Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lyckades inte anlägga vall, fel?  (läst 10632 gånger)

louise

• Gäst
Lyckades inte anlägga vall, fel?
« skrivet: 14 apr-10 kl 13:17 »
Mitt första försök att anlägga en vall verkar ha gått åt helvete. Det växer bara gräs lite här och där, resten är jord.

Flera saker gjorde jag fel som jag vet, men är det nåt mer jag ska tänka på för att det ska bli rätt i år?

Så här gjorde jag förra året:
Det var havre + vall.
- jag sådde allt samtidigt
- jag sådde sent
- det var jävligt mycket ogräs i
- jag skördade havren då den var mogen, tog den lite högt för högt upp

I år är tanken att göra så här:
- så havren senast 1 maj
- ogräsharva
- så in vall efter ogräsharvningen genom att strö ut fröna, inget mer
- skörda havren då den är mogen, men ha av den närmre marken

Finns det något mer jag kan göra för att det ska bli bra?

Moëll i Trädet

• -
SV: Lyckades inte anlägga vall, fel?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-10 kl 13:44 »
Harva
Så havre
Välta
Så gräsfrö med släppt billtryck
Välta
Är det jord med mycket ogräsfrö överväg att så in vall i renbestånd och putsa insådden när ogräset är ca. 20 cm. högt, alternativt skörda havren tidigt som ensilage. Det blir som en putsning och tar undan ogräset som knäcker insådden om det får stå kvar tills havren är mogen. Att så gräsfrö först efter ogräsharvning är ett vågspel, kan gå, men skiter sig lätt...
"Kärleken är livets bäste vän"

louise

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 apr-10 kl 15:38 »
Men din metod är ju exakt som jag gjorde, och det blev bara ogräs. Skillnaden är att jag skördade då havren var mogen, är det den delen du menar att jag ska ändra på?

Är det alltså helt omöjligt att blanda vall + havre och att få ta havren när den är mogen?

varför skiter sig metoden att först så havre, ogräsharva, å sen vall? Det jag själv tänker är att havren kommer hinna förbi vallen och kväva även vallen.
« Senast ändrad: 14 apr-10 kl 15:44 av Stabon »

esten

• -
« Svar #3 skrivet: 14 apr-10 kl 16:03 »
Om du har mycket ogräs kanske du ska träda första halvan av året med återkommande harvningar innan du sår vallen rent på sensommarn .
Eller odla en kraftig gröngödling/grönfodergröda som kväver ogräset med skörda harva och så som efter trädan .

sedan brukar man av gamal hävd så in i korn eftersom den har kortare växtperiod , skörden kan ske tidigare innan det blir för blött med körskador .

Havren kallas ju också för vallbrottshavre , dvs man sådde havren året efter att vallen blivit plöjd .

louise

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 apr-10 kl 17:01 »
Skulle det funka om jag sådde korn istället? Och fortfarande skörda mogen säd.

Eller - ger upp säden, sår vall i renbestånd sent, och.. låter fåren beta den istället för att slå av den senare?

Den metod jag hade tänkt prova har jag fått lära mig att man använde "förr". Hur fan lyckades de på 40-60-talet före ensilagetiden?
« Senast ändrad: 14 apr-10 kl 17:06 av Stabon »

louise

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 apr-10 kl 17:36 »
Jag tänker intensivt...

En orsak till att jag odlar vall är för att det helt enkelt behövs för att hålla jorden frisk för en ekologisk gård.

Finns det något annat jag kan odla som ger samma effekt, men som inte behöver ta upp plats så många år? Nåt som man kan sälja/använda? Vad som helst.

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 14 apr-10 kl 18:01 »
Olika grönfoder grödor ?
Korn växer snabbare och mognar tidigare .
Havre/ärt blandsäd som skördas precis när ärtskidorna börjat fyllas och havren fortfarande är grön , torkas till hö .
Havre / ärt eller havre / vicker var vanligt att odla till hö förr och gav protein via grovfodret under vinterhalvåret .
Skulle säkert bli uppskattat av grisarna under vintern .

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 14 apr-10 kl 18:03 »
Nu missförstod du kanske..

Spannmål fungerar inte som vall i en jord, man växlar ju vall med spannmål för att hålla jorden frisk.

Ditt förslag innebär att jag alltid odlar spannmål.

Eller menar du att ärterna/vicker är så bra att de liknar vall?

louise

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 apr-10 kl 19:15 »
Efter att ha tänkt hela dagen måste det nog bli vall i renbestånd senare i sommar. Havren måste avbeställas. Galten får gå kvar och hålla efter ogräset till dess.

Jag förbannar vallens goda egenskaper, jag vill fan inte odla nån jävla vall.

Nu har jag fått ihop en växtföljd där vallen blir väldigt kortvarig, är det ekonomiskt idiotiskt?

År 1 sen sådd i renbestånd+ avbetad före vintern
år 2 vall som skördas, 1 eller 2 ggr
år 3 bryts den upp på våren
« Senast ändrad: 14 apr-10 kl 19:27 av Stabon »

Sano

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 14 apr-10 kl 20:09 »
Vad ska du mer än vall? Ska du ha spannmål i växtföljden tycker jag absolut att du ska så in vallen i den, det är en mycket säkrare metod. Men visst går det att anlägga vall i renbestånd också, om man inte har för stora problem med ogräs (rotogräsen har väl grisen fixat!  ;D). Nysådd vall behöver ytlig fukt för att gro, så bäst är att så på våren eller åtminstone när det väntas ordentligt med regn. Inte senare än juli om du ska ha baljväxter i (och det antar jag att du ska, om du inte ska gödsla massor). För att få vallen hyfsat ogräsfri bör den putsas när den just kommit upp och är ca 5cm hög. Helst ska man inte beta vallar första året, de är känsligast för trampskador då, men jag gör det ibland med får. Du kommer att behöva skörda den minst 2 ggr, kanske tre, beroende på arter år två om den inte ska förväxa (bete räknas som skörd). Tyvärr missar du några av vallens goda egenskaper om den bara ska ligga så kort tid, tex möjligheten att bli av med tistel och kvickrot, liksom ettåriga fröogräs.
Men varför ska du odla vall om du nu inte vill? Kanske en ettårig gröngödslingsgröda vore ett alternativ? Är det för foder/bete?
Ekonomiskt kan det väl diskuteras, men väljer du bara rätt arter, som utvecklas fort och ger optimal skörd första och andra året, så kan det vara vettigt. 2-åriga vallar är ganska vanligt i produktionsjordbruket. Då väljer man också ofta intensiva och snabbväxande arter som kräver minst tre skördar/år.
Själv sår jag alltid in vallen (fem-åriga) i havre, precis som du gjorde: Harvar, sår havren (när björken har musöron ca 5 maj), vältar, väntar 3-7 dagar, så vallen på tvärs med lösa billar, vältar. Havren skördar jag vid fullmognad, 5-10 cm stubb. Jag tar inte ens bort halmen (fast det borde jag). Det fungerar fint på våra lätta jordar. Det vanligaste feletvid vallanläggning tror jag är att marken blir för torr, att man låter jorden ligga för länge efter plöjning eller harvar den alltför torr. Det är mycket viktigt att fröna får fukt. Vältningen hjälper till att få fuktig jord i kontakt med fröna. Vissa frön får absolut inte komma för djupt (speciellt timotej).
Men kanske du skulle prova en gröngödslingsgröda istället? Rödklöver/rajgräs är lättetablerat.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Strajder

• Aspegården
« Svar #10 skrivet: 14 apr-10 kl 20:29 »
Efter att ha tänkt hela dagen måste det nog bli vall i renbestånd senare i sommar. Havren måste avbeställas. Galten får gå kvar och hålla efter ogräset till dess.

Jag förbannar vallens goda egenskaper, jag vill fan inte odla nån jävla vall.

Nu har jag fått ihop en växtföljd där vallen blir väldigt kortvarig, är det ekonomiskt idiotiskt?

År 1 sen sådd i renbestånd+ avbetad före vintern
år 2 vall som skördas, 1 eller 2 ggr
år 3 bryts den upp på våren
Det är idiotiskt om du har EU-bidrag.Jag får 300:- extra/ha för att inte bryta vallen för tidigt (tre vintrar). Ur ett miljöperspekti är det också förkastligt att bryta vallen så tidigt eftersom det ger stora fosforläckage som leder till algblomning i sjöar och hav.

louise

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 14 apr-10 kl 21:53 »
Snälla Sano, styckeindelning.. mellanslag..

Moëll i Trädet

• -
« Svar #12 skrivet: 14 apr-10 kl 22:00 »
Snälla Sano, styckeindelning.. mellanslag..
Dagens I-landsproblem?

louise

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 apr-10 kl 22:01 »
Vallen har jag bara för att sköta jorden i mitt ekologiska lantbruk. Jag byter gärna ut den, men inte mot något som inte är en produkt, som tex menlösa fånggrödor.

Sen har det nog inte framgått att basen i alltihop är utegrisar, de styr allt. Grisar ska ha en betesrotation på minst fyra år och ha 4 månaders bete per år.

Det som också styr är att jag inte kan få till fler än 4 skiften, det är det största helvetet.

Tredje grejen är att ett skifte alltid ska vara grönsaker.

Spannmål - odlar jag gärna om det får plats. Skördar helst "torrt" eftersom jag då inte behöver hyra in gubbe+maskin.

Det är pga de som jag bryter vallen så tidigt, pga beteskravet. Jag hade gärna väntat till efter en förstaskörd vall, men då blir deras betessäsong för kort.

Eu-pengarna styr inte min odling, jag odlar så att jorden, djuren och växtner amår bra.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #14 skrivet: 14 apr-10 kl 22:18 »
Kan grisarnas bete bestå av något annat än vallbrott?

louise

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 14 apr-10 kl 22:26 »
javisst, men det löseer inte problemet med att en ekologisk gård alltid måste odla vall.

Och näringsläckaget blir lika stort. Det ökar efterhand som de bökar upp grödan.

esten

• -
« Svar #16 skrivet: 14 apr-10 kl 22:37 »
En ett eller tvåårig vall då av snabbväxande rajgräs ?

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 14 apr-10 kl 22:44 »
Måste vara baljväxter i, men det kan jag väl ordna. Och örter med djupa rötter.

har faktiskt inte tänkt på rajgräs. Det går inte till får, men om jag nu ska slänga ut fåren så kvittar ju det. Då går ensilaget till grisarna, och de äter hur grovt som helst.

louise

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 14 apr-10 kl 22:49 »
Eller.. vad är poängen? Att det etablerar sig snabbt? För det går som sagt inte att bara ha rajgräs ett år, det har inte alls samma funktion som en vall.

Moëll i Trädet

• -
« Svar #19 skrivet: 14 apr-10 kl 22:58 »
Fyra skiften = fyraårig växtföljd:
Vall 1
Vall 2 med grisar
Grönsaker
Ärt/Havreensilage med insådd

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser