Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fellägen  (läst 6400 gånger)

Ingrid68

• -
Fellägen
« skrivet: 22 mar-10 kl 07:25 »
När ett lamm ska till och födas och ni ser ett framben och en nos. Ni gissar då att lammet har ett framben fram och ett framben tillbaka ... ingriper ni och rättar det läget eller kan tackan föda lammet på det sättet?
Kan tillägga att jag alltid rättat ett sådant läge. Funderar på om det verkligen behövs om allt annat verkar normalt.
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
SV: Fellägen
« Svar #1 skrivet: 22 mar-10 kl 08:20 »
Jag rättar också till det..
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Ingrid68

• -
« Svar #2 skrivet: 22 mar-10 kl 08:41 »
Jag rättar också till det..

Tack för det. Då är jag inte ensam.  :)

Fler som har tankar och åsikter?
Jag, make, dotter, hund, katt, genbanksanslutna hedemora höns, ett 30-tal finullstackor och två shettlandsponnier huserar på gården.

Sano

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 22 mar-10 kl 08:51 »
Jag har gjort både och. Det har gått bra ändå, men det känns ju lugnare att rätta till. Visst blir lammet "smalare" när det ligger rätt? Då borde förlossningen gå lättare.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Birgit

« Svar #4 skrivet: 22 mar-10 kl 09:02 »
Om tackan har problem att få ut lammet kan man rätta till. Många tackor blir störda av att man är och rotar i dem.
Enklare fellägen klarar de flesta om inte lammet är för stort.

Ingrid68

• -
« Svar #5 skrivet: 22 mar-10 kl 09:13 »
Jag har gjort både och. Det har gått bra ändå, men det känns ju lugnare att rätta till. Visst blir lammet "smalare" när det ligger rätt? Då borde förlossningen gå lättare.

Ja så tycker jag med.

Brigit: Vi har finull och de brukar inte vara så "lättstörda" men det är klart att det är ett orosmoment.

Rydberg

• Hagby Gård
« Svar #6 skrivet: 22 mar-10 kl 12:31 »
Det beror ju helt på hur stort lammet är och om hon har problem.

goldqueen

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 22 mar-10 kl 12:32 »
jag har gått in och tagit ut andra frambenet också och dragit ut.

Ingrid68

• -
« Svar #8 skrivet: 22 mar-10 kl 12:35 »
När ett lamm ska till och födas och ni ser ett framben och en nos. Ni gissar då att lammet har ett framben fram och ett framben tillbaka ... ingriper ni och rättar det läget eller kan tackan föda lammet på det sättet?
Kan tillägga att jag alltid rättat ett sådant läge. Funderar på om det verkligen behövs om allt annat verkar normalt.

Jag fortsätter nog att rätta till benet och se till att få ut lammet.
Det kan ju vara svårt att se hur stort lammet är på bara ett framben och en liten nos känner jag.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #9 skrivet: 22 mar-10 kl 12:37 »
Det hade berott på situationen tror jag. En förstagångstacka, som ska ha ut lamm nr 1 hade jag absolut rättat till, och förstås om det verkade svårt för tackan. Annars hade jag nog låtit det vara...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 22 mar-10 kl 14:00 »
Såna fellägen rättar jag (inte på får utan på ko) har dock blivit upplyst om att man alltid ska hålla handen runt ytter"spetsen" av klöven när man vrider fram den, det har hänt att livmodern punkterats.
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #11 skrivet: 22 mar-10 kl 14:18 »
Jag har inte haft några sådana fellägen som jag sett och behövt rätta till, men jag hade nog väntat lite för att se om tackan klarat det själv först.

Däremot har jag rättat när båda frambenen varit bakåt och bara nosen stuckit ut, det händer nåt får varje år att lammet fastnar med bara huvudet ute.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Ulla Krull

« Svar #12 skrivet: 23 mar-10 kl 21:22 »
Jag hjälper alltid till i dessa lägen, antingen fiskar jag fram det andra frambenet eller så hjälper jag tackan att föda det med huvudet och ett framben.
Även om tackan kanske i vissa fall hade klarat av det så anser jag att det är en onödig påfrestning på tackan och lammet då det är ett jobbigare sätt att föda på.

hustran

« Svar #13 skrivet: 23 mar-10 kl 21:47 »
Ser man bara så lite som du säger,så skulle jag kolla läget. Det kan ända att benet (det andra) ligger över huvudet eller krökt nedåt. Jag skulle vänta litet men sen gå in och hjälpa till. Är det flera lamm så kan ju mycket konstigt hända. Har själv varit med om de mest konstiga fellägen, aldrig blir man fullärd.  ;)

Birgit

« Svar #14 skrivet: 24 mar-10 kl 07:02 »
Hade själv en finullstacka på 1990-talet som jag såg nos och två ben på. Däremot såg det ena konstigt ut (vridet). När jag då skulle känna på benet o kolla felläge så kommer två lamm ut parallellt :o Det var nr två jag såg ena bakbenet på!
Både tacka o lamm klarade detta bra.

Att man går in och rättar till och drar i lamm kan nog vara mer jobbigt för både tacka o lamm i vissa fall än att det tar något längre tid. Däremot ska man ju bevaka och ingripa om det inte går inom en rimlig tid.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #15 skrivet: 24 mar-10 kl 07:25 »
Vi hade i fjol en tacka där det såg väldigt konstigt ut, lammets klövar var ovanför nosen och pekade åt helt tokiga håll, vi hade aldrig sett ngt liknande och förstod inte alls hur lammet låg, men ut kom det, med frambenen i hopkrokade över huvudet över huvudet. Tackan klarade lammningen helt galant själv utan synbara svårigheter, men lammet behövde hjälp att få ner benen, de satt ju fast där över huvudet...  ::)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Ingrid68

• -
« Svar #16 skrivet: 24 mar-10 kl 09:19 »
Hade själv en finullstacka på 1990-talet som jag såg nos och två ben på. Däremot såg det ena konstigt ut (vridet). När jag då skulle känna på benet o kolla felläge så kommer två lamm ut parallellt :o Det var nr två jag såg ena bakbenet på!
Både tacka o lamm klarade detta bra.

Att man går in och rättar till och drar i lamm kan nog vara mer jobbigt för både tacka o lamm i vissa fall än att det tar något längre tid. Däremot ska man ju bevaka och ingripa om det inte går inom en rimlig tid.

Det där har jag sett kanske 2-3 gånger och alla gångerna har vi fått ingripa då det inte har "känts rätt" i magen och tagit för lång tid för lamningen att fortskrida. Men alla gångerna har det gått bra. Jag har (med mina små händer) gått in med en hand och tryckt tillbaka lamm nr 2 så att lamm nr 1 kommit ut och sen rättat till det som behövts rättats till och hjälpt resterande lamm lyckligt ut i livet.

Jag håller med dig om att det säkert kan vara jobbigare för tackan att gå in i än att det tar lite längre tid.
Det vi dock har märkt med finullen är att långdragen förlossning resulterat i att det 3:e och 4:e lammet i kullen inte klarat av förlossningen, bajsat i vattnet och tyvärr dött. Därför brukar vi inte låta det bli någon långdragen historia. Det är ju nackdelen med finullen att de behöver "passas" när det kommer till lamningen.

Ja fellägen är underliga och man blir sannerligen aldrig fullärd. Det är lika fantastiskt varje gång. Jag tycker det är en fantastisk känsla när tackan lyckas eller när man måste ingripa och tillsammans med tackan samarbetar och får ut alla lammen med livet i behåll.

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 24 mar-10 kl 11:14 »
Jag rättar till såna fellägen.
Förutom att det känns onödigt att riskera lamm och tackas hälsa i onödan (mina får har inga problem med att jag "bryr" mig i lamningen) och vad man tror att man ser kan vara nåt helt annat.... så är det också bra att prova på "lätta" fellägen hur det kan kännas, ska kännas, vad man kan göra osv så vet man bättre vad man ska göra när ett ingripande kan vara helt livsavgörande.
 Ännu en gång vill jag tipsa alla om kursen Lamning och Lamningshjälp, den är SÅ bra, där får man svar på många frågor om hur, när, var och varför man ska ingripa i lamningen.
Anna Ho skrev något viktigt, när man rättar till fellägen är det viktigt att med handen se till att varken klöv eller lammets tänder (om huvudet ska rättas till) skadar livmodern.
                                               Mvh
                                         Charlotte
« Senast ändrad: 24 mar-10 kl 11:17 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ingrid68

• -
« Svar #18 skrivet: 24 mar-10 kl 12:51 »
Jag rättar till såna fellägen.
Förutom att det känns onödigt att riskera lamm och tackas hälsa i onödan (mina får har inga problem med att jag "bryr" mig i lamningen) och vad man tror att man ser kan vara nåt helt annat.... så är det också bra att prova på "lätta" fellägen hur det kan kännas, ska kännas, vad man kan göra osv så vet man bättre vad man ska göra när ett ingripande kan vara helt livsavgörande.
 Ännu en gång vill jag tipsa alla om kursen Lamning och Lamningshjälp, den är SÅ bra, där får man svar på många frågor om hur, när, var och varför man ska ingripa i lamningen.
Anna Ho skrev något viktigt, när man rättar till fellägen är det viktigt att med handen se till att varken klöv eller lammets tänder (om huvudet ska rättas till) skadar livmodern.
                                               Mvh
                                         Charlotte

Den lamningenskursen  har jag försökt få till här i vår region i många år men det har fortfarande inte lyckats. Har hört att den ska vara väldigt bra.

I fjor hade vi en tacka där inget hände och värkarna avtog. Tillslut gick jag in och kände och då låg första lammet i sittställnig, dvs baken först och båda bakbenen rakt under sig. Jag lyckades inte på något sätt att rätta till benen. Han satt där han satt. Kom varken fram eller tillbaka.
Det blev att tillkalla veterinär och då hade vi sån tur att jourveterinären själv har finullsuppfödning. Perfekt med andra ord. Det var en dyr "kurs" men ut plockade hon tre friska lamm trots att vi trodde det var "kört". Och tackan var matt och trött men vid friskt mod. (TIll saken hör att vi väntar att samma tacka lammar i dagarna för fjärde gången.) Och det hon visade och berättade var ovärderligt. Jag lärde mig otroligt mycket på att se henne in action och höra henne berätta och förklara.
Hon sa oxå det där med vikten av att kupa handen om klövarna.

samaka

• Dalarna
« Svar #19 skrivet: 24 mar-10 kl 14:08 »
Jag rättar nog oxå till om det behövs. Har dock dragit ut ett lamm med ett framben bakåt en gång, men i det läget så hade lammet kommit ut så långt så det kändes som det bästa  alternativet.

Ett av mina första felläge var frambenen ut och huvudet nedvikt mellan frambenen inuti tackan (dött lamm) och ett levande bredvid med ben spretande hit och dit. Efter mycket om och men lyckades jag lirka upp huvudet och få ut det döda lammet och det andra lammet klarade sig. Typiskt att få ett så komplicerat felläge som helt novis, men man lär medans man lever.

Hade i år två lamm med samma felläge som Ingrid68 beskrev, som tur var såg jag när fosterblåsan kom ut så jag visste att nåt var kajko när tackan hade krystverkar och inget lamm blivit synligt inom 45 min. Jag hade tur att jag upptäckte det så tidigt för det underlättar ju tillrättaläggningen.

Jag lägger mig hellre i en gång för mycket än en för lite vid lammningen. Låter man det gå för länge så blir det ofta svårare att rätta till. Men man ska ha tur och komma ut i rätt tid oxå.

Dela detta:

* Inloggade just nu

495 gäster, 2 användare (1 dolda)
blomkruka

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser