Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vågar jag?  (läst 2543 gånger)

sarbe453

• Östergötland
Vågar jag?
« skrivet: 08 apr-10 kl 14:22 »
Jag följer fårtrådarna här på alternativ nästan dagligen då jag är nybörjare på får och har min första flock. Jag har lärt mig MASSOR av er kunniga fårägare, tusen tack! Jag kände att jag ville inte börja med lamning direkt utan lära mig lite först men nu efter två år känns det som man jag kanske vågar betäcka tackorna till hösten.

MEN efter att ha läst om alla problem och hemskheter som kan hända här på alternativ känns det inte lika roligt längre.  När man läser så känns det som det är vanligare med problem än att det går bra! Hur vanligt är det egentligen? Har man oddsen med sig eller mot sig så att säga? Jag har finullskorsning men har inte tänkt att flusha den eller något sådant för att undvika många lamm. Får finullen lätta lamningar (ja jag vet att man inte kan gardera sig men om man pratar generellt)? Vilken ras ska man välja om man vill ha lätta lamningar, ett lamm eller möjligen två räcker bra för mig  ;)

Hoppas på lite uppmuntran och att få läsa även solskenshistorier
här på forument :)
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

mig

• Gäst
SV: Vågar jag?
« Svar #1 skrivet: 08 apr-10 kl 14:25 »
Antar att de flesta här skriver då de vill ha råd eller hjälp med något problem... Varenda lamm det gått bra för skrivs det nog inte om här  ;)

Lycka till!!

bonnkärring

• livet är trevligt med en katt i knät
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 08 apr-10 kl 14:27 »
oftast går det bra! tackorna klarar det rätt bra själva.
ibland blir det jättefel överlag.
med facit i handen.har 1 tacka kvar som ska lamma. och 3 dödfödda lamm.
pga felläge och andra orsaker så är jag jättenöjd.
har inte själv flushat mina, dom flesta har fått 2 var. korsningar
tror nog att du vågar. ;D
att sitta o titta på lammrace är guld, då glömmer man bekymren ;)
man skulle nog kunna bli botad från sina fel ,om man inte trivdes med dom
www.träsktrollet.com

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 08 apr-10 kl 14:29 »
Klart du ska betäcka! Så klart skrivs det ju mest om problem, för de lamningar utan problem behöver man ju inte hjälp med. Och som tur är så överväger ju de lätta lamnngarna för de allra flesta. En tråd för varje lamning som går bra skulle fylla forumet ganska snabbt... :P

Denna våren har vi fått våra första lamm, hur mysigt som helst! Än så länge är här 6 st, och räknar med två till. Vi har renrasiga finull, och de har inte haft problem med att lamma. Alla våra är ungtackor, och en favoriserade ena lmmet första veckan, sen har det gått bra.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 08 apr-10 kl 14:41 »
Jag köpte mina tackor (3st) hösten 07 jag vänta lammungar först i år......   En levande och en död hittills, en jätte tjock tacka och en mer normal,   men jag har också läst mycket här och lär mig mycket men oron finns!!!     Jag har förberätt mig en del som kalksprutor, gummihandskar, glidslem, dinappar, råmjölksersättning........   Ska ner och kolla snart i gen......     :D

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 08 apr-10 kl 14:41 »
Än sålänge *ta i trä* har vi aldrig haft några som helst bekymmer de 3 åren vi haft får. Vi har allmogefår, Värmlänska skogsfår, de får små lamm, är små i sig själv och vi undviker i möjligaste mån kraftfoder och vi flushar inte. Tycker inte rasen ämnar sig för den formen av uppfödning. Just nu har vi 4 små krabater som rejsar fram och tillbaka därute i boxen till tackornas förtret,svårt att hålla reda på sina barn och det är ljuvligt att se hur de umgås, pysslar med sina små och se de små växa upp. Jag kan inte annat än rekomendera dig att skaffa några små lamm, nackdelarna vägs upp av fördelarna med får  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

vallhunden

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 08 apr-10 kl 14:48 »
Om du är rädd för problem första gången, så kan jag varmt rekommendera utomhuslammning i början/mitten av maj!!!
Räkna bara ut när du ska släppa baggen (runt Lucia blir nog bra).

Det brukar MYCKET sällan bli problem när de lammar ute. Anledningen att många lammar tidigare är att det gäller att få lammen slaktmogna på hösten. Men om du bara ska ha fåren "till husbehov" så spelar det ju inte så stor roll om lammen väger 30 eller 40 kg när ni slaktar dom.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

signe

« Svar #7 skrivet: 08 apr-10 kl 19:01 »
Vi har också värmlandsfår och vi har aldrig behövt hjälpa till under själva födandet och vi har aldrig haft sjukdomar och brister som det skrivs mycket om här (ta i trä!). De enda problem vi haft under alla dessa år (12 år med lamning) är bortstötning av lamm och det har nog delvis berott på att vi stört lite för mycket och inte släppt tillbaka tackorna till flocken när instinkten säger att de vill det.

JBF

• Småland
« Svar #8 skrivet: 08 apr-10 kl 21:37 »
Ja, betäck bara!! Det finns inget så mysigt som att stå ute och titta på lammen när de skuttar runt en ljus vårkväll!! Här skrivs, som flera redan påpekat, oftast bara om problemlamningar, men inte lika mycket om den vanligaste sortens lamning: att man helt enkelt kommer ut till fåren en morgon och finner ett par pigga lamm diandes sin brummande mamma....
Lägg, som någon sa, lamningen lite senare, runt april maj så fåren går ute lite mer, då söker de sig undan ifall de känner för lite privacy när de ska lamma. Mindre risk för strul då, än i ett fullt fårstall en smällkall januarinatt..

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

ulfg

« Svar #9 skrivet: 08 apr-10 kl 21:54 »
Tycker du verkar vara en klok människa som skyndat långsamt med dina får. Bli inte så rädd för alla katastrofinlägg om svåra lamningar, mm här på alternativ. Det är forumets funktion att snabbt ge hjälp när det är bråttom för folk som fått problem. Det är ingen som skriver ett inlägg om att en lamning gått bra, det är liksom ingen nyhet. Så för varje svår lamning du läser om finns det minst 100 som gått utmärkt och som du inte får läsa om. De raser som lammar lättast är lantraserna och gotlandsfår. De raser som kan få problem är generellt och orättvist uttryckt ibland köttrasfåren med överstora lamm och finullsfåren med för många lamm.
Min erfarenhet är att får lammar bäst utomhus på torrt, rent bete mot slutet av april och framåt. Släpp på baggen sent - i december. Övervaka lamning men stör inte i onödan. Lammet kan få leta spene i över en timme. Lycka till.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 08 apr-10 kl 22:24 »
Jag har finullskorsning men har inte tänkt att flusha den eller något sådant för att undvika många lamm. Får finullen lätta lamningar (ja jag vet att man inte kan gardera sig men om man pratar generellt)? Vilken ras ska man välja om man vill ha lätta lamningar, ett lamm eller möjligen två räcker bra för mig  ;)
Hoppas på lite uppmuntran och att få läsa även solskenshistorier
här på forument :)
Jag har också finullskorsningar som jag inte flushar, de äldre får två lamm och ungtackorna ett, perfekt. Duktiga mammor som tar hand om lammen bra.
På kanske runt 300 födda lamm (från korsningarna) har jag inte haft något allvarligare felläge än ett några fall där ett framben varit bakåtvikt. Mina lammar alltid inomhus.
Jag undrar hur jag törs skriva det här, skrockfull som jag är ;) Min lamning drar igång om två veckor så peppar peppar går det lika bra som vanligt...
                                                              Mvh
                                                        Charlotte
« Senast ändrad: 08 apr-10 kl 22:42 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 08 apr-10 kl 22:38 »
Bara att köra på! Med djur kan allt hända men här hemma har vi kört med blandraser i 10 år och har haft 1 dödfött lamm och två gånger problem med moderkakan som jag fixat själv. Säkert över 20 lamm totalt.

Räkna alltid med att det kan bli problem! Men oftast är det inte så!  :)

samaka

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 09 apr-10 kl 06:18 »
Sätt märkdyna på baggen då vet du när det är dags för tackorna (med felmarginal om några dygn) så då slipper du det orosmomentet. Blir det krångel innan då vet du att det verkligen är krångel och inte lammning...

Sen ska du inte oroa dig... som skrivits tidigare: det är problemen som hamnar här på forumet och oftast går det bra.

Lycka till!

sarbe453

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 13 apr-10 kl 21:32 »
Tack för alla uppmuntrande svar  :)
Att betäcka sent har jag faktiskt inte tänkt på, men det låter ju som en klok och bra idé. Det ska jag skriva upp och tänka på när det blir dags.
På kanske runt 300 födda lamm (från korsningarna) har jag inte haft något allvarligare felläge än ett några fall där ett framben varit bakåtvikt.

Det är ju fantastiskt! Fast det beror nog också mycket på en kunning och omdömmesfull djurhållning tror jag efter vad jag läst i dina inlägg här på forumet  :-[
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 15 apr-10 kl 18:44 »
 :-[
 Mest av allt beror det på att jag undviker att flusha dom så att dom bara får ett lamm (för ungtackorna) och två för de äldre. Ju fler lamm dessto större risk för "trassel".
 Men mina finullskorsningar har varit väldigt problemfria i det stora hela :) Jag har helt enkelt haft en himla tur (mer än skicklighet) när jag köpte dom.
 Dom kommer ursprungligen från en riktigt gammal farbror som akut blev tvungen att göra sig av med fåren som han haft lösa på bete i alla år. Han fick nya grannar med rymmande draghundar som dödade två får ganska snabbt och då blev han tvungen att ha fåren instängda i fårhuset eftersom att han inte orkade fixa med stängsel pga sin ålder.
 Fåren var ganska små och inavlade och jag tänkte säga nej när jag fick se dom men jag kunde inte låta bli att köpa några när jag såg hur glad farbrorn blev när inte alla skulle behöva gå till slakt.
 Dom fem tackorna var kanonmammor och när jag använde ny bagge på dom så var ju inaveln bruten :) Jag ångrar att jag inte köpte fler av honom...
                                               Mvh
                                           Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ersam

• -
« Svar #15 skrivet: 15 apr-10 kl 21:09 »
Liten fråga hur man "flushar" fåren.  ???

Har aldrig fått fler lamm än du beskriver så jag antar att jag inte flushar mina.  :)

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 15 apr-10 kl 21:44 »
Liten fråga hur man "flushar" fåren.  ???

Har aldrig fått fler lamm än du beskriver så jag antar att jag inte flushar mina.  :)

Under Stödutfodring innan betäckning kan du läsa om flushing:
http://www.svdhv.org/nyhemsida/Artiklar/090610_far_parasiterna.html
 Det är alltså inte bara kraftfoder som är flushande, även fint återväxtbete, om man har en fruktsam ras kan man få fler lamm än man önskar...
 Jag känner till en Finullskorsningsbesättning som ett år gav riktigt fint grönfoderensilage (korn, havre, ärter) och fåren sorterade ut det gottaste och det blev många oönskade fyrlings kullar, tom femlingar.
                                              Mvh
                                          Charlotte

ersam

• -
« Svar #17 skrivet: 15 apr-10 kl 21:48 »
Huva! Låter jobbigt. Nöjd när det kommer två!  :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser