Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vägföreningar  (läst 5595 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Vägföreningar
« skrivet: 19 mar-10 kl 23:10 »
Jag har just genomlidit ett årsmöte i en vägförening.  Jag är ... ja, det är jag!    >:( >:D >:(  Bland annat hävdades att endast styrelseledamöter hade tillgång till stadgarna!  Jag bara gapade!  En syrelsemedlem sade sig icke ha sett till föreningens stadgar trots flera års arbete med vägen och dess förening, och att Riksorganisationen för Enskilda Vägar rekommenderar sina medlemsföreningar att inte låta medlemmarna få se stadgarna, ty då "blir det bara en massa problem".

Detta kan ju bara inte vara sant!  Nog måste det finnat ett sätt för mig att få tag på en vägförenings stadgar även mot styrelsens vilja!

-Eller?

(Hjälp mig om jag lägger detta på fel tavla!)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

trädman

SV: Vägföreningar
« Svar #1 skrivet: 19 mar-10 kl 23:36 »
Det har jag ytterst svårt att tro att REV skulle rekomendera. Du har nog råkat på en stollig styrelse. Varför skulle inte medlemmarna få se stadgarna? Om vägen har statsbidrag så brukar vägverket kräva in årsmötesprotokoll med jämna mellanrum. Dessutom finns det vanligen någon lantmäteriförrättning som grund för "vägföreningen"

Johannes

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 mar-10 kl 23:42 »
Jag bara undrar om vägföreningen tar emot pengar till vägunderhåll?
Finns det då inte någon tillsynsmyndighet som kan kolla om det egentligen är så att föreningen har några bankkonton där man placerar pengar som blir "över"?
Alltså istället för att använda dom till vägunderhåll.
Åså koommer Du som utsocknes ifrå och ställer frågor...om stadgar bara det alltså...

Trollmor

• -
« Svar #3 skrivet: 19 mar-10 kl 23:51 »
Åså koommer Du som utsocknes ifrå och ställer frågor...om stadgar bara det alltså...
Jo ... :D
Föreningen har statsbidrag.  Även detta försvinner i viss mån till olika underligheter.  Lite bättre än i fjol, men ändå ...  Och jag vill bara kunna komma fram med bil och liknande.

När jag frågade efter stadgarna, låtsades ordföranden leta i sin pärm, och sa sen att dessa brukade finnas hos en styrelsemedlem som just i kväll inte var närvarnade.  Hade han varit där, antar jag att stadgarna varit "hemma".  För så brukar det vara i den här föreningen, och jag är lite utled på det.

trädman

« Svar #4 skrivet: 20 mar-10 kl 10:59 »
Jo ... :D
Föreningen har statsbidrag.  Även detta försvinner i viss mån till olika underligheter.  Lite bättre än i fjol, men ändå ...  Och jag vill bara kunna komma fram med bil och liknande.

När jag frågade efter stadgarna, låtsades ordföranden leta i sin pärm, och sa sen att dessa brukade finnas hos en styrelsemedlem som just i kväll inte var närvarnade.  Hade han varit där, antar jag att stadgarna varit "hemma".  För så brukar det vara i den här föreningen, och jag är lite utled på det.

Kolla med Vägverket /länsstyrelsen/lantmäteriet. Jag minns inte på rak arm vilken/vilka av dessa som har stadgarna för vägen. Fungerar det alldeles för bedrövligt kan kanske en kontakt med vägverket vara till någon hjälp. et är vv som betalar ut statsbidragen till enskilda vägar.

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 mar-10 kl 11:18 »
Självklart har alla styrelsemedlemmar och föreningens övriga medlemmar rätt till stadgarna som dessutom är offentliga!  Eftersom statsbidrag utbetalas brukar repr från Vägverket komma ut och kolla, eller begära in, bokföringen. Då måste också stadgar finnas. Där finns väl revisorer? Dessa granskar inte enbart siffror, utan också att styrelsen arbetat enl. stadgarna som är både grund och ryggrad i en förening. Styrelseledamöter måste följa föreningens stadgar. Det blir omöjligt för medlemmarna att ha koll på om de inte har stadgarna.

1.  Ring i första hand Lantmäteriet 0771-636363 och fråga om stadgarna för vägföreningen/samfälligheten, uppge namn/beteckning på föreningen.

2.  Ring Vägverket i länet, enheten för utbetaln av statsbidrag, handläggare för enskilda vägar. Men man ska ha ganska mycket på fötterna när man ringer Vägverket, så pröva först med Lantmäteriet.

Själv har jag fått mycket god hjälp av Länsstyrelsen vid problem i föreningsstyrelser.

« Senast ändrad: 22 mar-10 kl 12:36 av Sussilo »

Trollmor

• -
« Svar #6 skrivet: 20 mar-10 kl 12:14 »
Tack för svar allihop!  Det blir telefonerande på måndag.  Fast ...  om jag uppger ordförandens namn, kontaktar dom honom då?  Jag tänkte sköta det här lite --- diskret.   :-[

Sussilo

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 mar-10 kl 12:21 »
Har kollat och du behöver bara uppge namn på samfälligheten/föreningen hos Lantmäteriet.
« Senast ändrad: 22 mar-10 kl 16:24 av Sussilo »

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #8 skrivet: 21 mar-10 kl 11:57 »
Oj,här står det nog inte rätt till .Du har nog skrämt upp dom så det kanske blir bättre framöver .
Vad jag känner till har väl alla i föreningen rätt att se stadgarna.Kontroller brukar ju genomföras och då gäller det att ha ordning på papprena.Så det borde väl vara ganska enkelt att visa de för dig om man har rent mjöl i påsen.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Beatrice Aurore

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 21 mar-10 kl 13:27 »
Det verkar vara något som inte tål dagsljus i den vägföreningen! :(Om du inte själv är medlem där, så be en medlem skaffa fram stadgarna åt dig.

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 21 mar-10 kl 22:18 »
Jamen, min kompis är ju styrelsemedlem, ordinarie, och får inte fram stadgarna!

Sussilo

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 mar-10 kl 22:35 »
Om jag som styrelsemedlem vägrades att få stadgarna, skulle jag hänvisa till att stadgarna är offentliga. Styrelsen ska ju arbeta med stadgarna som riktlinje och det kan man inte göra utan att ha dem! Hjälper inte det skulle jag vända mig till Länsstyrelsen  >:(.
« Senast ändrad: 22 mar-10 kl 12:39 av Sussilo »

Johannes

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 mar-10 kl 23:06 »

Har inte länsstyrelsen koll på normalstadgar för vägföreningar?
som första steg
Denna vägförenings?
som andra steg
och sen tumskruv!

Sussilo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 22 mar-10 kl 06:51 »
Det beror litet på när vägsamfälligheten bildades om man ska hitta de specifika stadgarna för en specifik förening hos Länsstyrelsen.  Lantmäteriet har stadgarna som är offentliga, eller Vägverket som betalar ut statsbidraget i detta fall. Se mitt första svar i tråden. Till Länsstyrelsen kan man vända sig med frågor, problem och missförhållanden inom föreningsstyrelser och även göra anmälan.

Trollmor, du berättar från årsmötet att: "Bland annat hävdades att endast styrelseledamöter hade tillgång till stadgarna!" och senare: " min kompis är ju styrelsemedlem, ordinarie, och får inte fram stadgarna!" Är det då bara just den styrelsemedlemmen (din kompis) som inte får tillgång till stadgarna?
« Senast ändrad: 22 mar-10 kl 16:49 av Sussilo »

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 22 mar-10 kl 10:52 »
Nej, inte bara den styrelseledamoten, utan även de andra som motsätter sig att grus köps för föreningens pengar och senare återfinns på enskilda medlemmars gårdsplaner, att kantstolpar rycks upp, och att vägen belastas under tjällossningen med betydligt tyngre fordon än den tål, med mera ...  Som Ni förstår, måste jag här gå ytterst försiktigt fram för att inte ställa till värre skada!

anette i bugared

• -
« Svar #15 skrivet: 22 mar-10 kl 11:20 »
Har du kollat på REVs sida, titta på "Denna länk ger svar på många frågor" en bit ner på denna sidan
http://www.revriks.se/Enskilda_vagar.htm

eller deras huvudsida http://www.revriks.se/ och titta under fliken "Om REV och enskilda vägar"
« Senast ändrad: 22 mar-10 kl 11:25 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

ersam

• -
« Svar #16 skrivet: 22 mar-10 kl 19:47 »
Däremot är det inte självklart att protokoll är öppna för medlemmarna. Stadgar ska alltid finnas tillgängliga. Har ni revisor eller sitter han/hon själv med fingrarna i kakburken?

Johannes

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 mar-10 kl 20:06 »

Detta är delvis ett sidospår-men kan det vara möjligt att protokollen inte är öppna för medlemmarna?
En vägförening är ju inte samma sak som utrikesnämnden.
Om Du har-ersam-så är ju risken för mygel uppenbar.Tycker jag.

Sussilo

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 mar-10 kl 06:39 »
Protokoll från styrelsemöten är ett arbetsinstrument för styrelsen och behöver inte vara öppna för övriga föreningsmedlemmar. Om fråga som berör enskild medlem avhandlas på ett styrelsemöte, har den medlemmen rätt att få ett utdrag ur protokollet. Protokoll från årsmöten ska däremot vara tillgängliga för alla i föreningen.

Johannes

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 mar-10 kl 07:07 »

Det var ju mycket klargörande och viktig information.Tack.
Jag har en följdfråga.
Det protokoll som man kan få är väl ett beslutsprotokoll som inte redovisar förda diskussioner i ett specifikt ärende?

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 1 användare
PLund

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser