Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det god djurhållning?  (läst 16989 gånger)

Birgit

SV: Är det god djurhållning?
« Svar #100 skrivet: 14 aug-10 kl 00:24 »
Citera
På mina hundkurser har alltid de hundar som är ensamma för länge de största problemen.
Här har vi en "bror duktig"!
Jadu, mina boskapsvaktare skiter i om jag är hemma, bara de har sina får att vakta! Sug på den du! Dessutom är de inte den typen man ska släpa runt på hundkurser.
Även hundar har olika behov, beroende på vad de avlats fram för.
Man kan inte generalisera under rubriken hund.

Existens?

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 14 aug-10 kl 10:15 »
Jo, men det är ju så, det är ju skillnad på om hunden har en uppgift ( i sitt tycke ) medan den är ensam, eller om den bara förväntas ligga och sova i 4 timmar.
Våra kan också sitta i timmavis och kolla så grisarna håller sig i hagen, helt bekymmerslöst ifall jag är hemma eller inte.

Sussilo

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 14 aug-10 kl 10:41 »
Även hundar har olika behov, beroende på vad de avlats fram för.
Man kan inte generalisera under rubriken hund.

Instämmer helt! Det går inte att jämföra en sällskapshunds behov med en vakt/boskapshunds.

Sussilo

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 14 aug-10 kl 11:01 »
Jag menar att om man ska rusa iväg och anmäla någon ska man ha ganska konkreta och starka bevis för att det finns orsak att anmäla. En liten misstanke räcker inte. För en anmälan innebär att människan i fråga blir granskad i sömmarna och om det råkar finnas minsta lilla att klaga på så kan det få ödesdigra konsekvenser.
Jag avskyr att se djur fara illa och jag har inte mycket till övers för såna som upprepade gånger och alltid missköter sig, men det finns också omständigheter som kan göra att man inte kan tillgodose sitt djurs behov precis just då.

Javisst är det så. Om man haft djur i många år, kan nog de flesta dra sig till minnes kortare perioder då man önskat att djurhållningen varit lite bättre. Det får ju inte klassa ut en person som djurhållare, vilket en anmälan kan göra.

Vilse

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 16 aug-10 kl 08:03 »
MIna är ensamma hemma när jag jobbar,,men dom är flera hundar tillsammans.

Mina skulle aldrig vara ensama hemma så länge men jag hade inget annat val då det begav sej vi hade hundarna i skift och jobbade lite olika tider,,,(husse dog)

Jag hade varit mera orolig om det varit en ensam hund i 8 timmar utan avbrott.
sen är det ju individuellt från hund till hund.

Min gamla hanhund skruttar omkring utomhus för sej själv hela dagarana och han hade klarat sej som ensam hund hemma.

Nu anser jag at nytillkommen hund bör ha korta dagar eller en semester för at vänja in sej sucesivt.

8 timmar med lunch avbrott anser jag vara ok.

Själv planerar hag att i mitt nästa boende ha rejäl hundgård och vill inte joba mera än 6 timmar för min egna frids skull.

burhönan

« Svar #105 skrivet: 02 sep-10 kl 00:22 »
Och vad är problemet med det egentligen? Om hunden är en trygg individ som inte har några som helst problem med att anpassa sig så är det ingen big deal. Det är fortfarande inget barn vi pratar om, det är en hund. Självklart, om hunden har problem med att anpassa sig så är det inte alls smart att lämna den ensam, har den lite mentala brister osv så kan det vara förödande till och med. Men om det är en frisk, balanserad individ utan anpassningsproblem så ser jag inte alls vad hon gör för fel.

Förklara gärna.

förklaring:hundar är ett utpräglat flockdjur och kan ha svårt att bli lämnad ensam oavsett mentalitet eller "anpassningsproblem" det är onaturligt helt enkelt,en hund ska känna trygghet i en gemenskap vilket kan vara svårt att tillgodose om man inte närvarar under flera timmar...!

Vilse

• Gäst
« Svar #106 skrivet: 02 sep-10 kl 03:50 »
Flockdjur eler inte beror nog på hur dom präglats och vilken ras,,
jag har tre hundar av samma ras,,men olika linjer,,

alla tre vill var med mej,,(jag har nyckeln til kylskåpet o frysen  :P
en av  dom bryr sej inte om vad dom andra två gör,,
en av dom andra är väldigt noga med at vi alla är tillsammans,,  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser