Jag har intrycket att esten och trädet inte har kunskap om ekologiskt jrodbruk, växtföljd, vallanläggning.. Det blir inte så bra om någon bara gissar hur det ska vara.. Eller vad har jag missat?
Det där var både plumt och onödigt att skriva !
Hur var det om du inte var så hetsk och omöjlig när man försöker hjälpa .
Du biter ifrån så snabbt och avfärdar allt som omöjligt utan att ens sätta dig ner och tänka efter !
Jag har drivit ekologiskt jordbruk sedan 80-talet och har både alternativ odlingskursen och omläggningskursen !
Ska du odla både örter med djupa rötter och baljväxter måste du ha vall i minst tre år annars kommer det att bli aldeles för dyrt i utsäde , och de pengarna kommer du knappast att tjäna in på grisarna .
Jag odlar nu en blandning av blåluzern och hundäxing som ger minst 6 ton per Ha och år .
Det blir väldigt grovt om det står för länge det måste skördas tidigt .
Min växtföljd som jag ska lägga om till är så här :
Korn/Ärtblandsäd+insådd ( ärtorna drar ner kväve )
Vall
Vall
Havre/Ärtblandsäd ( ärtorna drar ner kväve och luckrar jorden )
1/3 Potatis , 1/3 Raps , 1/3 Hästbönor ( alla radsådda och hackrensade )
Vallfröblandningen består av :
8 kg blålucern
8 kg rödklöver
6 kg timotej
2 kg ängsvingel
Mycket baljväxter genom hela växtföljden även i vallen . Lucernen har ett djupt rotsystem som drar upp mineraler från djupet som övriga vallväxter inte når . Den har stor rotmassa (pålrot) som luckrar på djupet , den är mer tålig för torka ,då roten når ner till vattnet .
När jag sår vall , vill jag helst ha höstplöjt eftersom vårplöjning gör att jorden torkar upp för snabbt .
All mark som ska ha vallinsådd sås innan annan stråsäd , dvs bland det första .
Försöker få en så fin såbädd som möjligt så fröet får god kontakt med jorden .
Sår men frölåda som "strör" fröna ovanpå jorden inte genom billarna .Det strös ju framför billarna .
Viktigt med vältning efter vallsådden , annars struntar jag i det .
Och det viktigaste av allt harvningen före sådd , harvbottnen måste vara plan för att vallen ska gro jämt (det kommer upp samtidigt) , inget vatten bli stående , och vallen få ett övertag mot ogräset .
Har aldrig haft problem med vallar .
Betesblandning :
6 kg vitklöver
8 kg timotej
8 kgängsvingel
6 kg eng. rajgräs
Så vad har jag missat om alternativ odling ? och växtföljd ?
Skördas till hö