Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knottror på lammsäcken?  (läst 1104 gånger)

Ingrid68

• -
Knottror på lammsäcken?
« skrivet: 22 mar-10 kl 09:15 »
I fredags fick en av våra första lammare för sig att lamma i förtid säkert beroende på att hon hade ett dött foster och ett levande.

Kring det döda fostret satt hela "säcken" kvar och den var full av små bruna knutor (stora som kaninbajs). Lammet grävdes ner men senare funderade vi på om vi borde obducerat det. Vore intressant och veta vad de där knutorna var.
Någon som har någon gissning eller idé?
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

gernsö

• Skåne
SV: Knottror på lammsäcken?
« Svar #1 skrivet: 22 mar-10 kl 09:21 »
Vet inte riktigt om det ser ut så som på b ilden,
VARNING; HEMSK BILD, kolla inte om du inte är  tålig.... därför länkar jag, hoppas det fungerar.
http://www.pixbox.se/pic_show_id27249465.html
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Ingrid68

• -
« Svar #2 skrivet: 22 mar-10 kl 09:31 »
Vet inte riktigt om det ser ut så som på b ilden,
VARNING; HEMSK BILD, kolla inte om du inte är  tålig.... därför länkar jag, hoppas det fungerar.
http://www.pixbox.se/pic_show_id27249465.html

Urk ja det såg precis ut som på bilden. Vad var det för något? Jag hittade ingen förklaring i länken.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 22 mar-10 kl 10:24 »
Ta det lugnt - det ska se ut så!!! Knottrorna har ett namn som jag inte kan komma ihåg, kanske någon annan vet?
I allafall är det fullkomligt normalt.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

gernsö

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 22 mar-10 kl 10:28 »
vår vet sa att det  såg ut så för att lammet var för tidigt födt, att det inte var fullgånget och en massa annat som jag inte kommer i håg, någon annan som kan förklara kanske. Men vad han framförallt sa var att det var fullt normalt.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

esten

• -
« Svar #5 skrivet: 22 mar-10 kl 10:35 »
Vi kallar dom bara för "kottar" .

Ingrid68

• -
« Svar #6 skrivet: 22 mar-10 kl 10:47 »
I fredags fick en av våra första lammare för sig att lamma i förtid säkert beroende på att hon hade ett dött foster och ett levande.

Kring det döda fostret satt hela "säcken" kvar och den var full av små bruna knutor (stora som kaninbajs). Lammet grävdes ner men senare funderade vi på om vi borde obducerat det. Vore intressant och veta vad de där knutorna var.
Någon som har någon gissning eller idé?

Tack för alla svar. Mycket intressant att höra att det ska vara så. Har inte tänkt på det tidigare när det varit dödfött och ej fullgånget lamm.
Härligt: Man lär sig något nytt varje dag!  :D

Ulla Krull

« Svar #7 skrivet: 23 mar-10 kl 21:26 »
De kallas kotyledoner med ett finare ord  :)
På sidan tre kan man läsa mer om dem och deras funktion:
http://www.svdhv.org/nyhemsida/Artiklar/090323_far_konsorganens_utseende.pdf

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser