Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  inrullat ögonlock  (läst 3055 gånger)

Miss Evil

• Skåne
inrullat ögonlock
« skrivet: 30 mar-10 kl 00:27 »
Har för första gången fått problem med inrullat undre ögonlock hos några lamm. Hos två behövde jag bara räta ut ögonlocket så stannade det i rätt position men på ett lamm funkar det inte lika bra. Den hade på båda ögonen och ibland är det ena ok men inte det andra och sen kan det pendla mellan ögonen. Finns det några andra metoder jag kan prova utan att behöva sy?
Det är ju synd om den lilla. Är detta ett större problem hos vissa raser och vilka i så fall?
Tack på förhand  :)
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Ulla Krull

SV: inrullat ögonlock
« Svar #1 skrivet: 30 mar-10 kl 08:18 »
Rulla ut, rulla ut, rulla ut!
Med en stor portion envishet och några dagar till ditt förfogande så kommer du få det att ligga rätt. Rulla tillbaks det så många gånger du bara orkar och hinner och du kommer upptäcka att det ligger kvar bättre och bättre. Ibland rullar det tillbaks direkt och då är det bara på det igen. Stryk med fingret under ögonkanten när du har rullat det rätt för att liksom lägga det på plats.

Ju snabbare efter födseln man gör detta desto fortare går det att vända men jag har klarat av ett som var på ett flera veckor gammalt lamm en gång som hade passerat obemärkt förbi. Det var när jag var nybörjare och det hade gått så långt att ögat var svullet och rinnigt, inte bra! Men då krävdes det några dagars intensivt rullande, kanske nästan upp mot 5 dagar, men så blev det bra.

Lycka till!

Miss Evil

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 30 mar-10 kl 14:21 »
Tack för svaret :) Har rullat på denna i två veckor men upptäckte det inte heller direkt utan efter ett par dagar. Idag låg de rätt får hoppas att de stannar nu men det är det som varit problemet att jag tror att det är ok men sen kan de rulla in sig igen efter ett par dagar. Ingen som vet om tex shropshire brukar drabbas av detta oftare?
månskensbonde med man, son, hund, katt, kor, får, getter o kaniner. Bor på en helt underbar plats omgiven av hagar o bokedungar. Försöker att leva i nuet.

Ulla Krull

« Svar #3 skrivet: 30 mar-10 kl 16:07 »
Då kommer det säkert att lösa sig för ditt lamm om du bara har örnkoll så ofta du kan några dagar till :)
Jag har haft ögonkrull på alla möjliga raser och finns kanske raser som är mer drabbade men framför allt så tror jag att man ska titta på linjer inom sin besättning. Jag noterar alltid ögonkrull på lammen. Det är inte det som avgör om de blir livtackor eller ej men jag skulle inte spara en bagge som har haft det eller en bagge som är född av en mor som lämnar sådana lamm ofta.

Maddie

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 30 mar-10 kl 22:04 »
Hej !   :)   
Jag rullar också på en del lamm ! Ibland räcker det med en gång, ibland 2 ibland flera gånger. Det är lätt att det blir en skada på hornhinnan om det ligger rullat... Då hjälper fucithalmic  ( ögonsalva ) Recept behövs. Jag har hand om texel och shropshire. Distrikt veterinären har erbjudit sig att sätta något stygn om det inte vill rulla upp sig men det har alltid gått över av sig själv. Det viktiga när man rullar upp är ( har jag fått för mig) att man också liksom lyftar så det kommer in luft mellan ögat och "under locket". jag brukar alltså rulla upp, nypa försiktigt tag och lyfta upp under locket och försiktigt lägga ner det rätt. Rullar det i hop sig direkt gör jag om proceduren så jag lämnar inte lammet om inte " locket " ligger rätt. Om det trots detta inte vill lägga sig rätt så hade jag nog åkt och satt något stygn . Lycka till  :)

anders 67

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 30 mar-10 kl 22:36 »
Leicester är väl den får ras som är känd för att ha detta problem på sina lamm , men det kan förekomma på de flesta raser.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

fnitt

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 31 mar-10 kl 00:39 »
Hejsan hejsan!!
Med snart 7 år som fårbonde har jag knappt hört talas om innåt rullade ögonlock på lamm. Och heller aldrig sett, eller haft det i min besättning tidigare. men så i år kom det som ett brev på posten!!! Förundrad över detta och ingen erfarenhet sen förut, så gick det givetvis lite för lång tid för mig att upptäcka problemet. Kunde därför inte göra annat än att konsultera distrikts.vet för några stygn och beh. med receptbelagd salva i ögonen. Det har funkat bra, lammen har kryat på sig. Dock är det ju en ekonomisk fråga att behöva anlita vet.
Min största undran, är ju hur många det fall det kan få förekomma i en besättning för att vara "normalt". Mina tackor har nästan lammat färdigt på sånär en 10 st kvar, av 50. Jag har ca 100 lamm, varav 2 st fick innåtrullande ögonlock. Enkelt beräknat, dvs 2% av 100%.
Jag har korsnings tackor av finull/texel/ostefresisk och lite leicester. Såhär i efterhand kan jag nog konstatera att min renrasiga texelbagge hade lite häng på sina ögon. Men jag har ju använt honom förut, utan denna åkomma?? Och endast bagglamm drabbade? Vet hade en teori om att avrsanlagen kunde ligga på Y-kromosomen. Hursomhelst, detta måste jag "städa" ur min besättning iaf, omöjligt för mig att springa å rulla ögonlock på lammen, de måste ju kunna klara sig själva. Annars kostar det mer än det smakar.  o:)

Ulla Krull

« Svar #7 skrivet: 31 mar-10 kl 15:34 »
Kommer man bara ihåg att titta efter det så är det väldigt lätt att se på ett nyfött lamm. Jag kastar numera rutinmässigt en blick på deras nedre ögonkanter för att se det lilla blänket av kanten innanför ögonfransarna. Ofta räcker det med att rulla ut det och lägga det på plats så håller det sig där sen och man ser det inte mer (därför är det viktigt med anteckningar!).

Veterinärerna pratar ofta om klämmor och stygn och det är en lösning om det har pågått länge och man inte är hemma med lammen några dagar och kan springa ut och rulla ögat rätt flera ggr per dag tills det har gett sig.

Så här skriver David C. Henderson om fenomenet:
Ögonkrull heter Entropion med ett mer professionellt uttryck, det är ärftligt och man ska inte spara lammen som har det för då drar man på sig extra arbete i kommande generationen. Han skriver just det som du har varit med om att man ibland kan uppleva "utbrott" av Entropion i sin besättning och då rekommenderar han att man ska se om kan spåra baggen som är den troliga orsaken.

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser