Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kirskål - Round up?  (läst 29010 gånger)

Mexxi

Kirskål - Round up?
« skrivet: 13 apr-10 kl 13:27 »
På en yta av 25-30 kvm i vår trädgård är det fullkommligt översållat av kirskål.
Jag började i helgen tappert att gräva men det känns tröstlöst.
Har funderat på att täcka det, men i och med att det tar 2 år tycker jag att det är lite tråkigt.
Att äta eller torka är inget alternativ.
På vissa delar av området ska vi så gräs och kanske kan begränsa kålen genom det.

Blandat med kriskålen finns buskar, vitsippor (upptäckte idag), vintergäck, scilla, höstanemoner, iris mm. Det är den förrförra ägarens rabatt som säkert var ganska fin en gång. Vi har bott här i 2 år och första året var det huset som gällde, nu är det dags för trädgården.

Nu till mina frågor, om vi använder roundup och verkligen anstränger oss för att bara få på kirskålsbladen, kan buskar och andra växter då klara sig från att dö? Eller kan det lixom läcka ut i jorden och orsaka massdöd? Hur hög ska kålen vara när jag gör den behandlingen?
Finns det någon risk för våra hundar o katt?
Senare ska vi skaffa höns, bör man tänka på något speciellt då?
Och...är jag en fruktansvärd, avskyvärd miljöbov om jag gör det???

Tacksam för svar!!

ersam

• -
SV: Kirskål - Round up?
« Svar #1 skrivet: 13 apr-10 kl 13:38 »
Dessutom är du elak!  ;)

Klart risken finns att det läcker ut i omgivningen.

Den delen som du ska plantera gräs på kommer du snabbt få bukt på kirskålen om du klipper regelbundet - visst avgaser är också giftiga men helt klart ett bättre alternativ tycker jag.

Det viktiga är att du börjar klippa ner kirsen innan den går i blom så vänta ett tag så övriga örter hinner etablera sig så kanske det fínns en liten risk att du får behålla några andra blommor där.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 13 apr-10 kl 19:36 »
Round up är ju baserat på glyfosfat, liksom en massa andra medel för att ta död på oönskad växtlighet. Det "fina" med dem är att de bryts ner ganska snabbt, jag har hört en uppgift om att det ska gå bra att så på nytt redan två veckor efter att man har utrotat saker med glyfosfat på samma ställe.
Man måste vänta tills ogräset har vuxit så mycket att det finns blad och andra gröna växtdelar ovan jord för att det ska vara mening att försöka utrota det. Det är ingen större risk att det sprids annat än om man trampar på behandlade ytor och för med sig det via skosulorna.

Min åsikt är att man inte bör ta till såna där kemiska medel förrän man har gett upp alla andra metoder, men har man väl bestämt sig för att man måste, så är nog glyfosfat det minst dåliga - just tack vare att det bryts ned så snabbt.

Salt, som somliga rekommenderar, är mycket ineffektivt och blir dessutom kvar i marken länge. Klorex (diverse klorater blandat med NaOH) som fanns förr i tiden, är också rätt ineffektivt och bryts ner till salter som sedan ligger kvar i marken så det dröjer många år innan det går att odla något annat på samma ställe.
En del mindre nogräknade personer har försökt utrota ogräs genom att hälla ut dieselolja eller andra mineraloljeprodukter. Det fungerar inte heller så bra. Möjligen kanske växtligheten avtar litegrann på en gång, men om man väntar ett år så har det mesta av oljan brutits ned av jordbakterier, med påföljd att jorden har blivit näringsrik och ogräset växer som aldrig förr. Det är därför växtligheten brukar vara så frodig bakom gamla nedlagda verkstäder...

Parkland

« Svar #3 skrivet: 13 apr-10 kl 19:54 »
Vårt förra hus hade i princip inte några andra växter än kirskål i trädgården när vi tog över. I en dålig stund försökte jag med round-up. Det såg lovande ut när det vissnade ner, men det kom tillbaka lika snabbt igen, antagligen för att inte ALLT vattnats. Och det måste vara omöjligt att få död på allt i en trädgård. Dessutom kommer det tillbaka om om det finns utanför tomten. I gräsmattan och andra ställen som regelbundet klipptes, försvann det ganska snabbt. I rabatter mm var det drygare, men om man rycker det tidigt och många gånger per säsong så ger det sig tillslut.

Strunta i round-up, det kommer ändå inte bli 100% bra, du kommer ta död på det du vill ha kvar, och du slipper vara orolig för vad du häller på jorden.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 13 apr-10 kl 20:08 »
Personligen tycker jag att det bästa sättet att få bukt med Kirskål är just att regelbunder "avverka" den. Gör du gräsmatta, så är ju detta ett relativt enkelt sätt. Ett annat är ju att dra bort allt synligt en gång i veckan. Detta gör att växten inte får något ljus och kan inte "fotocyntesa" sig och dör ..... sakta..... men säkert ;)

Vanlig Round Up, som vi köper i butik, är lite klen för att rå på Kirskål, Nässlor, Åkerfräken och annat otyg :-X

Lycka till
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 13 apr-10 kl 20:11 »
Jag har rätt mycket kirskål i trädgårn och har inga problem med den. Jag äter lite av den men inte så mycket. Nässla och svinmålla är godare. Den finns mest i "gräsmattan", d.v.s. mina mer eller mindre vilda ytor med gräs, blommor och örter. Ett tag höll kirskålen på att invadera grönsakslandet, men den har lugnat sig. Den finns där men den är inte särskilt invasiv.

Enligt Plants for a future
http://www.pfaf.org/database/plants.php?Aegopodium+podagraria
trivs den bäst på fuktig mark. (Ej helt entydiga uppgifter om detta dock.) Stämmer väl rätt bra hos mig. Så ni kan ju överväga att dränera bättre om ni vill odla grönsaker där, så trivs de bättre och kirskålen kanske sämre. Dessutom tycks den indikera näringsrik mark (vilket jag tycker stämmer). Det är ju positivt.
Den har också en tendens att trivas bäst i skuggigare lägen enligt PFAF och mig, även om den tål full sol. Kanske fälla ett par träd om det allmänt sett är läge? Eller tåla kersen?

Den virtuella floran
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/apia/aegop/aegopod.html
säger dock kort och gott att den trivs på all möjlig kulturmark. Men Plants for a future brukar ha mer specifika uppgifter, dock kanske inte alltid anpassade efter svenska förhållanden.
« Senast ändrad: 13 apr-10 kl 20:35 av Anders Skarlind »

Mexxi

« Svar #6 skrivet: 13 apr-10 kl 20:51 »
Det viktiga är att du börjar klippa ner kirsen innan den går i blom så vänta ett tag så övriga örter hinner etablera sig så kanske det fínns en liten risk att du får behålla några andra blommor där.

Klokt, noterar!

Mexxi

« Svar #7 skrivet: 13 apr-10 kl 20:53 »
Min åsikt är att man inte bör ta till såna där kemiska medel förrän man har gett upp alla andra metoder, men har man väl bestämt sig för att man måste, så är nog glyfosfat det minst dåliga - just tack vare att det bryts ned så snabbt.

Tack, lite kemikunskap var välbehövligt!

Mexxi

« Svar #8 skrivet: 13 apr-10 kl 20:56 »
Det såg lovande ut när det vissnade ner, men det kom tillbaka lika snabbt igen, antagligen för att inte ALLT vattnats.

Vad menar du? Att allt inte fick ogräsmedel på sig?
Jag har insett att jag kommer att behöva göra det i omgångar för att få med allt med tanke på olika växtfaser.

Hur gjorde ni?

Att bara strunta i kirskålen kan jag inte göra, det är verkligen ett hav! Som lever!!!
Att gräva upp det har jag gett upp.
Att täcka vill jag undvika, dels för att det ser så trist ut och dels för att jag då kommer att täcka allt annat också.

Mexxi

« Svar #9 skrivet: 13 apr-10 kl 20:59 »
Gör du gräsmatta, så är ju detta ett relativt enkelt sätt.
Ett annat är ju att dra bort allt synligt en gång i veckan.
Vanlig Round Up, som vi köper i butik, är lite klen för att rå på Kirskål, Nässlor, Åkerfräken och annat otyg :-X

Tack för tipsen! Gräsmattebiten lär inte bli några problem, men resten... Kanske ska höra med  någon lantbrukare som har tillgång till andra medel...

Mexxi

« Svar #10 skrivet: 13 apr-10 kl 21:02 »
Ett tag höll kirskålen på att invadera grönsakslandet, men den har lugnat sig. Den finns där men den är inte särskilt invasiv.

Så ni kan ju överväga att dränera bättre om ni vill odla grönsaker där, så trivs de bättre och kirskålen kanske sämre.

Ja problemet är just att på detta området har den tagit över fullkomligt. Det står några tujjor där som skuggar halva dagen, men halva dagen är det full sol. Speciellt fuktigt är det inte. Vet inte varför det tagit fäste just där, i hela stora trädgården.

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 13 apr-10 kl 21:12 »
Problemet är att tvärs emot torbjorns uppgifter så finns uppgifter om att glyfosfat inte alls bryts ner som man tror utan har hittats i grundvattnet.

Kanske skrämselpropaganda men på en alternativ sida ska vi nog kunna hitta bättre lösningar än konventionella bekämpningsmedel!  :)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 13 apr-10 kl 21:25 »
Att bara strunta i kirskålen kan jag inte göra, det är verkligen ett hav! Som lever!!!
Det är läskigt med grejer som lever...

Ja problemet är just att på detta området har den tagit över fullkomligt.
Ja men detta är ju otroligt skrämmande! På hela 25-30 m2 dessutom!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 13 apr-10 kl 21:44 »
......en tanke....... kan du inte gräva upp det du vill behålla och rensa ur rutklumparna ordentligt..... och sedan göra gräsmatta på hela stycket ett par år...... vårblommande lökar kan ju stå kvar, de är ju bara att klippa över när gräset kommer..... gör en rabatt någon annanstans under ett par år och när du fått bukt med det som du upplever som ett problem, så kan du glad i hågen flytta tillbaka växterna......

Rom byggdes inte på en dag och det görs i sanning ingen trädgård heller ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Grönemad

« Svar #14 skrivet: 13 apr-10 kl 21:59 »
om man behandlar med round up tar det ej fröna vilket kan bli ganska många från "kvegen". när jag har försökt brukar det komma mer ogräs eftersom det ej blir något som konkurerar med fröna. Även omm man försöker undvika att spruta på dom växter man vill ha kvar brukar dom ej tycka om det. mitt förslag är att flytta dom växter man vill ha  kvar och täcka resten. Även om det ej är särskilt vackert under tiden får man sputa ganska många gånger innan man får någon ordning på det .
lycka till

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 13 apr-10 kl 22:01 »
Man kan också fråga sig: går det inte att använda kirskål till någonting?
Svinmålla och nässlor är ju åtminstone ätliga.

anette i bugared

• -
« Svar #16 skrivet: 13 apr-10 kl 22:11 »
Round up är giftigt, inte bara för de växter man vill ha bort, utan för naturen i ett större spectra, kolla här:

Genom att glyfosat-medlen är totalbekämpningsmedel finns en uppenbar risk för skador på andra och skyddsvärdaväxter i miljön. (Kemikalieinspektionen PM 1992-12-07)

Nyare undersökningar visar att glyfosat kan frigöras från jordpartiklar och därigenom läcka ut i vattendragen (Piccolo et al 1994). Halveringstiden i vattenmiljö (dammvatten) varierar mellan 12 dagar och 10 veckor (Extoxnet rev. 5/94). Undersökningar av akuttoxiciteten på fisk (karp) visar på en medelhög akuttoxicitet (LC50 48h 5,5mg/l) som var 12 gånger högre än motsvarande test med fenoxisyran 2,4-D. (Wang et al 1993)

och visst går kirskål att äta, den är rik på både vitaminer och mineraler. Anrätta som spenat ungefär.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Mexxi

« Svar #17 skrivet: 13 apr-10 kl 22:13 »
Problemet är att tvärs emot torbjorns uppgifter så finns uppgifter om att glyfosfat inte alls bryts ner som man tror utan har hittats i grundvattnet.

Ok, jag är glad för all kemiundervisning jag får.
Jag har aldrig använt roundup och jag har heller aldrig haft så mycket ogräs. Det är därför jag frågar!

Birgit

« Svar #18 skrivet: 13 apr-10 kl 22:14 »
Dessutom är får och höns tokiga i kirskål ;)

Mexxi

« Svar #19 skrivet: 13 apr-10 kl 22:15 »
Det är läskigt med grejer som lever...
Ja men detta är ju otroligt skrämmande! På hela 25-30 m2 dessutom!

Ursäkta??

Dela detta:

* Inloggade just nu

730 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser