Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snäckskal  (läst 7630 gånger)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
Snäckskal
« skrivet: 09 apr-10 kl 13:58 »
Vart köper man snäckskal?
Och
Vad kostar det?
Ska man ge det året om?

Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: Snäckskal
« Svar #1 skrivet: 09 apr-10 kl 14:40 »
Vart köper man snäckskal?
Och
Vad kostar det?
Ska man ge det året om?

Det går att köpa snäckskal på Granngården utan att behöva betala en förmögenhet. Jag ger mina året om eftersom mina brukar lägga ägg i princip året om.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #2 skrivet: 09 apr-10 kl 14:43 »
Tack då vet jag det.
Men hur har du det.
Har du det inne i hönshuset eller i utegården?
Har du det och strör ut eller har du det i foderskål?
Vad kostar en säck och hur mycket är det i säcken?
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 09 apr-10 kl 14:48 »
Jag löpte på en vanlig djuraffär.
Det kändes lite mycket att köpa 25 kilo till så få höns som jag hade. Fast det ändrar sig ju och idag hade jag inte tvekat att köpa 25 kilo på en gång.
Det var på granngårdende hade 25 kilos och då kostade det inte över 200 kronor för den säcken. De jag köpte på djuräffären kostade 15 kronor kilot.
Jag lägger ner en näve skal i ena änden av den ena foderskålen. Ungarna kastar utlite ibland på marken.
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #4 skrivet: 09 apr-10 kl 15:39 »
Jag strör ut det lite här och var både inne och ute så att de får leta lite själva.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

palseger

• djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 09 apr-10 kl 15:48 »
Jag har blandat det med fodret men tycker det var en bra ide att lägga lite i ena enden av foderautomaten, hade funderat på att skaffa en egen liten skål till det men känns så tråkigt att ha massa skålar. även att kasta ut lite här och var på marken låter ju trevligt.

det jag funderade över är hur ni löser det med salt? vad använder ni för salt? är det fodersalt eller går det med grovt och fint flingsalt? saltstenar borde ju vara lite för hårda ananrs så har ju alltid geterna tillgång till det och inga problem om hönsen vill pika på den.

Strajder

• Aspegården
« Svar #6 skrivet: 09 apr-10 kl 17:04 »
Ger aldrig salt till höns, de har sällan behov. Det kan påverka skalkvalitén negativt att ge salt.

palseger

• djurtokig och träddgårds fixare
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 09 apr-10 kl 17:08 »
Jasså oj då. jätte bra att veta tack. har inte hunnit köpa salt men såg i boken att salt brist och för mycket vete kan orsaka kanabalism. så därför trodde jag salt var tvunget men det kanske finns lite i snäckskalen då de djuren lever i saltvatten :)

tack så JÄTTE mycket

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #8 skrivet: 10 apr-10 kl 21:35 »
Har bara köpt en säck snäckskal den köpte ja på granngården, har 2/3 delar kvar. Snäckskalen hälls i en egen skål, hönsen går och pickar i sig efter behöv har jag märkt.

Som allt levande så behöver de salt, men man behöver inte ge sina höns salt om man ger dem hushållsrester den innehåller allt salt de behöver. Ger man dem färdigt foder så är det likadant, behövs inte.

Ska vara ärlig så har jag inte hört talas om någon som ger sina höns ren salt som tillskott, skulle inte rekommendera det.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 11 apr-10 kl 07:25 »
jag har köpt små foder automater i plåt, som jag har satt upp på väggen, har de behovet vet de var det finns. nu när jag sparar deras ägg(skal) krossar jag dem med mortel och blandar med snäckskalen, så min säck räcker länge. Har gett bort snäckskal också...
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Dela detta:

* Inloggade just nu

427 gäster, 3 användare
MalissaStr, Stengrim, imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser