Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lamm som tappar päls  (läst 1969 gånger)

mlun

• Ångermanland
    • crosschrille
lamm som tappar päls
« skrivet: 10 apr-10 kl 21:54 »
Hej
Har märkt att ett av mina lamm, den jättestora jag skrivit om tidigare, har börjat att tappa päls på nosryggen, öronen och kring ögonen. Tycker att han kliar sig ofta, men det kan även vara jag som blivit för misstänksam... Har kollat om det finns ngn ohyra men vet inte riktigt vad jag ska titta efter, har inte sett ngt som rört sig i allafall. Han är vit och finullsfåren tycker jag är lite "kalare" kring ögonen än andra, om ni förstår vad jag menar så jag vet inte... Jag har aldrig lusat mina får, de är relativt nyklippna, äter korn och betfor 0,8 per dag samt mineraler. Han är även en jäkel på att rensa foderbordet så jag funderar om han får i sig för mycket protein?? Eller är det ngn liten lus eller vad??
finullsfår i norrland, ivrigt påhejad av welsh springer spaniel

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: lamm som tappar päls
« Svar #1 skrivet: 10 apr-10 kl 23:06 »
Pälsätare kanske?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

May

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 11 apr-10 kl 11:30 »
Jag hade behandlat för ohyra - lamm ska inte tappa pälsen. Nu kommer sommaren dessutom och då kommer det att bli mer ohyra ifall det redan finns. Så behandla för säkerhets skull.
Har några härliga djur här på gården som hjälper mig att ta en lugn stund emellanåt bl.a. en dansk-svensk gårdshund, bondkatt, skånegäss, löpankor, höns, ko, linderödsgrisar och kaniner.

mlun

• Ångermanland
    • crosschrille
« Svar #3 skrivet: 11 apr-10 kl 15:16 »
Ja, jag har varit inne på det, men vad behandlar jag med. Sett att det finns lite olika prep?? Finns det rec.fritt eller ringer jag vet?? Usch, vad jag kan lite..

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 11 apr-10 kl 16:20 »
Jag  Han är även en jäkel på att rensa foderbordet så jag funderar om han får i sig för mycket protein?? Eller är det ngn liten lus eller vad?? 

Knappast för mycket  protein!
korn innehåller bara 93 gram protein och ett färdigtfoder anpassat till lamm
innehåller 210 gram protein så för mycket får han inte, snarare för lite. Det är antagligen därför han rensar foderbordet.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Sano

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 11 apr-10 kl 20:18 »
Flusa använder vi. Receptfritt på apoteket. Det finns fler preparat med samma effekt, fråga på apoteket.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

mlun

• Ångermanland
    • crosschrille
« Svar #6 skrivet: 11 apr-10 kl 20:23 »
Åh tack :D för det svaret, då ska jag kolla på apoteket i morgon. Tror definivt inte att det är prot.brist hos ett två veckors lamm...

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 1 användare
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser