Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämpligt för gris?  (läst 944 gånger)

sarbe453

• Östergötland
Lämpligt för gris?
« skrivet: 08 apr-10 kl 14:06 »
Jag har ett område där våra får betar (har varit vall tidigare) som jag stängslat in med vanligt fårnät och som jag tänkt ha som trädgårdsland. Det är ca 25 x 50 m2. Vi plöjde upp området för två år sedan och försökt odla men det har växt igen av allt gräs/ogräs som fanns kvar och kvävt allt utom potatisen som fört en tynande tillvaro.

Nu funderar jag på om det skulle gå att ha gris som bökar upp området denna säsong och äter upp rötter och ogräs mm och slakta i höst. Jag har aldrig haft gris tidigare. Vad tror ni? Skulle det funka? Kan man ha bara en gris? Lämplig ras? Behöver jag sätta en eltråd längst ner innanför nätet? Jag antar att jag behöver bygga en hydda till den?
har finullskorsningar & en rasande snygg gotlandsbagge

TurbogrisarnaVG

• Västergötland
SV: Lämpligt för gris?
« Svar #1 skrivet: 14 apr-10 kl 04:31 »
Ja absoluta att du kan skaffa gris men minst två. - Ensamhållna grisar är förbjudna och de har ju så mkt mera roligt om de har en kompis.
Om du skaffar två stycken linderödare växer dessa också långsammare så då är två stycken nog inte för mkt kött.
De behöver en hydda men jag har sett mkt enkla modeller t.ex. pallar staplade med ett enkelt tak över och detta funkar om man bara har de över sommaren och det är dragfritt.
Det går att hålla i grisar i fårstängsel om det är bra sträckt och med många stabila stolpar.
Men en eltråd kan vara en bra extrasäkring.
Lycka till!
Hej alla Alternativa!!
Vi är ett ungt par på 35 o 30 som bor  på gård i VG.
På väg mot äventyret och självförsörjandet!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser