Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kirskål - Round up?  (läst 28974 gånger)

Angua

SV: Kirskål - Round up?
« Svar #40 skrivet: 15 apr-10 kl 21:56 »
Som släpper upp kirsen och kvickrot!  :)

Lita inte för mycket på markväv/geoduk!

Vad har du använt för väv då?

ersam

• -
« Svar #41 skrivet: 15 apr-10 kl 22:00 »
Sån där svart vävd som man köper på "lantmanna" för trädgårdsbruk. Det som funkar är den "proffsduken" man har för vägbyggen och annat. Dessutom har den något år på nacken så skickar de små gynnarna upp ett och annat skott genom duken.

Själv kör jag med tung lastbilspresenning. Det som kommer igenom den har man inget att sätta emot!  >:D

Parkland

« Svar #42 skrivet: 16 apr-10 kl 15:23 »
Tack för tipsen! Gräsmattebiten lär inte bli några problem, men resten... Kanske ska höra med  någon lantbrukare som har tillgång till andra medel...

Vad jag menade är att kirskålen har helt sanslösa rötter som går över ett stort område. Om du inte lyckas ta död på hela systemet är det inte någon idé. Den del som lyckas överleva kommer att sprida sig snabbt och effektivt trots att en del dött. Tanken med round-up är om jag förstått det rätt att växten över jord tar upp lösningen och sedan transporterar det vidare i rotsystemet så att det tar död på hela växten. Men eftersom kirskål - i alla fall den vi hade i vår förra trädgård - hade ett rotsystem som inte gick att överblicka, klarade sig uppenbarligen en stor del av kirskålen. Så om plantan eller vad man kan kalla det har en utbredning som är stor och sträcker sig vidare över annat område än det du sprutar kommer den att komma tillbaka.

Nina W

• Värmland
« Svar #43 skrivet: 19 apr-10 kl 11:19 »
En enda gång har jag använt round up och det var inte mot kirskål utan sk rävrumpa och knölklockor. Jag använde inte någon spruta utan blandade till giftet i en liten bytta. Gick sedan runt och penslade på ogräset en vindstilla dag. Det funkade bra, inget runt om tog skada. Men kirskål är ju ett fröogräs så det kanske inte går lika bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser