Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Första lammen födda, tacksam för snabbt svar  (läst 1245 gånger)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Första lammen födda, tacksam för snabbt svar
« skrivet: 30 mar-10 kl 09:27 »
Som säkert hundra trådar innan behöver jag lite feedback. Har sökt lite men hittar ingen som tar upp det jag undrar.
Jag har två Klövsjöfår, ettåringar. Den första lammade nu i natt. Var ute och kollade vid 22 tiden igår för jag visste att nåt var på gång då juvret svällt ordentligt det sista dygnet. Allt var lugnt igår och i morse när jag kom ut sprang två små vita krabater runt och bräkte i boxen, torra och fina. ;D
Mamma pratar hela tiden med de och de går fram och diar men släpper spenen efter bara några sekunder igen, de verkar relativt pigga för att vara nyfödda men verkar ju inte få i sig så mycket mat. Är det så att det tar någon dag innan det kommer ordentligt igång? Juvret verkade inte så överdrivet spänt när jag var där ute så kanske de nyligen ätit?
Är bara orolig över mina små raringar. Selen och vitamin fick de direkt.

Den andra tackan verkar sur och stångar både den nyblivna mamman (har aldrig sett det förr, de har alltid verkat vara bästa kompisar) och lammen om hon får en chans, bör jag oroa mig?
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Första lammen födda, tacksam för snabbt svar
« Svar #1 skrivet: 30 mar-10 kl 09:35 »
Grattis till lammen!

Om du har möjlighet så ställ tackan och lammen för sig, då får de lite lugn och ro att lära känna varandra. Det viktigaste är att de får i sig råmjölken nu, känn på magarna om de verkar ha ätit, försök att mjölka (jag tycker att det är grymt svårt, har ingen bra teknik alls) för att se att det kommer något. Du kan ju också hjälpa lammen att få ordentligt tag så att de kan suga. Be någon hålla tackan och så hjälper du lammen att få tag om spenen.

Hoppas att allt går bra!

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Gunhild

« Svar #2 skrivet: 30 mar-10 kl 09:39 »
Prova att mjölka tackan ibland kan det finnas en liten propp i spenen. Ibland är det så att det tar några dagar innan full mjölkproduktion är igång. Är lammen pigga och det verkar som att de fått i sig mjölk är det inget att oroa sig för. Har du råmjölk så kan du ju ge lammen lite. Man kan även massera juvret för att stimmulera. Oftast är man tyverr framme och stör.

Mitt råd håll koll på lammen utan att störa.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 30 mar-10 kl 09:45 »
Jag har inte jaft tackorna så länge så hon som fått lamm blir lite orolig när jag kommer så nära. Vill helst inte störa henne för mycket.
De bryr sig inte alls när jag står utanför så jag tror jag observerar lite först.
Lammen verkar pigga så därför tror jag att de fått något i sig iaf.

Tror att tackorna hade mått sämre om jag delat på de för de har under hela tiden sökt sig väldigt mycket till varandra, står alltid ihop tätt. De har relativt stor plats att röra sig på så jag tror iaf jag väntar med att dela på de.
Ska ut en runda och kolla nu igen, återkommer när jag kommit in.

Är såå himla tacksam för alla hjälpsamma människor och för detta forum som är en guldgruva.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #4 skrivet: 30 mar-10 kl 10:32 »
Så nu är det kollat igen.
Lammen verkar få i sig en del iaf, de stod och surplade på vars en sida nu innan jag gick in.
Med oro för den dräktiga tackans lamm så särade jag tackorna åt, men det verkade inte uppskattas av den dräktiga som försökte ta sig över direkt. Lammen blev nog destu gladare som fick ha sin mamma för sig själva.
Nu står de och stångar mot varandra genom grinden istället men då är åtminstone magen skyddad hos den dräktiga.

Återkommer med uppdateringar senare, TACK!

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #5 skrivet: 30 mar-10 kl 11:26 »
Skönt, det verkar ju gå jättebra!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 30 mar-10 kl 14:06 »
Nu har jag varit iväg ett tag och tränat mm och tittade till de precis.
Allt verkar lugnt, den dräktiga tackan låg och vilade i sitt eget kyffe och tackan med lammen var uppe så de små fick dia. Tror nog att de får i sig för de verkar nöjda även om de är uppe och diar ofta, ofta.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #7 skrivet: 30 mar-10 kl 19:04 »
Och nu i em fick den andra tackan två små sötnosar, otroligt att de lammar under samma dygn  :)
Så sammanfattningsvis har Hanna fått Anna och Alberta och Herta har fått Augustina och August.
Deras och min första lamning och de skötte allt själva och betedde sig exemplariskt.
Alla fyra små har fått selen och vitaminer, de är uppe och diar (inte august riktigt än), duktiga flickor, är stolt  ;D

bloke1

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 30 mar-10 kl 22:25 »
Tyckte allt redan från början lät helt normalt. hertas irritation och stångande kan nog ses som ett tecken på att hennes egen lammning var nära förestående. pigga lamm som rör sig bekymmersfritt betyder att de får i sig mjölk även om man inte ser det. betrakta fåren någon halvtimme varje gång så klarnar bilden. mjölka alltid ur en stråle ur varje spene så att du vet att allt fungerar som det ska. mer mjölk än så behöver inte slösas.

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #9 skrivet: 31 mar-10 kl 18:54 »
Jodå det var nog normalt allt. Bara jag som är nybörjare och orolig. Bägge tackorna med sina lamm verkar pigga och nöjda med tillvaron, de är ju så söta.
Tack för all hjälp.

Dela detta:

* Inloggade just nu

350 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser