Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna som ruvar ankägg?  (läst 8829 gånger)

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
Höna som ruvar ankägg?
« skrivet: 27 mar-10 kl 13:14 »
Kan en höna ruva ankägg?  ??? Tänkte på att det är ju längre ruvningstid på ankägg.. Och vad säger hönan när hon får ankbebisar? :)

patrick.

• Gäst
SV: Höna som ruvar ankägg?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-10 kl 13:24 »
kommer ihåg att pappa lade ankägg under en höna när jag var liten... det gick jättebra..
men hönorna blir nog lite oroliga när ällingarna simmar ut i vattnet :-[

Moëll i Trädet

• -
« Svar #2 skrivet: 27 mar-10 kl 14:17 »
Kan en höna ruva ankägg?  ??? Tänkte på att det är ju längre ruvningstid på ankägg.. Och vad säger hönan när hon får ankbebisar? :)
Det går alldeles utmärkt, men tänk på att hålla dem på ett relativt begränsat utrymme, eftersom ällingarna inte förstår hönans lockljud och kan komma bort + att hönan blir hypernervös när dom knatar iväg utan att reagera.
"Kärleken är livets bäste vän"

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 27 mar-10 kl 15:46 »
Vet att man helst inte ska låta en anka ruva fram kycklingar för då kan det gå illa till när mamma ska locka ut dem i vattnet... :P
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Luff

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 05 apr-10 kl 22:46 »
Det går utmärkt. Jag har ruvat fram 9 rouenankor med en större dvärghöna.
Tänk bara på att vänja ankorna vid vatten med mycket grunt kärl som dom kan kliva i o ur.

Det ser hemskt kul ut när hönorna försöker få ällingarna att sandbada.
//Luff

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 06 apr-10 kl 08:15 »
Tror jag kall försöka i sommar om någon av mina hönor är villig :)

Bos Maria

• Livet är allt för kort för att slarvas bort!
    • Dalarna
« Svar #6 skrivet: 12 apr-10 kl 23:23 »
Imorgon ska jag lägga två av äggen från mina Pekingankor under en av mina sura Gammalsvenska dvärghöns..  Det ska bli intressant. Hur länge behöver  förresten ällingarna sin hönsmamma?
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Lejonhjärta

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 13 apr-10 kl 08:26 »
Har både ruvat främ ungar ur gåsägg och ankägg under höna å d har gått bra. Man får lära bebisarna själv att bada när dom blir tillräckligt stora för d. Det jag fick lära mig är att man ska spraya äggen någon/några ggr om dan dom sista 10 (tror ja d va) dagarna. Gäss och ankor går ju å badar och kommer tillbaka blöta, det gör att skalet blir lite porösare och djuren har lättare att ta sig ur när det är dax.
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 03 maj-10 kl 00:22 »
Nu har jag knappt en vecka kvar tills det förhoppningsvis blir ällingar av de 4 ägg som hönan ruvar. Jag sprayar äggen med vatten morgon och kväll.
Funkar ällingar som kycklingar -att de kan leva på gulsäcken ett par dagar innan de får kycklingstart, och är ällingar också "borymmare"? Tänkte flytta hönan och ällingarna från sitt rede bara ungarna kläckts. Redet är ca 40 cm ovanför mark och har en kant runt om på 20-30 cm. Eller kan det vara risk att en nyfödd ankunge hoppar över? Brukar man ge ällingar något annat än kycklingstart och vatten?
Djurälskare med djur  hemma och på jobbet. Sedan så har jag ju också en underbar make och två busiga barn :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Hej!
« Svar #9 skrivet: 03 maj-10 kl 08:33 »
Jag har en liten älling ihop med en höna och kycklingar just nu. Funkar jättebra (förutom att kvackisen ligger och skitar ned de andras vatten med att bada i det, hihi). De klarar sig på gulesäck som höns och ja, de är borymmare.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 03 maj-10 kl 08:51 »
Vad skoj att det funkar bra!

Då fick jag svar på det jag undrade och kan ta med i beräkningarna :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #11 skrivet: 03 maj-10 kl 09:58 »
Här är lite bilder på det lilla pyret. ;D

När jag ser dessa bilder inser jag hur himla mycket den har växt på bara en vecka.  :o
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Moëll i Trädet

• -
« Svar #12 skrivet: 03 maj-10 kl 13:46 »
Hm, vill bara tillägga att ankor och höns har olika längd på ruvningstiden, så att ingen försöker samlägga höns och ankägg...   
"Kärleken är livets bäste vän"

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #13 skrivet: 03 maj-10 kl 13:50 »
Hm, vill bara tillägga att ankor och höns har olika längd på ruvningstiden, så att ingen försöker samlägga höns och ankägg...

Bra att du sa det, glömde jag helt bort.  :-[ Myskiskar ruvar ju över 30 dagar, runt 34? Ankor runt 28 dagar... Fast min kläcktes redan på dag 24. :P ;D

Bos Maria

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 03 maj-10 kl 14:01 »
Jag låter min bara ha ankägg. De andra hönorna fick hönsäggen :) Ällingen på bilden, är den maskinkläckt, eller? En riktig sötnos :)

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
Hej!
« Svar #15 skrivet: 03 maj-10 kl 14:23 »
Nej, den är kläckt under hönan. :)

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #16 skrivet: 03 maj-10 kl 16:39 »
Jag har bara testat det en gång, förra våren. Lade ankägg under en brahma, en vacker dag när jag kollade så var äggen borta!  ???  Hon måste helt enkelt ha ätit upp dem... Fast jag vet ju inte om hon hade gjort så med hönsägg också, hon var förstagångs-ruverska.
Höns, stickning och pelargoner

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #17 skrivet: 03 maj-10 kl 17:12 »
Ingen råtta som tagit äggen då?

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #18 skrivet: 03 maj-10 kl 19:17 »
Ingen råtta som tagit äggen då?

Nä, helt omöjligt. Vi har väldigt säkra ruvburar.
Höns, stickning och pelargoner

Ankherde

• Får, hund, hästar, höns & ankor ...plus en sambo.
    • Skåne
« Svar #19 skrivet: 17 maj-12 kl 16:23 »
En höna som vi varit av med en vecka hittades idag.

Hon hade funnit en hög med ankägg som gömts undan i ett hörn av lagårn, och dessutom värp till några egna ägg, och sedan lagt sig och börjat ruva på blandningen av ank- och hönsägg.

Om två-tre veckor är det inga problem att flytta om äggen till antingen ruvande anka eller höna, men de närmsta veckorna är det fullt under alla ruvare.

Jag har inte hjärta att sno några ägg från den här hönan.

Är det där med vattenspray verkligen något som ökar chanserna för lyckosam kläckning?
Hur skulle hönsäggen reagera? Vi har tidigare fått ankor att ruva hönsägg, med lyckat resultat. Enda "nackdelen"  :P blev att de hönsen tycker mera om ankornas sällskap än om andra höns.

Själv lutar jag åt att strunta i att spraya, men vad säger ni andra?  :D
« Senast ändrad: 17 maj-12 kl 16:27 av Ankherde »

Dela detta:

* Inloggade just nu

568 gäster, 1 användare
Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser