Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag vill så Humle..  (läst 15163 gånger)

boerperd

Jag vill så Humle..
« skrivet: 19 mar-10 kl 13:27 »
Så vad ska man tänka på?
Finns det olika sorter? Jag vill främst ha det till att göra "doftkuddar",  men kommer nog testa att göra dryck också.

Söderväggen på vårat hus är utan växter i rabatten pga fasadrenovering, trivs humlen där? Det finns ingen skugga alls...
Vilken typ av jord vill den ha?

Vad mer ska man tänka på?

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Jag vill så Humle..
« Svar #1 skrivet: 19 mar-10 kl 13:43 »
hej,

om du väntar några veckor till kan jag skicka dig rotskott... det växer mycket bättre än frö....

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 19 mar-10 kl 13:50 »
ÅHHHHH...... Har du till mig med ??

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 19 mar-10 kl 13:57 »
Inte för att vara negativ men mina föräldrar hade humle. Den växte så mycket att min mor ville ha bort den. Tog henne flera år att gräva bort rötterna och det slutade ändå med att hon fick lite ogräsmedel från en bonde som avslutade humlens liv. Den bredde ut sig rejält. Jag skulle vilaj ha humle men då ska det vara en bra bit ifrån huset där den kan få växa ifred och inte irretera mig. Jag minns bladen som otrevliga, inte stickiga utan sträva så det är inget jag vill ha så att man kan springa in i den när man kommer runt husknuten eller så Behöver jag säga att jag har sprungit in i en?  
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #4 skrivet: 19 mar-10 kl 14:14 »
ÅHHHHH...... Har du till mig med ??

hej.

det är inte direkt en bristvara ;D

så fort den börja kommer lägger jag ut en annons....

annars kan jag tipsa att humleskott är mycket gott när man tillager de som sparris....

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #5 skrivet: 19 mar-10 kl 16:00 »
Då ska jag med hålla utkik efter din annons!

Men... om det är humlekottarna man vill åt så ska man ju ha en honplanta, kan men se det på skotten?
http://www.odla.nu/krydd/humle.shtml

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #6 skrivet: 19 mar-10 kl 16:07 »
hej,

det vet jag inte..... men om man skickar 10 rötter borde några vara tjejer....

mvh

JOnathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

Soshila

• Småland
« Svar #7 skrivet: 19 mar-10 kl 16:26 »
Ja, det låter sannolikt! ;)

boerperd

« Svar #8 skrivet: 19 mar-10 kl 19:11 »
Jag väntar gärna!!  :D

Hur vill den bo då? Sambin skrek NEJ när jag sa husväggen. -Jag har ju precis bytt fasaden, ska du försöra den med en klätterväxt... Okej, där får han som han vill. Men var ska jag sätta den då?

KjellX

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 19 mar-10 kl 19:24 »
Kanske du har en telestolpe i närheten? Den kan ju klättra på stagen som håller stolpen, det har brorsan min, verkar funka fint, och den humlen blir bara större me åren.

Bokdungen

• Skåne
    • Bokdungen.se
« Svar #10 skrivet: 19 mar-10 kl 19:45 »
Idag på humleodlingar tror jag att man sätter upp två rejäla stolpar och spänner ett rep/vajer mellan dessa, från detta rep hänger sedan ett snöre ner till varje humleplanta som de får klättra på. När man vill skörda sen så släpper man ner huvudrepet och kommer lätt åt alla kottar.

Men det är ju rätt fint att låta den klättra över ett saket/plank med.  :D

gernsö

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 19 mar-10 kl 20:01 »
JAg hämtade hem elva stora plantor för ett par år sedan, hämtade dem längre upp, minns inte namnet, men det enda stället som har humle kvar nu, har varit nordens största ställe.... var som ett museum. Var ganska kul för de plantor vi körde flera timmar för att köpa och släpa hem, de var odlade och tillverkade eller vad man säger när man labbar med plantor, bara 20 minuter ifrån vart de nu hamnade... Har dem i min hönsgård, där jag har nät ända upp och över gården oxå, så sommartid så täcker de som ett solskydd.... man blir lite påverkad av all lukt därinne..... om någon behöver så kan jag nog oxå klura ut hur man skickar...... det var honplantor nästan alla tror jag. Hade en lite pojke själv bara från början. så nu är det kottar med frön i....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #12 skrivet: 19 mar-10 kl 20:17 »
Vill man ha humlekottar ska man definitivt inte så, då blir hälften hanplantor, som är oanvändbara om man inte vill producera frön, och även då behövs bara 1 hane på typ 20 honor.

Impecta säljer frön om man tvunget vill prova. Frön är sällan sortäkta och jag känner inte till andra som säljer frön.

Jag rekommenderar sticklingförökning från honplantor med de egenskaper man önskar, tex storlek, antal kottar, smak på kottar, smak på skott osv. De är lätta att sticklingföröka, nästan alla tar sig om man ser till att hålla lagom fuktighet under rotningsprocessen. Det går att ta sticklingar under hela sommaren och hösten.

Jag rekommenderar att man sätter humlen på humlestörar enligt traditionen, antingen raka störar, eller tre och tre, ihopsatta som en högsmal pyramid. Tänk på att humlen blir mycket större och vidlyftigare än man tror, när den väl rotat sig. Ibland växer den lite svagt första säsongen, men sedan... Se till att den inte kan göra egna rotskott, genom att binda upp rankor som ligger på marken. Störarna bör vara minst två meter höga, gärna tre.

Vill man ha humle som inte blir så stor så satsa på guldhumle, blir sällan högre än 1,5 m och inte särskilt vidlyftig. Måste vad jag vet sticklingsföröka den, finns inga frön. Ger goda kottar (har bara provat te, inte öl) och goda skott. Vacker gulgrön färg.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Soshila

• Småland
« Svar #13 skrivet: 19 mar-10 kl 20:36 »
Jag rekommenderar sticklingförökning från honplantor med de egenskaper man önskar, tex storlek, antal kottar, smak på kottar, smak på skott osv. De är lätta att sticklingföröka, nästan alla tar sig om man ser till att hålla lagom fuktighet under rotningsprocessen. Det går att ta sticklingar under hela sommaren och hösten.
Haha, vad dum jag är! Om man tar skott från en honplanta så är det klart det blir honor av dem med... :-[
Är det en honplanta du har Jonatan?

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #14 skrivet: 19 mar-10 kl 20:45 »
vi har 50m plantor på ladan... jag vet inte riktigt vem är vem.... men de blir 5m höga och växer på ståltrod för att skydda fasaden,

mvh

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

boerperd

« Svar #15 skrivet: 20 mar-10 kl 12:58 »
Vad tror ni om att göra en fika plats i kvällssolen, och bygga en sån träställning med rep som beskrevs tidigare i tråden, som inramning?

V-kaos

• Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
« Svar #16 skrivet: 23 mar-10 kl 16:08 »
Jag är också intresserad av rotskott så jag håller utkik till det kommer en annons. :)
Funderar på att prova med frö också, men det är bra att ha en backup-plan tänkte jag.
Hoppas de överlever ett par dagar i posten bara...
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

gernsö

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 23 mar-10 kl 16:55 »
jag har inga problem med att skicka till de som önskar, men hur fasiken skickar man sådana för att inte ta död på dem på vägen....
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.

Eko-Trädgård

• Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #18 skrivet: 23 mar-10 kl 16:59 »
de ska skickas i blött papper... roten och en liten skott

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com

gernsö

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 24 mar-10 kl 16:11 »
ok, men då läcker det väll igenom så att paketet, påsen, saken man skickar i blir blöt och äcklig....

Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Wes Jr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser