Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stridshöns tråden  (läst 65318 gånger)

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: stridshöns tråden
« Svar #100 skrivet: 30 aug-10 kl 09:30 »
*harkel* ... De pratar om Indiska stridshöns, inte MES:ar... ;D ::)
Ooops, skulle nog läst dens inlägg igen :P trodde den menade om stridshöns hade några, alltså alla stridshöns.. haha, aja skrev iallafall lite om Indiska.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
SV: stridshöns tråden
« Svar #101 skrivet: 31 aug-10 kl 07:15 »
Värper era stridshöns bra? ::)
Dv. höns, undulater & ragdoll

trallallaa

  • Gäst
SV: stridshöns tråden
« Svar #102 skrivet: 31 aug-10 kl 07:19 »
Jag får nog återkomma om köldtålighet bland de Indiska, jag har inte haft dem över en vinter ännu. Men de Turkiska är grymt köldtåliga  ;D.
Ang tillgången på Indiska,så finns det en i Boråstrakten ,en mot Falun och jag i Norrtälje. Finns säkert fler, men det verkar som att alla höns är släkt med alla,jag försöker få tag på obesläktade rastypiska, få se om jag lyckas nästa vår.
Vissa har stridshöns som ser ut som vanliga värphöns, men de har färgen, jag har en sådan höna. Men de ska vara korta,satta,med korta, tjocka ben. alltså inte dom denna:


mer som den på andra bilden, eller den Jubilee färgade som postades i början av tråden.

DeTurkiska och Indiska värper bra, men inte de små MESarna, men det är bara för att de envisas med att bli sura direkt då de ser 5 st ägg  ::)
O Shamo eller Ko Shamo kan jag inte uttala mig om ännu, men de är inte direkt kända för att vara värphybrider  :P
 

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
Hej!
« Svar #103 skrivet: 31 aug-10 kl 10:48 »
O shamo har jag läst någonstans ska lägga väldigt få ägg. Knappt 50 på ett år. Men vet ej om det stämmer. Min dv mes värper uruselt. Har fått 2 ägg totalt sedan i vintras när jag tog hem henne. Hos Emil la hon väll max 4-5 ägg. Så 6-7 ägg på ett år har lille hönan gett oss. :p. Hon är bara 2 år med... Skumt.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

 

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
SV: stridshöns tråden
« Svar #104 skrivet: 31 aug-10 kl 21:21 »
Värper dvärghöns bra över huvud taget? ::)
Dv. höns, undulater & ragdoll

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: stridshöns tråden
« Svar #105 skrivet: 31 aug-10 kl 21:35 »
Värper dvärghöns bra över huvud taget? ::)

Ja. Varför skulle de inte det? :P Mina dv kochin har varit de bästa värparna i sommar. De har slagit ut mina unga bruna lohmann (1 år gamla) till och med i sommar i att värpa. Emils Chabos lägger ägg både sommar och vinter.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: stridshöns tråden
« Svar #106 skrivet: 31 aug-10 kl 21:43 »
Hur bra O Shamo värper varierar en hel del mellan olika individer. Jag har haft hönor som lägger 10-20 ägg i 2-3 omgångar på en säsong och jag har haft 2 hönor som i princip värpte 5ägg/vecka hela den naturliga värpsäsongen. Så min har varit väldigt olika bra värpare.

Angående Indiska stridshöns och O Shamos vinterhärdighet så kan jag bara berätta att de som vuxna klarar Skånsk vinter i torrt och dragfritt men oisolerat hönshus utan problem. Hur det är längre upp i landet kan jag inte säga men förmodligen klarar dom vintern i ett isolerat hönshus utan extra värme så länge temperaturen inte sjunker allt för lågt.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
SV: stridshöns tråden
« Svar #107 skrivet: 01 sep-10 kl 07:48 »
Jag lär mig fortfarande om höns. Jag är ledsen att jag kommer med så dumma frågor  :-\
Dv. höns, undulater & ragdoll

skogskälla

  • Inlägg: 546
  • Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
SV: stridshöns tråden
« Svar #108 skrivet: 01 sep-10 kl 08:05 »
Jag lär mig fortfarande om höns. Jag är ledsen att jag kommer med så dumma frågor  :-\
Var inte det - hur ska jag annars kunna lära mig nåt om andra hönsraser än den jag har ;D ;D
Fortsätt fråga ;)

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: stridshöns tråden
« Svar #109 skrivet: 01 sep-10 kl 08:15 »
Jag lär mig fortfarande om höns. Jag är ledsen att jag kommer med så dumma frågor  :-\

Finns inga dumma frågor! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: stridshöns tråden
« Svar #110 skrivet: 01 sep-10 kl 08:24 »
Finns inga dumma frågor! ;D
Helt rätt! De enda som är dumma är de som undrar men inte vågar fråga!

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

hönsmamma 11

  • Inlägg: 428
    • Södermanland
SV: stridshöns tråden
« Svar #111 skrivet: 01 sep-10 kl 11:34 »
allt som jag har lärt mig om höns har jag fått goda råd från alla ni på alternativ  stält säkert många dumma frågor men fått massor utav bra svar ;D

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: stridshöns tråden
« Svar #112 skrivet: 01 sep-10 kl 12:47 »
Jag lär mig fortfarande om höns. Jag är ledsen att jag kommer med så dumma frågor  :-\
Du måste ju fråga för att lära dig och bli lika duktig som alla hönsnördar!  :)
Så fortsätt fråga, det är så man lär sig!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
SV: stridshöns tråden
« Svar #113 skrivet: 02 sep-10 kl 18:59 »
haha, så snälla ni är  :-*
Ja, snart blir jag nog en -
 så mycket som jag lär mig här varje dag.
Dv. höns, undulater & ragdoll

trallallaa

  • Gäst
SV: stridshöns tråden
« Svar #114 skrivet: 11 sep-10 kl 18:59 »
Mina Ko Shamo:



Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: stridshöns tråden
« Svar #115 skrivet: 11 sep-10 kl 19:18 »
Vilka snyggisar!  :-*  :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

sallyzevenwacht

  • Inlägg: 597
    • Halland
SV: stridshöns tråden
« Svar #116 skrivet: 11 sep-10 kl 22:50 »
Vädligt fina att kolla på,men tycker det ser ut som om de är arga på någon  :-\
Dv. höns, undulater & ragdoll

trallallaa

  • Gäst
SV: stridshöns tråden
« Svar #117 skrivet: 12 sep-10 kl 06:49 »
Citera
Vädligt fina att kolla på,men tycker det ser ut som om de är arga på någon 
lite av tjusningen med stridshöns. De ser arga/elaka/rovfågelliknande , ut, men är världens snällaste.
 :-* ;D

trallallaa

  • Gäst
SV: stridshöns tråden
« Svar #118 skrivet: 20 jan-11 kl 09:42 »
Mina stora MESar börjar bli vuxna...men det är helt omöjligt att ta kort på dem, de har inte lärt sig att "strike a pose"  ::) .



-ÅÅÅh, kolla!! Är det en fågel, eller ett flygplan???


- Bra fråga...men jag trooor att det är ett flygplan ....


-Wow vilken snygging  :o !

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: stridshöns tråden
« Svar #119 skrivet: 20 jan-11 kl 12:17 »
Najs! Har alltid gillat höns med långa spiror ::) ;D ::)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

324 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser