Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fellägen  (läst 6404 gånger)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Fellägen
« Svar #20 skrivet: 25 mar-10 kl 12:19 »
Ännu en gång vill jag tipsa alla om kursen Lamning och Lamningshjälp, den är SÅ bra, där får man svar på många frågor om hur, när, var och varför man ska ingripa i lamningen.
                                         Charlotte

Vem/vilka håller i den kursen? Det lät absolut som ngt jag skulle vilja gå på!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Charlotte

• -
« Svar #21 skrivet: 25 mar-10 kl 13:29 »
Vem/vilka håller i den kursen? Det lät absolut som ngt jag skulle vilja gå på!
Jag har ju gått kursen två gånger. En gång var den anordnad av ett Ullprojekt i vårt län andra gången i samband med en fårkurs jag gick.
 Men jag sitter och läser i kompeniet som man får när man går kursen och försöker fundera ut hur en kurs kan anordnas...
 Kurspaketet som innehåller en låda med ett fårbäcken och konstgjorda lamm, utrustning för sondmatning av lamm, en Powerpiontpresentation och en film är det Fåravelsförbundet som lånar ut.
 Kurspaketet lånas bara ut till veterinärer som ska hålla kurs. Så antingen borde man kunna höra med Fåravelsförbundet när någon kurs kan ordnas eller så samlar man ihop ett intresserat gäng och kontaktar en duktig fårveterinär och hör vad h*n tar för att hålla en kurs. Jag vet inte om Svenska Djurhälsovården kan tänkas ordna kursen också?
 Hur har ni andra som gått kursen ordnat det?
                                                     Mvh
                                                Charlotte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Sano

• Bohuslän
« Svar #22 skrivet: 25 mar-10 kl 15:43 »
Jag vill också gå!  :)
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #23 skrivet: 25 mar-10 kl 23:42 »
Jag med! :)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #24 skrivet: 28 mar-10 kl 10:19 »
Vi kanske skulle dra ihop en alternativgrupp och försöka få igång en kurs? Jag känner dock inte till ngn bra fårveterinär...

Jag hade ett sådant felläge som tråden handlar om igår, och den lammungen valde jag att dra ut som den låg. Tackan var lite medtagen, och jag bedömde att det gick fortast så. Det gick mkt bra faktiskt, inge problem alls. Men det var en erfaran tacka, och felläget kom som nr 2 vilket jag nog tror gör det hela lite lättare, kanelen är liksom "öppen" redan...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Ingrid68

• -
« Svar #25 skrivet: 31 mar-10 kl 12:02 »
Var bor ni alla? En av våra distriktsveterinärer är gammal fåruppfödare. Henne har vi haft ut till oss och vi tycker hon är kanon.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #26 skrivet: 31 mar-10 kl 12:27 »
Jag bor i Falköping, men kan tänka mig att åka...  ::)

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #27 skrivet: 31 mar-10 kl 18:41 »
Och jag bor i Marks kommun, men kan också åka en bit! Var bor du Ingrid
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #28 skrivet: 01 apr-10 kl 21:53 »
Jag gick lamningskursen för två år sedan, tror det var länsstyrelsen, som anordnade den och veterinärer från fårhälsovården. Mycket bra.

Ändå kan man lära sig saker här på forumet. Jag har läst alla inlägg i denna tråd och idag fick jag nytta av det. En ungtacka fick två lamm. Det första kom utan problem. Det andra hade ena frambenet bakåtvikt. Jag försökte hålla mig en bit ifrån för att inte störa.

Det tog en stund och till sist skrek tackan rakt ut. När jag kom fram och kände efter fanns det bara en klöv bredvid huvudet men eftersom huvudet var framme så långt bestämde jag mig för att dra fram lammet med benet som det var och det gick bra.

Det kanske hade gått bra även om jag inte varit förberedd men jag tyckte mig se att tackan blev lugnare genom att jag var lugn och visste att det var möjligt att göra som jag gjorde.

Lammungen låg stilla en bra stund och kröp sedan omkring på knä. Jag gav honom en knivsudd selen och det stod inte på förrän han var uppe och stod  och letade efter mat.

Tack alla som skriver här och ger goda råd.
Åsenfår, hundar och katter

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #29 skrivet: 02 apr-10 kl 00:16 »
Färnevik: Vi har haft Lamning och Lamningshjälp på kurserna i Varnhem/Ljungstorp som Länsstyrelsen arrangerar varje vinter, då har Fårhälsoveterinären hållit i kursen och det har varit mycket bra! Jag tror att om vi lämnar önskemål om repetition av denna till Jesper Eggertsen så kör de den gärna igen!! (Jag bor i Stenstorp)
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #30 skrivet: 02 apr-10 kl 10:12 »
Åh, det låter ju jättebra!!! Du som har lite koll  :-[, vill du höra efter om det finns möjlighet till detta, att hålla kursen igen? Jag tror mig veta flera fårägare här omkring som skulle kunna vara sugna på att gå kursen!

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #31 skrivet: 02 apr-10 kl 11:24 »
Jajjemän, jag tror som du att det är många som vill gå den här så jag säger till Jesper!
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #32 skrivet: 02 apr-10 kl 13:48 »
Toppen! Hoppas det kan bli en kurs till!

Ingrid68

• -
« Svar #33 skrivet: 02 apr-10 kl 17:08 »
Vi bor i södra dalarna.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Sano

• Bohuslän
« Svar #34 skrivet: 04 apr-10 kl 20:47 »
Och vi bor i norra Bohuslän.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #35 skrivet: 04 apr-10 kl 20:55 »
Jag skulle verkligen behövt en kurs idag, när vi hade en tacka med tre lamm intrasslade i varann... :-\ Mycket tacksam för duktiga grannar är jag idag! 2 av 4  ::) lamm klarade sig och tackan är utmattad men levande.

Sano

• Bohuslän
« Svar #36 skrivet: 04 apr-10 kl 21:10 »
Grattis till de små liven och till att ni larade tackan!  :)

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #37 skrivet: 04 apr-10 kl 22:05 »
Grattis till de små liven och till att ni larade tackan!  :)

Tack!

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #38 skrivet: 05 apr-10 kl 09:07 »
Är det någon, som vet varför lammen kan "trassla in sig i varandra"? finns det något man kan göra för att förhindra att det sker?
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

413 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser