Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är detta ett bra köp?  (läst 1411 gånger)

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
Är detta ett bra köp?
« skrivet: 07 apr-10 kl 02:18 »
Nu ska det upp ett stängsel som skall hålla mina två mjölkgetter inne.

Ja jag har inte hämtat dom än. Stängslet måste ju upp först.

Jag har läst om el trådar och stängsel så ögona blör å nu är jag snurrig.

Är detta ett bra köp??? Och räcker det till getterna???

(Grannen har gnällt när jag pratade om viltstängsel och tyckte 160 var för högt.
Han använder vår mark till att promenera igenom. Och han måste kliva på vårt för att komma runt sin bäck och greja. Men jag tänkte sätta grindar och lämna utrymme så han kommer runt.)

http://www.willab.se/WILLABB2C/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?key=900820

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Är detta ett bra köp?
« Svar #1 skrivet: 07 apr-10 kl 05:58 »
Höjden borde räcka.
Jag har två fårnät på varandra, och det blir nog ca 140 cm högt sammanlagt.
Våra getter är inte särskilt angelägna om att rymma ur hagen.
De är väl rätt nöjda därinne!

Har provat eltrådar innan, men då smet killingarna emellan, och det blev ett fasligt hallå innan alla var tilsammans igen!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

getalina

• Halland
« Svar #2 skrivet: 07 apr-10 kl 13:21 »
Tack för svaret.

Efter att ha läst alla rymmarhistorier så lät det här väldigt positivt.  :D

En fråga till; kan man nyttja träden som står längst vägen att fästa nätet i? Brorsan säger att man MÅSTE ha stängselstolpar över allt.

chickadee

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 apr-10 kl 13:50 »

En fråga till; kan man nyttja träden som står längst vägen att fästa nätet i? Brorsan säger att man MÅSTE ha stängselstolpar över allt.

Det är klart att det GÅR att spika fast nätet i träden men ganska snart kommer såväl krampor (eller vad du nu spikar fast det med) som nät att växa in i barken. Ibland behöver man ju underhålla stängsel, sträcka upp dem eller så, och då är det svårt om/när det hela är fastvuxet i en trädstam.
Dessutom, den som en gång i framtiden kommer att såga upp dessa träd till ved eller virke, kommer när sågen kör på metall att svära ve och förbannelse över den som en gång satte fast stängslet i trädet. Gammal metall som är invuxen i träd rostar inte bort och den syns inte från utsidan.
Jag håller med din bror. Dessutom ser det lite amatörmässigt ut att spika fast stängsel i träd. ;)

getalina

• Halland
« Svar #4 skrivet: 07 apr-10 kl 20:28 »
Det är klart att det GÅR att spika fast nätet i träden men ganska snart kommer såväl krampor (eller vad du nu spikar fast det med) som nät att växa in i barken. Ibland behöver man ju underhålla stängsel, sträcka upp dem eller så, och då är det svårt om/när det hela är fastvuxet i en trädstam.
Dessutom, den som en gång i framtiden kommer att såga upp dessa träd till ved eller virke, kommer när sågen kör på metall att svära ve och förbannelse över den som en gång satte fast stängslet i trädet. Gammal metall som är invuxen i träd rostar inte bort och den syns inte från utsidan.
Jag håller med din bror. Dessutom ser det lite amatörmässigt ut att spika fast stängsel i träd. ;)

Spika hade jag nog inte tänkt. Fästa med balabånn eller nån annan trå. Men det är klart det växer ju in det oxå. Man får hålla koll på det hela tiden.
Å amatörer det är vi ju.  :-[ :-[

Kom att tänka på att getterna kanske använder träden som klätterhjälpmedel så det får bli stolpar runt om.
« Senast ändrad: 07 apr-10 kl 23:06 av getalina »

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 6 användare
torbjorn, fredrikbertilsson, javill, Undine, Frida Lomi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser