Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Syrad komjölk till lamm  (läst 4861 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
Syrad komjölk till lamm
« skrivet: 28 mar-10 kl 20:02 »
I de stora kullarna behöver jag stödmata lite, och har hört att jag kan ge syrad komjölk. (lammen diar alltså tackan, men får lite i hink morgon och kväll utöver det tackan ger)

Nu till den dumma frågan då.  ::) Syrad komjölk= hemgjord filmjölk? Jag gör ju fil till oss själva, men är det samma sak, eller gör man annorlunda?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Skågedalen

• -
SV: Syrad komjölk till lamm
« Svar #1 skrivet: 28 mar-10 kl 20:13 »
Jag har två flasklamm som jag ska föda upp på komjölk. Här i faggorna ska det finnas stora besättningar som föder upp sina flasklamm på komjölk.
Jag har fattat det så att när man ger ljummen mjölk behöver den inte syras, men när de ska få den kall behöver den syras. Läste i någon artikel om att man kunde syra den antingen med filmjölk eller med nåt pulver från Odal.
Men jag kan ha fattat fel. Lammen är iaf glada än så länge.  :)

Mvh / Fru Skågedalen
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Ulla Krull

« Svar #2 skrivet: 28 mar-10 kl 20:22 »
Det är bättre för lammen att syra mjölken och då kan du använda pulver som man har till att syra mjölk till kalvar, t ex Feedtech Calf Milk.
Det finns säkert hos Granngården eller liknande butik.

Här kan du läsa mer om Feedtech Calf Milk:
http://www.delaval.se/NR/rdonlyres/45967AC1-D148-4FD5-ACD1-DFEB2B8F45E5/0/Sid2021.pdf

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #3 skrivet: 29 mar-10 kl 08:30 »
Vi har fött upp en del lamm på "syrad" komjölk , har bara hällt i A-fil i komjölk.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Ulla Krull

« Svar #4 skrivet: 30 mar-10 kl 13:36 »
Ulla-krull: men det går att syra själv med filmjölk också eller...? Lika bra? (eller åtminstone nästan?) Den varianten kostar ju inget extra, menar jag.  ::)

Nu ger jag lammnäring, men det blir ganska dyrt när det är många kullar som ska stödfodras.
Det går säkert med filmjölk också men jag hörde av en som har finull och födde upp många flasklamm att hon hade gått över till pulvret som man använder till kalvmjölk och hon tyckte det var oslagbart bra, lammen blev fina och det var smidigare.

Napplamm är ju alltid en avvägning tycker jag om man vill lägga några extra kronor på att få dem att växa optimalt och på så vis ge samma utdelning som ett "vanligt" lamm i slutändan eller att föda upp dem billigast möjligt och kanske troligare få småpellar att njuta av en längre tid  ;)
Jag brukar ge lammnäring eftersom jag inte har mjölkkor lättillgängligt men hade jag haft komjölk så hade jag kört med kalvpulver för att ändå optimera mjölken.

May

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 01 apr-10 kl 10:58 »
Det räcker att mjölksyrebakteriefloran (ex. från filmjölk) får stå i få timmar - du behöver med andra ord inte att vänta tills att det blir till filmjölk. Lite syrning räcker. Orsaken till att man syrnar är för att undvika diarré. Lamm som har fötts upp på komjölk har en annan mjölksyrebakterieflora än lamm som har fötts upp naturligt vilket man bör överväga i ett sjukdoms-resistens-perspektiv ifall det är lamm som man sedan ska avla på. I det lilla självhushållet bör man då låta tackorna mata själv - och istället se till så att de har fri tillgång till hö, halm, evt. morötter (som ger fina resultat vad gäller mjölkproduktion), mineraler, vitaminer och massor med vatten - då fixar de själv maten till de små. 
En optimal syrning hade innehållit samma mjölksyrebakterier som tackans egen mjölk vilket kan få en att tänka att det hade varit bra om du startade en filmjölk med mjölk från tackan - som du därefter sparar lite utav varje gång du har gjort en ny portion - precis som med din hemmagjorda filmjölk eller som man gör med surdeg. Då förebygger du samtidigt sjukdomar hos lammen/fåren i framtiden.
Har några härliga djur här på gården som hjälper mig att ta en lugn stund emellanåt bl.a. en dansk-svensk gårdshund, bondkatt, skånegäss, löpankor, höns, ko, linderödsgrisar och kaniner.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Morötter..
« Svar #6 skrivet: 01 apr-10 kl 11:12 »
I det lilla självhushållet bör man då låta tackorna mata själv - och istället se till så att de har fri tillgång till hö, halm, evt. morötter (som ger fina resultat vad gäller mjölkproduktion),
Fina resultat på mjölkproduktion av morötter med =,6 % protein !?
Hur mycket  mjölkar man på hö och morötter!?  oO

Enbart Hö räcker om det är ett superhö till en dräktig tacka.
Sen hon lammat räcker inte det, inte ens till en liten 60 kg tacka..

Nu pratar vi stallperiod utan bete.. (och inte om Roslagsfår heller)
Regeln ½ kg kraftfoder (säd+konc el. helfoder) för varje lamm brukar ju stämma rätt bra.

Inte ska man väl lura några nybörjare, att morötter är ett slags kraftfoder  :(
« Senast ändrad: 01 apr-10 kl 17:19 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #7 skrivet: 01 apr-10 kl 11:48 »
I det lilla självhushållet bör man då låta tackorna mata själv - och istället se till så att de har fri tillgång till hö, halm, evt. morötter (som ger fina resultat vad gäller mjölkproduktion), mineraler, vitaminer och massor med vatten - då fixar de själv maten till de små. 

Våra har naturligtvis fri tillgång på både grovfoder, mineraler och vatten, och får därtill lite kraftoder, men det är svårt för tackorna att förse trillingar och fyrlingar helt själva, i alla fall hos oss.

iom att lammen diar sina mammor så får de i sig rätt bakterier också, tillskottet av komjölk är bara stödmatning 2ggr/dag.

I övrigt intressant att det räcker med att syra några timmar, det gör det hela lite smidigare.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser