Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det god djurhållning?  (läst 17077 gånger)

Lycka

• Ångermanland
Är det god djurhållning?
« skrivet: 25 mar-10 kl 13:59 »
Min jobbarkompis har tagit över en tik på 4 år.
Hon börjar med att lämna det ensam hemma , går hem på lunchen.
Men det stackaren ligger ensam 8 timmar om dagen.
Dock inte alla dagar,
Jag  blir sååååå upprörd.
Knäpper den på nosen då hon skäller. :'(
« Senast ändrad: 25 mar-10 kl 16:04 av Lycka »
Hedemorahöns

anne-lie50

• Gäst
SV: Är det god djurhållning?
« Svar #1 skrivet: 25 mar-10 kl 14:42 »
om hon går hem på lunchen o tar ut den en sväng så tycker jag nog att det låter ganska så bra, hundar är inte medvetna om tiden på samma sätt som en människa, att hon knäpper den på nosen lär den ju inte ta någon större skada av, men det finns ju bättre sätt att försöka få bort sådant. mvh Anne-lie

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 25 mar-10 kl 15:05 »
vad är problemet, de flesta hundar är ensamma den mängden timmar på en dag, bara den får uträtta sina behov och en liten promenad mitt i så är det fullt ok. Hur tror du annars att sveriges hundar har det.....?
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 25 mar-10 kl 16:05 »
Problemet det är väl ett STORT problem,
att låta hundstackaren ligga ensam 8 tim.
Vare sig de har tidsuppfattning eller inte.
Jag har det iaf och reagerar.
« Senast ändrad: 26 mar-10 kl 05:49 av Lycka »
Hedemorahöns

Mimsson

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 25 mar-10 kl 16:11 »
Va F-n! Man ska inte lämna hunden ensam alls den fösta tiden. Jag har för mig att det är 6 timmar max som man får lämna hunden enligt lag. Idiotiskt att skaffa hund om man inte hinner umgås och jobba med den.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 25 mar-10 kl 16:37 »
Tack Mimsson.
Vill man ha hund på sin fritid då man jobbar heltid  kanske inte blir så mycket fritid eller ??
så kan man låna ngn.
« Senast ändrad: 25 mar-10 kl 16:39 av Lycka »
Hedemorahöns

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 25 mar-10 kl 16:42 »
6 timmar max enligt nya lagen men går hon ut med hunden på lunchen är det lagligt för då blir det inte 8timmar ensamt... tror inte att många följer lagen med sina hundar...då får man nästan vara arbetslös...
Fjäderfän och kaniner

Mysla

• Norrbotten
« Svar #7 skrivet: 25 mar-10 kl 16:48 »
Folk har alldeles för stort fokus på att hålla koll på vad andra gör med sina djur och inte, tänk om alla bara skulle ta hand om sina egna till att börja med.
Så vida du inte är med dygnet runt och kan tala om exakt vad som görs och inte med hunden så anser jag att du inte har någon rätt att klaga. Du vet inte om hon tränar sin hund dygnets resterande timmar eller inte liksom.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 25 mar-10 kl 17:00 »
Det är väl för väl att man håller koll.
Man ser ju ibland i pressen hur illa det kan vara.
Ja av svaren av döma, så tycker ni att det är okey.
Först flyttar tiken, sen lämnas hon  ensam i en främmande miljö.
Tack gode gud för att jag har en annan syn på det hela.
Den synen har jag fått, från mina  mina föräldrar.
« Senast ändrad: 25 mar-10 kl 17:33 av Lycka »
Hedemorahöns

Snoken

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 mar-10 kl 17:16 »
Jag är också emot att hundar lämnas ensamma sådär länge, och jag blir trött på människor som hela tiden balanserar på vad som är lagligt och vad som är djurplågeri, och sällan ser till vad hunden mår bäst av. Har man ett heltidsjobb ska man inte ha hund, i mina ögon (och nej, jag gillar inte "handväsk-hundar" eller hundar som måste bo i stan heller...). Det är ett socialt flockdjur vi pratar om. Visst, en del kanske tränar sina hundar på kvällarna istället, men det ska till ett sjujävla intensivt träningspass om hunden ska hållas nöjd hela natten och dagen därpå! Jag föredrar nog att ge min hund små doser under hela dagen av motion och mentalt arbete. Jag har också hört om den där lagen som säger max 6 timmar, själv får jag dåligt samvete när jag någon gång måste lämna hunden hemma i 3 timmar... Och även om de här människorna tar ut hunden på lunchen, vad handlar det om - 10 minuter i koppel så hunden får uträtta sina behov, "fort nu för matte har bråttom tillbaks till jobbet"? I bästa fall kanske nån har tid att kasta boll med den i några minuter, bara så mycket att den hinner bli uppstressad innan den stängs in igen för ytterligare ett antal timmar.
Innan man skaffar hund tycker jag man ska ta sig en ordentlig funderare, om man verkligen kan ge hunden ett värdigt liv Varje Dag, eller om det bara är på helgerna man har tid med sånt.

mobben

« Svar #10 skrivet: 25 mar-10 kl 18:23 »
Men hunden lämnas väl inte ensam i 8 timmar i ett sträck utan ca 4 timmar så det är väl inte nåt större problem.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 25 mar-10 kl 18:53 »
Vad hinner man på 30 min .
Hedemorahöns

Mysla

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 25 mar-10 kl 19:03 »
Vad hinner man på 30 min .

Ganska mycket med lite planering. Du kan tex lägga ett spår på morgonen innan du åker till jobbet och hinna gå det under lunchen. Hunden får då en rejäl utmaning med ett spår som legat länge och alla som kan minsta lilla om hundar vet att nosarbete är något av det mest tillfredställande som finns för en hund, det tröttar ut dem mer än vilket fyspass som helst.

Jag säger inte att det är ok att låta hunden ligga ensam hemma 8 timmar om dagen, jag säger bara att det är ytterst svårt för dig att verkligen veta hur hunden mår av det när du inte lever med den och ser varje nyans i dess beteende. Varje hund är olika och framför allt så är inte hundar som människor.

Mimsson

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 25 mar-10 kl 20:21 »
Visst, människor är snabba att döma ibland utan att veta hur det egentligen ligger till. Men det låter inte som att den här personen lägger ner sådan planering kring sin hund eftersom (om jag fattat det hela rätt) lämnar hunden ensam det första hon gör efter att hon fått hem den.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 25 mar-10 kl 20:44 »
Visst, människor är snabba att döma ibland utan att veta hur det egentligen ligger till. Men det låter inte som att den här personen lägger ner sådan planering kring sin hund eftersom (om jag fattat det hela rätt) lämnar hunden ensam det första hon gör efter att hon fått hem den.

Och vad är problemet med det egentligen? Om hunden är en trygg individ som inte har några som helst problem med att anpassa sig så är det ingen big deal. Det är fortfarande inget barn vi pratar om, det är en hund. Självklart, om hunden har problem med att anpassa sig så är det inte alls smart att lämna den ensam, har den lite mentala brister osv så kan det vara förödande till och med. Men om det är en frisk, balanserad individ utan anpassningsproblem så ser jag inte alls vad hon gör för fel.

Förklara gärna.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #15 skrivet: 25 mar-10 kl 20:50 »
jag har sett folk som aldrig vart ifrån sina hundar... hunden har vart med på dass mm den hunden var så otrygg i sig själv att det var mer synd om den... gick ägaren in i en affär så stod hunden och skrek och skakade... inte bra det heller..
Fjäderfän och kaniner

Mimsson

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 25 mar-10 kl 22:39 »
Mysla: Om en hund kan byta flock och hem bara så där så lär det ju vara något allvarligt fel på den. Har den inga problem att anpassa sig till en ny familj så har den ju ingen flockkänsla, ingen hund att lita på med andra ord. Det är bra att människor misstänker och bryr sig, annars vore dom iskalla.

Mysla

• Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 25 mar-10 kl 22:46 »
Mysla: Om en hund kan byta flock och hem bara så där så lär det ju vara något allvarligt fel på den. Har den inga problem att anpassa sig till en ny familj så har den ju ingen flockkänsla, ingen hund att lita på med andra ord. Det är bra att människor misstänker och bryr sig, annars vore dom iskalla.

Bara så att du vet, en bra hund byter förare på två minuter utan problem. Fråga vilken tjänstehundsförare som helst. Det är vi människor som har problem med det hela...

Mimsson

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 25 mar-10 kl 22:51 »
Mysla: Mhm. Och den nya föraren kan sen bara traska hem till sig med en annans hund och vovven tycker allt är frid och fröjd?

Vurre

« Svar #19 skrivet: 25 mar-10 kl 23:40 »
Min jobbarkompis har tagit över en tik på 4 år.
Hon börjar med att lämna det ensam hemma , går hem på lunchen.
Men det stackaren ligger ensam 8 timmar om dagen.
Dock inte alla dagar,
Jag  blir sååååå upprörd.
Knäpper den på nosen då hon skäller. :'(

Vilka hundar är inte ensamma totalt 8 timmar per dygn? Inget att klaga över, tycker jag. På dig låter det som om jycken var ensam åtta timmar i sträck och det är ju en helt annan sak. Men det var väl inte fallet?

Om du tycker att det är så förfärligt att hunden inte har konstant sällskap av människor kan du ju erbjuda dig att gå ut med den eller nåt. Men mitt råd är att inte lägga sig i det som inte angår en.
snus? vad är priset på en pris?

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser