Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lyckades inte anlägga vall, fel?  (läst 10640 gånger)

louise

• Gäst
SV: Lyckades inte anlägga vall, fel?
« Svar #20 skrivet: 14 apr-10 kl 23:02 »
Då missade du att grisarna bryter upp vallen före skörd, dvs det blir ingen vallskörd med ditt system. För första året kan man inte skörda vall.

Och om jag sår vall i renbestånd måste jag göra det sen tpå säsongen, vilket innebär att jorden ligger bar hela våren, näringsläckage plus ogrästillväxt. Grisarna kan inte gå där eftersom de då är på mer än ett skitfte per år.

Jag har intrycket att esten och trädet inte har kunskap om ekologiskt jrodbruk, växtföljd, vallanläggning.. Det blir inte så bra om någon bara gissar hur det ska vara.. Eller vad har jag missat?
« Senast ändrad: 14 apr-10 kl 23:06 av Stabon »

Moëll i Trädet

• -
« Svar #21 skrivet: 14 apr-10 kl 23:10 »
Du sår in vallen i Havre/Ärtblandning år fyra, skördar vallen år ett, bryter vallen med grisar år två, odlar grönsaker år tre.  Varför måste du så sent om du sår renbestånd? för att du aldrig får tummen ur? Jag har anlagt vall i mer än tjugo år och visst misslyckats enstaka gånger, men också fått beröm av ekorådgivare för täta fina vallar.
« Senast ändrad: 14 apr-10 kl 23:19 av Moell i Trädet »
"Kärleken är livets bäste vän"

louise

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 14 apr-10 kl 23:11 »
Ah, ser nu att det var så du skrev.

Jo, men det är så jag gjort, havre/vall, men det gick åt helvete. Därav denna tråd.

Men varför lägger du till ärter?

Moëll i Trädet

• -
« Svar #23 skrivet: 14 apr-10 kl 23:28 »
Ärter för att du får ett ensilage som näringsmässigt borde passa grisarna bättre, du har inte skördat innan havren varit mogen, tidig skörd av ensilage eller grönfoder som slås direkt till grisarna ger vallen en mycket bättre start än mognande havre och en matta av fröande jätteogräs som långsamt kväver insådden.   (:)

louise

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 14 apr-10 kl 23:36 »
Jo, så är det... Men jag är motvillig till att hyra gubbe+maskin för att skörda det, det blir snordyrt.

men jag begriper ändå inte hur ärterna ska få plats. Ska man inte minska ner på något av det andra då?

louise

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 14 apr-10 kl 23:42 »
Men.. vad sa du, inte göra ensilage, utan slänga  in hela skörden till grisarna? DET är ju en lösning! Menade du så?

Moëll i Trädet

• -
« Svar #26 skrivet: 14 apr-10 kl 23:53 »
Ja så gjorde man ofta förr, skördade en skår varje dag och utfodrade djuren. Arbetsamt men annars bara fördelar.. Sen måste du ju ha vinterfoder till grisarna, var hittar du det billigare än att odla och skörda eget?

louise

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 14 apr-10 kl 23:59 »
Tja.. hur många balar kan jag få per hektar? Gubbe för 0,5 hetkar lär gå på minst 2000 spänn.

Dessutom har jag ingen traktor som kan lyfta ensilagebalar, så jag måste hyra ytterligare en som flyttar dem från åkern.

Sen är ju inte det ensilaget annat än godis för grisarna, om än ett rätt så näringsrikt godis. Men visst, nåt grovfoder ska de ju ha.
« Senast ändrad: 15 apr-10 kl 00:12 av Stabon »

Moëll i Trädet

• -
« Svar #28 skrivet: 15 apr-10 kl 00:27 »
Ja visst blir det dyrt, men om du köper billigare förutsätter det att någon snäll farbror är beredd att skörda och transportera till dej utan att ta betalt  ??? Har du koll på vad det kostar per år? Det känns ofta billigare om man sprider ut kostnaden i småposter under året, men det är sällan så...

louise

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 15 apr-10 kl 00:43 »
Jag har aldrig köpt helsädesenislage, ekocertifierat. Vanlig ensilage går på 5-600/bal + transport. Jag sparar förstås in transporten.. så.. det kan faktiskt bli billigare.

Får ta höra runt om nån vill skörda, det är inte alls så lätt..

esten

• -
« Svar #30 skrivet: 15 apr-10 kl 07:58 »
Jag har intrycket att esten och trädet inte har kunskap om ekologiskt jrodbruk, växtföljd, vallanläggning.. Det blir inte så bra om någon bara gissar hur det ska vara.. Eller vad har jag missat?

Det där var både plumt och onödigt att skriva !
Hur var det om du inte var så hetsk och omöjlig  när man försöker hjälpa .
Du biter ifrån så snabbt och avfärdar allt som omöjligt utan att ens sätta dig ner och tänka efter !

Jag har drivit ekologiskt jordbruk sedan 80-talet och har både alternativ odlingskursen och omläggningskursen !
Ska du odla både örter med djupa rötter och baljväxter måste du ha vall i minst tre år annars kommer det att bli aldeles för dyrt i utsäde , och de pengarna kommer du knappast att tjäna in på grisarna .
Jag odlar nu en blandning av blåluzern och hundäxing som ger minst 6 ton per Ha och år .
Det blir väldigt grovt om det står för länge det måste skördas tidigt .

Min växtföljd som jag ska lägga om till är så här :
Korn/Ärtblandsäd+insådd ( ärtorna drar ner kväve )
Vall 
Vall                                   
Havre/Ärtblandsäd  ( ärtorna drar ner kväve och luckrar jorden )
1/3 Potatis , 1/3 Raps , 1/3 Hästbönor  ( alla radsådda och hackrensade )

Vallfröblandningen består av :
8 kg blålucern
8 kg rödklöver
6 kg timotej
2 kg ängsvingel
Mycket baljväxter genom hela växtföljden även i vallen . Lucernen har ett djupt rotsystem som drar upp mineraler från djupet som övriga vallväxter inte når . Den har stor rotmassa (pålrot) som luckrar på djupet , den är mer tålig för torka ,då roten når ner till vattnet .

När jag sår vall , vill jag helst ha höstplöjt eftersom vårplöjning gör att jorden torkar upp för snabbt .
All mark som ska ha vallinsådd sås innan annan stråsäd , dvs bland det första .
Försöker få en så fin såbädd som möjligt så fröet får god kontakt med jorden .
Sår men frölåda som "strör" fröna ovanpå jorden inte genom billarna .Det strös ju framför billarna .
Viktigt med vältning efter vallsådden , annars struntar jag i det .
Och det viktigaste av allt harvningen före sådd , harvbottnen måste vara plan för att vallen ska gro jämt (det kommer upp samtidigt) , inget vatten bli stående , och vallen få ett övertag mot ogräset .
Har aldrig haft problem med vallar .

Betesblandning :
6 kg vitklöver
8 kg timotej
8 kgängsvingel
6 kg eng. rajgräs

Så vad har jag missat om alternativ odling ? och växtföljd ?
Skördas till hö
« Senast ändrad: 15 apr-10 kl 09:59 av esten »

Sano

• Bohuslän
« Svar #31 skrivet: 15 apr-10 kl 08:41 »
Rajgräs går utmärkt till får.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

louise

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 15 apr-10 kl 10:03 »
Esten - det var att du skrev att jag kunde byta all vallodling mot enbart ettårigt rajgräs som gjorde att jag blev fundersam.

esten

• -
« Svar #33 skrivet: 15 apr-10 kl 10:12 »
Snabbare rotation under något år kunde kanske hjälpa dig med ogräsproblemet ?

louise

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 15 apr-10 kl 10:34 »
Oj, det var ny kunskap för mig. Men då kan jag väl lika bra bara odla havre? Som jag helst vill och är mer ekonomiskt för mig. Eller vad som helst som är ettårigt?

louise

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 16 apr-10 kl 15:30 »
Nä. Jag kör nog helt enkelt som jag tänkt - vall å havre. Men jag msåte finjustera något med tekniken. Vad är det jag inte fattar av så-proceduren?  Lagom fukt, hur får jag till det? Annat viktigt?

esten

• -
« Svar #36 skrivet: 16 apr-10 kl 15:49 »
Det finns ekologiska gårdar som odlar utan vall . så dt går .
Här är en växtföljd från en gård i Västergötland
Spannmålsodling för tillverkning av flingor (musli)

1 havre+insådd
2 gröngödsling (består av olika klöversorter , rödklöver , perserklöver mfl)
3 höstvete
4 foderärt
5 vårvete+1tunnland korn
6 åkerböna

Olunda , Grästorp
Jerker Andeson

Sano

• Bohuslän
« Svar #37 skrivet: 16 apr-10 kl 15:57 »
Lagom fukt är nog lättast att få om man plöjer så snart jorden reder sig, låter vila någon dag, harvar och sedan sår och vältar så snart som möjligt. Vältningen är viktig för att fröet ska få kontakt med fukten i jorden.

Anlägger man på sommaren får man kolla regnprognosen, så att det kommer ett ordentligt regn när man sått klart.  ;)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

esten

• -
« Svar #38 skrivet: 16 apr-10 kl 16:06 »
man ska så medans vårmusten finns kvar i jorden

JBF

• Småland
« Svar #39 skrivet: 16 apr-10 kl 16:41 »
När är det läge att börja harva åkrarna då? Nu efter en veckas torka och blåst? Jag som inte har någon sladdplanka ska i morgon hänga två stora stockar efter traktorn och försöka plana ut åkrarna så att jag kan börja harva. Hoppas att det funkar  :-\. När vågar man så vallfrö då?

//JBF (Ursäkta trådlånet..)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser