Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krympa knivslida.  (läst 17673 gånger)

Snauww

• Gäst
Krympa knivslida.
« skrivet: 13 apr-10 kl 23:19 »
Jag vill ha tips på hur jag ska krympa en knivslida som inte håller fast kniven, har provat blöta den och hoppades att den skulle krympa, men den vill ej nypa fast kniven.

Hälsningar/ David :)

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Krympa knivslida.
« Svar #1 skrivet: 13 apr-10 kl 23:42 »
Hur varmt vatten hade du?
Den kan ju vara för stor också...i värsta fall...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Sjaunja

• -
« Svar #2 skrivet: 14 apr-10 kl 00:48 »
Jag skulle kunna tänka mig att ju varmare vatten desto mer drar skinnet ihop sig. Blöt med riktigt varmt vatten och låt torka på nåt varmt ställe. Som sista utväg  går det ju alltid att limma fast en tunt skuren skinnremsa på öppningens insida.

esten

• -
« Svar #3 skrivet: 14 apr-10 kl 08:56 »
Jag skulle iof blöta skinnet redan när jag syr slidan , men vara försiktig med hur hårt jag drar åt/spänner skinnet .
Hellre använda en mall i trä att spänna runt .
Sedan lägga  slidan att torka på ett lite svalare ställe .

Då krymper lädret .

Men har aldrig hört att man krymper det som är fördigsytt ? Krymper väskor jackor byxor i regn tex ?
Det är nog väldigt lite i så fall . Det enda som händer är att det blir hårt och frönt

bengan 1

• Småland
« Svar #4 skrivet: 14 apr-10 kl 09:16 »
Jag skulle skära upp sömmen, blötlägga1-2 dygn, beroende vad du har för läder. sy om slidan, torka med kniven i med plastfolie om, i rums temp. sista tiden utan kniv.
knivmakare 25 år

Tapio

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 14 apr-10 kl 12:06 »
Halaj!

Du skall blöta ner slidan genomblöt och sedan chocktorka den.
I lumpen fick jag ner ett par kängor att blir ca två storlekar mindre genom att torka dem vid elden. Under soldatmarchen.  :P :P :P

//T

esten

• -
« Svar #6 skrivet: 14 apr-10 kl 12:09 »
Den metoden fick gummit i skosulorna att "kläckas" på mina kängor  :P

;D ;D ;D

Lasse C

• Priset för skicklighet är ständig övning.
    • Västergötland
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 09 maj-10 kl 21:38 »
Alltså, vi kanske skall reda ut begreppen lite. När man (i normala fall) skall våtforma läder blöter man det ordentligt och sträcker det först! Sedan drar det ihop sig kring formen när det torkar.

Att krympa osträckt läder genom att blöta och klämma ihop är... nåja... både svårt och i bästa fall chansartat.

Att använda hett vatten är mycket riskabelt. Lädret hårdnar något alldeles fantastiskt, det blir som nåt slags halvhård plast -  vilket IOFS kan funka i en knivslida, men det vill gärna bli sprött med tiden.

Om den färdiga knivslidan är lite för stor är alltså svaret egentligen: Det skulle du ha tänkt på tidigare. Dock, lyckas du med blötning och grejande få den att passa är du bara att gratulera. Normalt sett gör man inte så.

Lasse C

Dela detta:

* Inloggade just nu

430 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser