Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Goda råd behövs!  (läst 7079 gånger)

Zebbe

• Västergötland
SV: Goda råd behövs!
« Svar #20 skrivet: 27 mar-10 kl 16:34 »
Tack Vallhunden för dina erfarenheter. Tackorna äter sparsamt med grovfoder och idisslandet är igång - men den ena har fortfarande inte rest sig och jag tror det är lammning på gång. Jag funderar över om det verkligen handlar om kalkbrist när det gäller henne - det kan handla om foglossning som smärtar. I morse kom ytterligare ett trillinggäng - så det känns skönt med positiva inslag bland de andra damerna.....så just nu 7 lamm på 3 tackor.
Christina, Olle och katten Love - åretruntboende öbor med 15 tackor och liten biodling tillsammans med vänner.

samaka

• Dalarna
« Svar #21 skrivet: 27 mar-10 kl 16:45 »
Var du tvungen att ge mer kalk till den tackan innan lammningen? Mina "kalktackor" slutade äta i eftermiidag, har precis gett dom 25ml subcutant vardera... nu idisslar de igen.  Så här kan jag ju inte hålla på! (Första krisen var tisdag morgon)
Jag borde kanske ge dom kalkpasta i munnen, nu när magarna är igång? Hur ofta i så fall? De ska lamma 13/4...

Nej, det gick bra efter dessa doser... hon var dock lite ur fas en senare vända med feber och misstänkt juverinflammation. Har så dålig erfarenhet av detta problem, det är mina första två "kalkbristare". Men jag ökade ju på kalcium i mineralerna, som sagt, så det kan ju oxå ha gjort sitt till.

Det är ett gissel med kalken, om jag förstod vet rätt. Han menade att man genom att spruta in kalk satte kroppens egna system ur funktion (ja, men man måste ju). Ska spinna vidare lite... hur gör ni med dessa tackor, fortsätter ni avla på dem?
« Senast ändrad: 27 mar-10 kl 16:49 av samaka »

signe

« Svar #22 skrivet: 27 mar-10 kl 16:52 »
Jag undrar; förekommer detta hos alla fårraser? Jag har aldrig råkat ur för det under mina drygt tio år som fårägare.

purelyplatonic

« Svar #23 skrivet: 27 mar-10 kl 22:42 »
Jag har också haft en tacka i år som enligt vet led av kalkbrist. Jag gav henna 50 ml kalk morgon och kväll (alltsp 100 per dag) under huden i 5 dagar innan hon lammade, hon fick också en kortisonspruta som påskyndade lamningen för att hon aldrig kom upp på benen. Tyvärr så gjorde hon inte dte efter lamning heller och var så mager så det fanns inget att göra mer än att avliva henne. Jag tror dock att det inte bara var kalkbrist utan att hon hade gjort sig illa i ryggen.

Är det ett kalkbrist år i år?? Kan det vara pga den hårda vintern?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Kalk...
« Svar #24 skrivet: 28 mar-10 kl 01:01 »
Jag har börjat med det efter att vi för första gången drabbats av kalkbrist i besättningen, blandar ut det i mineralerna.

Man ska vara otroligt försiktig med att ge kalk!
Eftersom det oftast är kalk ÖVERSKOTT som orsakar "kalkbrist"
underutfodring av kalk är ovanligt.

Utfodrar man inte med hö utan ensilage så ska man komma ihåg att det innehåller väldigt lite D-vitamin!
Ensilage kan innehålla upp till 800 IE D-vitamin medans
Hö kan innehålla upptill 5000 IE.

D-vitaminet är viktigt för när det blir för lite av det orsakar det att kalciumhalten i blodet sjunker och man får "kalkbrist"
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 28 mar-10 kl 07:29 »
Precis vad jag tänkte!
Det måste vara som med dräktiga hundar... Översatt till får blir det så här:
Om man ger kalk i fodret så slutar tackan att ta kalk ur sina egna reserver när hon behöver, den funktionen hämmas och när hon då behöver ta extra mycket kalk till värkarbetet, så fungerar det inte och hon får för svaga värkar.
Det borde fungera likadant. Eller hur?

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Maddie

• Uppland
« Svar #26 skrivet: 28 mar-10 kl 11:17 »
Underligt .. Kan man hitta något samband  ???  Jag har inte haft någon kalktacka i år.. hade en misstänkt förra året men det troliga var att hon la sig för hon var så tung och hade fyrlingar. Här finns texel och shropshiretackor, de äter ensilage,doserat under lågdräktigheten, sen i fri tillgång under högdräktigheten, granngårdens gröna mineralhink för får, och saltsten med koppar... börjar få lite havre några veckor före beräknad lammning... som sen ökas efter lammning... Tokosel förstås 6 och 2 veckor före lammning.. De går ut varje dag men stängs in om natten. De flesta som lammat har fått tvillingar... 3 st har fått trillingar, en fyrlingar (varav 1 dödfödd)  Har 10 kvar att lamma på 47 tackor...

samaka

• Dalarna
« Svar #27 skrivet: 28 mar-10 kl 11:47 »
Man ska vara otroligt försiktig med att ge kalk!
Eftersom det oftast är kalk ÖVERSKOTT som orsakar "kalkbrist"
underutfodring av kalk är ovanligt.

Utfodrar man inte med hö utan ensilage så ska man komma ihåg att det innehåller väldigt lite D-vitamin!
Ensilage kan innehålla upp till 800 IE D-vitamin medans
Hö kan innehålla upptill 5000 IE.

D-vitaminet är viktigt för när det blir för lite av det orsakar det att kalciumhalten i blodet sjunker och man får "kalkbrist"

Intressant... det är inte lätt det här med tackornas behov under dräkt.

Iaf så tror jag (utifrån hur jag gjort i år och hur jag gjort med utfodring tidigare år) att mina fall beror på felaktig fosfor/kalcium kvot (fosforen har tagit över). Mitt sätt att justera detta blir att tillföra mer kalcium. Hursomhelst får ju tackorna kalcium via maten i normala fall och just det att de får i sig kalcium kan ju inte i sig självt innebära att systemet sätts ur spel? Det är väl när det blir väldigt mycket och väldigt koncentrerat som detta kan bli fallet?

Argumentera gärna emot mina resonemang, vill gärna få mer klarhet i detta (även om det nog blir svårt... experterna är väl inte riktigt säkra på orsakerna heller).

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #28 skrivet: 28 mar-10 kl 13:36 »
Iaf så tror jag (utifrån hur jag gjort i år och hur jag gjort med utfodring tidigare år) att mina fall beror på felaktig fosfor/kalcium kvot (fosforen har tagit över).
??? Vet inte om jag förstår dig rätt men, fosforen ska ju vara högre..

Så har jag fått lära mig:
Förhållandet kvoten Kalcium/Fosfor Ca/P förändras eftersom dräktigheten fortskrider.

6 veckor före lamning ska man t.ex använda ett mineralfoder med Ca/P kvoten på 1:7
och ge det så länge tackan är digivande.

Den "totala foderstaten" (hö+ensilage+kraftfoder+mineralfoder)
ska hamna på ett lågt kalciuminnehåll och normat fosforinnehåll 6v före lamningen, för att förebygga hypokalcemi/kalkbrist/dräktighetsförlamning,(kärt barn har många namn)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

samaka

• Dalarna
« Svar #29 skrivet: 28 mar-10 kl 15:35 »
Fast Rosa, jag vet inte, rätta mig om jag har fel... jag har alltid fått lära mig att man räknar ut Ca/P-kvoten  just som det ser ut (Ca/P) och det innebär ju att i en foderstat till får ska man alltid ha mer Calcium än fosfor (om kvoten är över 1,0 och definitivt vid en kvot som du skriver 1,7). Nu har jag aldrig räknat foderstat på får såsom jag gjorde på häst (är ju lite svårt, man har dålig koll på hur mycket de äter var och en så jag har struntat i det). Sen är jag ingen näringsexpert heller. Men enligt mitt resonemang:

Ger man kraftfoder så får tackorna väldigt mycket fosfor via det och det är då jag menar att det blir för mycket fosfor i föhållande till kalcium. Som i år, för vår del... vi har tidigare år gett våra tackor betfor (innehåller i princip inge fosfor) nu får de bröd istället (högt fosforinnehåll).

Jag vet andra som har gett sina tackor mycket kraftfoder (mycket fosfor alltså) och alltid haft fall av kalkbrist innan lammning. Ett år skar de ned på kraftfodret och då voila - inge lammningsförlamning.

Svårt att generalisera utifrån detta givetvis och helst skulle man veta hur mycket kalcium grovfodret innehåller etc etc.

Inte är det lätt inte...

Zebbe

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 28 mar-10 kl 17:33 »
Intressant att få igen en dialog med erfarna fårägare - vår ena tacka som ligger och fått kalk har idag lammat och fått 3 storna men tunna lamm. Hon hade mycket svagt förlossningsarbete så jag plockade i stort sett ut lammet vartefter dom lagt sig till rätta mallan 11.00 och 15 .00. Två vanliga och en sätes. Dom är pigga alla tre! Vår förhoppning är att hon reser sig nu.
Christina, Olle och katten Love - åretruntboende öbor med 15 tackor och liten biodling tillsammans med vänner.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #31 skrivet: 28 mar-10 kl 17:35 »
Vad är det då för kraftfoder ni ger, färdigt från handeln eller spannmål?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Zebbe

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 28 mar-10 kl 17:43 »
Ställer du frågan till mig Zebbe - så ger vi spannmål och betfor+ mineral för dräktiga tackor(annars vanligt mineral).

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #33 skrivet: 28 mar-10 kl 17:44 »
Ställer du frågan till mig Zebbe - så ger vi spannmål och betfor+ mineral för dräktiga tackor(annars vanligt mineral).
Okej, och du samaka vad ger du?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

samaka

• Dalarna
« Svar #34 skrivet: 28 mar-10 kl 19:50 »
Okej, och du samaka vad ger du?

Tidigare har jag gett bara betfor och ytterst lite bröd. I år har vi gett dem mycket grönsaker/frukt och massvis med bröd. Frukt och grönt innehåller ju i regel inget fosfor (ja om man bortser från banan) men däremot kalcium. Men bröd innehåller ju som bekanten hel del fosfor. Jag tror att orsaken till våra förlamningar skulle kunna vara att vi helt enkelt gett dem för mycket bröd. Men det här är ju bara mina lekmanna-spekulationer. Vad vet man?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 28 mar-10 kl 20:22 »
Experterna säger att för mycket kraftfoder för tidigt i dräktigheten kan medföra kalkbrist...

Jag har fått ett tips från en erfaren fårägare med mååånga tackor att ge nötmineralfoder med extra magnesium (Effekt mg) till tackorna under dräktigheten. Hon berättar att sedan hon började med det har hon inte haft en enda "kalk-tacka".
Behöver jag tillägga att jag redan har beställt det från Lantmännen 8)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #36 skrivet: 28 mar-10 kl 20:28 »
Tidigare har jag gett bara betfor och ytterst lite bröd. I år har vi gett dem mycket grönsaker/frukt och massvis med bröd. Frukt och grönt innehåller ju i regel inget fosfor (ja om man bortser från banan) men däremot kalcium. Men bröd innehåller ju som bekanten hel del fosfor. Jag tror att orsaken till våra förlamningar skulle kunna vara att vi helt enkelt gett dem för mycket bröd. Men det här är ju bara mina lekmanna-spekulationer. Vad vet man?

Då är nog mina damer bortskämda  :-[  de får morötter på morgonen och korn/betfor/lusernpellets på kvällen samt fri tillgång på 2dl foderkalk utblandat i 10kg mineraler.

Lusern innehåller en del kalk men på inrådan av min australiensiska 650 fårs granne kunde de gott få lite foderkalk nu under vintern också. De ska lamma vilken minut som helst. Är stora som tunnor men galopperar obekymrat runt i boxen när man kommer. *ta i trä* än sålänge har jag aldrig haft nån kalktacka.

Maddie

• Uppland
« Svar #37 skrivet: 28 mar-10 kl 20:57 »
Aha !  :)  Det kan vara ett samband för de tackor jag har hand om ! För Några år sedan var det en annan som hade hand om dessa tackor och då var det ofta både framfall och "kalktackor". Då fick de ganska mycket  havre redan under låg dräktigheten.   :)  Ett ljus har gått upp...  ;D   Att det är lite D vitamin i ensilage har säkert också med saken att göra på något sätt...

samaka

• Dalarna
« Svar #38 skrivet: 28 mar-10 kl 21:24 »
Tack för tipset med mineralerna Vallhunden. Det där med kraft under lägdräkt låter ju vettigt... nu fick jag ytterligare en aspekt på felutfodringen detta år. Stämmer bra om jag jämför med tidigare år (vi har varit lite slarviga under lågdräkt tidigare - vilket kanske var bra egentligen). Men all experter säger inte så heller, har av flera veterinärer blivit inrättad att det är väldigt viktigt med kraftfoder under lågdräkt eftersom moderkakan växer då. Men det handlar ju om vilken mängd oxå, givetvis.

Kimma mina damer är oxå rätt bortskämda  ;)

bloke1

• Östergötland
« Svar #39 skrivet: 28 mar-10 kl 23:50 »
Jag har fått ett tips från en erfaren fårägare med mååånga tackor att ge nötmineralfoder med extra magnesium (Effekt mg) till tackorna under dräktigheten. Hon berättar att sedan hon började med det har hon inte haft en enda "kalk-tacka".
Behöver jag tillägga att jag redan har beställt det från Lantmännen 8)

Låter som det tips jag fått från barbro nord. utöver saltstenen ger inte jag några mineraler. hö och pellets. har inte haft några problem med bristtillstånd under de 12 år jag hållit på. min tacka som ligger gör det fortfarande efter 4 dygn med sc kalk. ringer vet i morgon igen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 4 användare (1 dolda)
praktejder, RickardR, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser