Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hagelgevär  (läst 10179 gånger)

lepus

Hagelgevär
« skrivet: 12 apr-10 kl 18:02 »
Har ni några tips om vilken hagelbössa som kan passa en kvinna på ca 167 cm?
Helst en någorlunda lätt bössa med "snäll" rekyl.
Kommer mest att jaga fågel, hare och räv.

Vilken är bäst s s eller bock?

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
SV: Hagelgevär
« Svar #1 skrivet: 12 apr-10 kl 18:07 »
Har ni några tips om vilken hagelbössa som kan passa en kvinna på ca 167 cm?
Helst en någorlunda lätt bössa med "snäll" rekyl.
Kommer mest att jaga fågel, hare och räv.

Vilken är bäst s s eller bock?

Spontant säger jag s s / bock (smaksak) kal 20 alt kal 12 halvautomat(snäll rekyl) en fördel m cal 20 bössan är att den är lättare, en fördel m halvautomaten är att du har 3 skott ist för 2..
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

lepus

« Svar #2 skrivet: 12 apr-10 kl 18:11 »
Spontant säger jag s s / bock (smaksak) kal 20 alt kal 12 halvautomat(snäll rekyl) en fördel m cal 20 bössan är att den är lättare, en fördel m halvautomaten är att du har 3 skott ist för 2..
Ok tack för ditt tips...Jo Kolven kan man väl kapa av om den är för lång eller? Men visst är det mest vanligt med kaliber 12?

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #3 skrivet: 12 apr-10 kl 18:54 »
Jag tror att det finns dambössor som är lätta o smidiga ,Gå till en handlare o fråga lite,Nakdelen med en lätt bössa är att rekylen blir lite starkare mvh Ola.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 13 apr-10 kl 21:27 »
Vissa som jagar mycket fågel köper just kaliber 20 för att det är lätta och smidiga och om du inte ska jaga rådjur så tror jag inte att rekylen ska vara allt för stor.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 13 apr-10 kl 21:42 »
nackdelen är ofta att damer är rädda för rekylen och håller kolven ca 2cm från axeln och då sparkas det rejält med de flesta bössor... pressa kolven mot axeln och undvik magnum rottweil ammo så funkar de flesta bösskalibrar när det gäller hagel...bössan måste anpassas individuellt efter skytten..kolvlängd skränkning och sånt... jaktaffärerna har oftast kompetensen att hjälpa till med detta...
Fjäderfän och kaniner

lepus

« Svar #6 skrivet: 14 apr-10 kl 08:38 »
Vissa som jagar mycket fågel köper just kaliber 20 för att det är lätta och smidiga och om du inte ska jaga rådjur så tror jag inte att rekylen ska vara allt för stor.

Visst kan man jaga rådjur med kaliber 20 (nybörjare :-[)?

nackdelen är ofta att damer är rädda för rekylen och håller kolven ca 2cm från axeln och då sparkas det rejält med de flesta bössor... pressa kolven mot axeln och undvik magnum rottweil ammo så funkar de flesta bösskalibrar när det gäller hagel...bössan måste anpassas individuellt efter skytten..kolvlängd skränkning och sånt... jaktaffärerna har oftast kompetensen att hjälpa till med detta...

Jo det är just det att jag är lite rekylrädd :-[. Men jag försöker knipa åt bössa  mot axeln så bra jag kan.
Tack för era tips!

Körven

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 14 apr-10 kl 09:20 »
Har du möjlighet så låna det tyngsta hagelgeväret eller ett med liten rekyl, och köp en låda patroner........Och skjut utåv bara h..vete.
När det är slut på patronerna, blir du van smällen och den mildare rekylen.Efter det så brukar man inte reagera så mycket på en kraftig rekyl.
Det är kombinationen av smällen och rekylen,som man reagerar på,nu smäller det och jag får en obehaglig stöt i axeln.Så enbart en smäll eller enbart rekylen skulle inte påverka en person så mycket.

Det bästa sättet att förstöra en framtida skytt är att börja med ett gevär med kraftig rekyl.Den lille gossen får skjuta med farfars hagelgevär,och åker på röven i backen,till allas munterhet.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 14 apr-10 kl 09:25 »
Det bästa sättet att förstöra en framtida skytt är att börja med ett gevär med kraftig rekyl.Den lille gossen får skjuta med farfars hagelgevär,och åker på röven i backen,till allas munterhet.
Det var så det började för mig, med en kompis farsas antika gamla enskottare. Det blev blå axel  ;D

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #9 skrivet: 14 apr-10 kl 09:56 »
själv fick jag ligga ner och tog stöd mot axeln/nyckelbensfästet med hagelbrakarn utan att nån sa till..aj..var 9 då...fick börja gå själv med kal 22 LR i skogen när jag var 12 och sköt min första tjädertupp för trädskällare på egen hand när jag var 13(med kal 22 LR :-[ preskriberat) men jag var 14 innan jag sköt med hagel igen...det var andra tider i norrland då, undrar hur många 12-åringar som släpps ut i skogenmed gevär  på egen hand idag?
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Körven

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 14 apr-10 kl 11:43 »

Jag gillar inte att skjuta med hagelgevär,änu i dennad dag som är,pga  smällen av rekylen. Mitt första icke luft drivet vapen vare en Remington 12,7x44.Den fick jag av morfar för det fanns inga skott att köpa till den,trodde han. Min kommpis hittade en stor låda där fanns färdigladdade patroner samt laddutrustning till 12,7 x 44. Den hade en mycket behaglig mjuk rekyl.Ända tills den dan vi skulle ladda patroner själva,vi tog krut från hagelpatroner och fylde på efter behag.........Jag ställde upp en gammal spade på ca 50 m och lade ann,den smällen glömmer jag aldrig.Jag satt på marken och fattade inget,geväret var av på mitten,och kommpisen stod jämter och rörde på munnen utan att ett ljud kom från hans mun.Morfar hade ett jädrans humör,så det första jag tänkte på var vad han skulle säga om geväret.När vi kom fram till morfar så hade vi tur för, gubben satt och drack kaffekask men några gubbar,och köksfönstret var öppet.Mormor tyckte inte om tobaksrök,så hon hade fönstret öppet för vädring.
Jag visar geväret för honom genom fönstret,och är beredd på flykt........Jag ser bara morfars läppar röra sig och några svårdefinierdae ljud.
När jag efter nån dag fått tillbaka hörselförmågan,så säger gubben,du får väll förfan inte ladda ett svartkrutsvapen med bladkrut.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

lepus

« Svar #11 skrivet: 14 apr-10 kl 11:57 »
Kära nån...det låter livsfarligt det där...

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 17 apr-10 kl 11:28 »
Visst kan man jaga rådjur med kaliber 20 (nybörjare :-[)?

Jo det kan man men du får en ganska kraftig rekyl.

lepus

« Svar #13 skrivet: 17 apr-10 kl 15:49 »
I dag provade jag skeetskytte, fy fasen vad dåligt det gick....deppad.. jag antar att de är bara ligga i och träna. Jag har ont i axeln ochså.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #14 skrivet: 18 apr-10 kl 17:03 »
Har du provat att bara skuta på från-duvor?

lepus

« Svar #15 skrivet: 18 apr-10 kl 17:10 »
Jo på slutet gjorde jag det då träffade jag några. När de kom från sidan gick det inte alls den enda som hände var att jag fick blåmärke :-[

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #16 skrivet: 18 apr-10 kl 17:17 »
Jag skulle tipsa om att skuta mer på från-duvor, tills du sätter var enda en. Jag är själv nybörjare men en sak som jag tyckte var bra var när någon kastade från-duvor med en handkastare. De gick alltid åt samma håll men kom inte exakt lika hela tiden.

Skytten

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 18 apr-10 kl 17:58 »
Mitt första skjutvapen provade jag när jag var nio år.  En luftpistol, där jag kunde sätta fast en pipa och  satte dit ett pistolskott i pipan, som placerades framför luftpistolsmynningen.
Kulan från luftpistolen trättade patronens knallhatt.  Mycket kul, men sen ändrade jag om så det skulle gå att avlossa ett hagelskott (pipan var ett rör), skitet höll inte men jag klarade mig med smärre blesyrer, och jag har fortfarande en "kruttatuering".
Jag gick sen över till att bygga kanoner, med barnavagnshjulslavett och galvat rör. Den var gängad i ena ändan och försett med ett slutstycke. Jag laddade med hemmagjort svartkrut, och hittade ett ficklampsbatteri som projektil.  Senare hade jag karbid i projektilen och sköt över sjön.
Jag disponerade ibland en gammal hanabössa i mina tidigare tonår, och den var inte så väldigt farligt svår att hantera.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #18 skrivet: 18 apr-10 kl 19:08 »
Hej finns det ingen sporting bana att skjuta på ,Den anpassad för jakt skytte ,Skeet duvorna
går alldeles för snabbt ca 90 ms.Mvh Ola.

Huggorm

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 21 apr-10 kl 15:13 »
Mitt första skjutvapen provade jag när jag var nio år.  En luftpistol, där jag kunde sätta fast en pipa och  satte dit ett pistolskott i pipan, som placerades framför luftpistolsmynningen.
Kulan från luftpistolen trättade patronens knallhatt.  Mycket kul, men sen ändrade jag om så det skulle gå att avlossa ett hagelskott (pipan var ett rör), skitet höll inte men jag klarade mig med smärre blesyrer, och jag har fortfarande en "kruttatuering".
Jag gick sen över till att bygga kanoner, med barnavagnshjulslavett och galvat rör. Den var gängad i ena ändan och försett med ett slutstycke. Jag laddade med hemmagjort svartkrut, och hittade ett ficklampsbatteri som projektil.  Senare hade jag karbid i projektilen och sköt över sjön.
Jag disponerade ibland en gammal hanabössa i mina tidigare tonår, och den var inte så väldigt farligt svår att hantera.
Jag la undan ett 150cm långt rör från en skrotad traktorgrävare, hålet var ca. 25mm och godset 20mm. Tänkte bygga en kanon förståss, men det blev aldrig av och sedan försvann röret. Undrar om det var någon som tog det för att skydda mig från olyckor  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser