Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hagelgevär  (läst 10160 gånger)

Kolvaktare

• Försöker överleva på en liten gård i Sörmland.
    • Södermanland
    • Från Stockholm till vägens slut
SV: Hagelgevär
« Svar #20 skrivet: 21 apr-10 kl 15:42 »
Jag skulle nog rekommendera en standard kaliber 12 hagelbock. Finns att låna på många skjutbanor. Kaliber 12 har fördelen av att den finns nästan över allt och du kan låna ammo om den skulle ta slut. En tyngre bössa slår dessutom inte så mycket. Tror att det är ett misstag att skaffa en lätt "tjejbössa" eftersom det du tjänar i muskelkraft förlorar du på fler blåmärken på axeln. Att jag rekommenderar en bock beror också på att det är vanligast bland moderna vapen - och därför lättast att hitta ngt bättre beg som passar just dig.
Min blogg om livet på landet - www.fstvs.se - sedan 2011

lepus

« Svar #21 skrivet: 23 apr-10 kl 07:59 »
Hej finns det ingen sporting bana att skjuta på ,Den anpassad för jakt skytte ,Skeet duvorna
går alldeles för snabbt ca 90 ms.Mvh Ola.

Du menar lerduvekastare som man har hemma?
Jag har tillgång till både skeetbana och en "mobil" kastare.
Har ej prövat på skeetbanan än. Men de lär väl komma eftersom jag lär gnida på och öva om jag ska klara skytteprovet på jägarexamen.

Jag skulle nog rekommendera en standard kaliber 12 hagelbock. Finns att låna på många skjutbanor. Kaliber 12 har fördelen av att den finns nästan över allt och du kan låna ammo om den skulle ta slut. En tyngre bössa slår dessutom inte så mycket. Tror att det är ett misstag att skaffa en lätt "tjejbössa" eftersom det du tjänar i muskelkraft förlorar du på fler blåmärken på axeln. Att jag rekommenderar en bock beror också på att det är vanligast bland moderna vapen - och därför lättast att hitta ngt bättre beg som passar just dig.

Ok tack för tipset.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #22 skrivet: 23 apr-10 kl 08:07 »
träna bara på frånduvor då. Vi hade bara frånduvor på vårt prov. Man måste träffa 4 av 6 och man har två skott på varje.
Kan inte tänka mig att det skulle vara annorlunda för dig.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #23 skrivet: 24 apr-10 kl 01:10 »
träna bara på frånduvor då. Vi hade bara frånduvor på vårt prov. Man måste träffa 4 av 6 och man har två skott på varje.
Kan inte tänka mig att det skulle vara annorlunda för dig.

Sen liknar trap en realistisk jaktsituation på lyftande fågel, typ när man knallar omkring i skogen..fan har jaktabstinens nu, tror jag ska gå ut och skjuta några fasaner i voljären
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #24 skrivet: 24 apr-10 kl 01:18 »
lugn..skojar bara..jag gillar min halvautomat beretta kal 12...laddad med 28 lr 32 gram så gör den obefintliga rekylen att man snabbt har fågeln i sikte för ett andra skott lr för den delen oxå ett tredje, nackdelen är vikten men man vänjer sig..sköt förresten en trippel på ripa över stående fågelhund när jag för några år sen var ute med min morbror som är en inbiten s/s skytt..han såg lite störd ut efteråt..han hade inte lyckats med det , sa han, även om han "av misstag" skjutit två med samma skott nån gång tidigare(mumlade nåt om randhagel sen)

jag höjer fanan för halvautomaten, det tredje skottet är en extra försäkring att viltet blir kvar på plats även om jag sällan behöver använda den nödutgången(sa han blygsamt)
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:

Dio

• Västerbotten
« Svar #25 skrivet: 25 apr-10 kl 10:24 »
Jag tror nog egentligen att jag skulle rekomendera en halvautomat också ifall man är väldigt rädd rekylen. Nu börjar man ju själv ha skjutit ett antal skott så rekylen kvittar för mig och då jag i stort sett bara jagar med stövare och terrier blir det inte alltför många skott varje dag.

Jag har haft en halvautomat och den var underbar att skjuta med, däremot är inte jag vän av vapenvård vilket gjorde att den till slut hade svårt att ladda om vilket gjorde att jag sumpade några vilt på rad.Då införskaffade jag en bock och där är jag nu. Jag skjuter ibland med 65grams laddning och nog tusan sparkar det rejält men bössan är ganska tung och det är nog inte värre än att skjuta lite lättare laddningar med en lättare bössa.

Så..precis som några tidigare sagt.En lättare bössa är trevligare att bära omkring på hela jaktdagen..men samtidigt ger den mer rekyl.Det gäller att hitta nåt som är lagom.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #26 skrivet: 25 apr-10 kl 19:56 »
Jag kör med en beretta urika 2 då det är smidigt att ladda om bakom ett cammo nät,Rekyle märks inte när man skjuter gyttorp 5-6 på fågel men när jag vakar grävling brukar jag använda rotweill 1 or och dom sparkar på ganska bra,Bössan är själv rengörande och
jag smörjer den bara ibland i mekanismen mvh Ola.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #27 skrivet: 25 apr-10 kl 20:27 »
Jag tror nog egentligen att jag skulle rekomendera en halvautomat också ifall man är väldigt rädd rekylen. Nu börjar man ju själv ha skjutit ett antal skott så rekylen kvittar för mig och då jag i stort sett bara jagar med stövare och terrier blir det inte alltför många skott varje dag.

Jag har haft en halvautomat och den var underbar att skjuta med, däremot är inte jag vän av vapenvård vilket gjorde att den till slut hade svårt att ladda om vilket gjorde att jag sumpade några vilt på rad.Då införskaffade jag en bock och där är jag nu. Jag skjuter ibland med 65grams laddning och nog tusan sparkar det rejält men bössan är ganska tung och det är nog inte värre än att skjuta lite lättare laddningar med en lättare bössa.

Så..precis som några tidigare sagt.En lättare bössa är trevligare att bära omkring på hela jaktdagen..men samtidigt ger den mer rekyl.Det gäller att hitta nåt som är lagom.

håller inte med om att rekylen kvittar..du är snabbare tillbaka på målet med mindre rekyl..jag har skjutit med en kal 8..dom använder såna i kiruna för att skjuta bort slagg ur rören i gruvan..den sparkade lite ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser