsatsen kommer att minska, och förhoppningsvis blir slutresultatet bättre.... ha det gott!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 15 apr-10 kl 17:59 »
Den kostar runt 50-lappen. Hur många samhällen behandlar du åt gången och hur lång tid tar det då att behandla typ 200 smh?
Vad gör bina med apparaten? som de gör med allt annat? Kan den sprida smitta mellan bigårdarna?

Lemmon

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 15 apr-10 kl 18:39 »
Är det ingen risk att man steker drottningen med oxalsyraförångaren, eller öppnar man och förvissar sig var drottingen håller hus innan man startar grillen?

Solklart

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 15 apr-10 kl 18:50 »
Tråden har tagit en lite ny vändning till för och nackdelar med olika bekämpningsmetoder.  ;)

För att återansluta till den ursprungliga frågan som handlade om hur Varrox Vaporizern fungerar och används så vill jag påpeka att det inte är bra att förånga oxalsyra för snabbt.

Tilllförs för mycket värme för att snabba på processen så bryts nämligen oxalsyran ned i myrsyra och kolmonoxid  vilket ger en sämre effekt av sublimeringen.

Problemet med för snabb uppvärmning är särskilt viktigt att känna till om man försöker sig på ett gasoldrivet hemmabygge för att sublimera oxalsyra. Med den eldriva Varroxen så existerar knappast detta problem.

En sak att försäkra sig om är också att förångaren går in genom flustret. Det gör den nog på de flesta kupor men den är ganska hög. Jag har själv haft det problemet att den helt enkelt inte gick att få in...  :o

Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

ersam

• -
« Svar #18 skrivet: 15 apr-10 kl 18:55 »
Jag har själv haft det problemet att den helt enkelt inte gick att få in...  :o

Vilken?  :o

Förlåt kunde inte låta bli!  :-[
« Senast ändrad: 16 apr-10 kl 08:45 av ersam »

Solklart

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 15 apr-10 kl 18:58 »
Vilken?  :o

Förlåt kunder inte låta bli!  :-[

Haha!  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser