Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag vill så Humle..  (läst 15162 gånger)

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Jag vill så Humle..
« Svar #20 skrivet: 24 mar-10 kl 16:20 »
hej,

inte om man stoppar det i en plastpåse???? och sen slå in den!!!

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

KjellX

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 24 mar-10 kl 19:34 »
För ett par år sen var jag i Tyskland, med jobbet, i närheten av Stuttgardt. Och där var det stora odlingar med telefonstolpar i rader utmed åkrarna, sen såg man vajrar(?) mellan stolparna och rep som hängde ned med en meters mellanrum på vajrarna.
Jag frågade om dom odlade telefonstolpar i området, men fick till svar att det var humle till öltillverkning, det såg verkligen komiskt ut, måste ha varit under vintern jag var där? det ser säkert mycket vackrare ut då det växer, man kan nog åxo lista ut vad det är då :)

pricken

• Närke
    • Lanttantensbutik
« Svar #22 skrivet: 24 mar-10 kl 19:44 »
 ;D
Jaja tokiga de Tyskarna va.
 Men jag kommer därifrån och kan berätta att det ser under sommaren när det växer och är grönt mer ut som en växtodling och sen ölet är ju verkligen gott ;D.
Jag kan tillägger en annan konstig sak: kring Bodensjön odla dem mycket frukt och vin och nu har dem utvecklat ett slags korsning mellan rullgardin och tak som man kan dra över planteringen när det blir t.ex för mycket regn eller hagel.

Krantzgården

• Jämtland
« Svar #23 skrivet: 27 mar-10 kl 12:35 »
Hej på er!
Jag har humle. Jag tar rotbitar ur de gamla plantorna, sätter ner dem i en grop med lite jord, vattnar. Varenda ny växer som attan. Utom dom som är planterade intill ett levande träd. Spelar ingen roll om jag vattnar eller ej. Det är som om trädet tar all energi från plantan.
Kottarna kan man torka och lägga i en tygpåse, ha på kudden under örngottet i näshöjd. Då somnar man tvärt. Som te smakar det vidrigt, tycker jag.

boerperd

« Svar #24 skrivet: 29 mar-10 kl 10:11 »
Hej Krantzgården!

Vad är nära ett träd? Under kronan eller en meter från stammen?
Jag har några små körsbärsträd där jag vill ha humlen, som jag inte vill ta bort...

Krantzgården

• Jämtland
« Svar #25 skrivet: 30 mar-10 kl 22:22 »
Hej på er!
jag har humle på gården, och när jag vill ha humle någon stans, så rycker jag bara upp lite rötter och sätter ner i jord och vattnar. Dom växer var som helst, utom intill växande träd. Har försökt så många gånger, men inte då. Det är som om trädet tar all kraft från plantan. Kottarna kan man torka, för att sedan lägga i en tygpåse. Den lägger man under örngottet i "näshöjd". Då somnar man gott....
Hälsningar Krantzgården

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #26 skrivet: 31 mar-10 kl 10:47 »
Hej Krantzgården!

Vad är nära ett träd? Under kronan eller en meter från stammen?
Jag har några små körsbärsträd där jag vill ha humlen, som jag inte vill ta bort...
Min pappa har humle i en stor kastanj, så humle kan utmärkt konkurrera med träd, men som Krantzgården skriver går det nog inte med rotbitar. Om du odlar i kruka tills att plantan kommit igång ordentligt innan du planterar vid träden, och sedan stödvattnar första året så borde det gå utmärkt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Krantzgården

• Jämtland
« Svar #27 skrivet: 31 mar-10 kl 19:08 »
Hej på er!
Jag har provat att sätta skott intill träd, 1-2 dm ifrån stammen, men det har inte gått bra. Jag tycker att det borde vara vackert när Humle klättrar upp och runt Aspstammar och björkar. Men nej. Dom vill inte!
Men kanske om man förodlar i en kruka....Men sen måste dom ju ner i jorden till slut, annars kan dom väl inte överleva?
Hälsningar Krantzgården

Huggorm

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 31 mar-10 kl 19:39 »
Planterar man nära stammen på ett träd skall det inte vara några problem. Det är med finrötterna som träd suger åt sig näring, och dom sitter i ändarna på rötterna, nästan så långt från stammen som grenarna når ut. Sedan är det olika på olika träd också. En ek har ett djupt rotsystem som egentligen inte konkurrerar med något annat, man ser i en ekskog att där finns en väldigt rik markvegetation. En gran har ett grunt rotsystem och dessutom fäller dom barr som förgiftar jorden, så i en granskog växer knappt något annat. Aspar har väldigt omfattande rotsystem där många träd sitter ihop med samma rötter. Att plantera runt dom är svårt eftersom dom har finrötter nästan överallt. Ljuset är ytterligare en viktig faktor, under en gran är det kolsvart, under en ek halvskumt och under en asp ljust. Vatten kan också ha betydelse, det blir torrt under många träd eftersom regnet hindras av grenarna.

Krantzgården

• Jämtland
« Svar #29 skrivet: 31 mar-10 kl 22:25 »
Hej på er!
Huggorm har helt rätt! Det är bara så att jag inte har tänkt efter, men det har Huggorm! Men den här tråden stärker ytterligare, vilket suveränt forum Alt.nu är!
Hälsningar Krantzgården

knöcklan

• Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
« Svar #30 skrivet: 28 maj-13 kl 23:03 »
Skysst tråd !  Jag har humlestördrömmar !
Har sedan tidigare en rejäl planta som klättrar på en telefonstolpestöd och sen klättrar över i en  björk. Och så har jag guldhumle som får klättra på en hässjestubbe.  Nu vill jag ha flera störar så det inte ser ut som en golfbana.  Försökte redan förra året att ta skott av ett skott men det gick så där.

Nu har jag fått tag i Impectas frön.  Eft ersom det står på påsen "Om  groning en inträffar inom en månad placeras sådden i kylskåp ca en månad" så slängde jag in den oöppnade påsen i frysen några dagar för säkerhets skulle.  I morgon skall jag blanda till lite såjord med sand och pyssla om ...

Störarna är redan klara jag har tagit granstörar och  sparat grenutskott, för effektiv humleklättring, när jag tagit bort all bark.  Vill ha en humleallé  redan i sommar  :D 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Huggorm

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 30 maj-13 kl 14:43 »
Nu har jag fått tag i Impectas frön.  Eft ersom det står på påsen "Om  groning en inträffar inom en månad placeras sådden i kylskåp ca en månad" så slängde jag in den oöppnade påsen i frysen några dagar för säkerhets skulle.  I morgon skall jag blanda till lite såjord med sand och pyssla om ...
Det hjälper tyvärr inte, för att det skall ge effekt måste fröna vara fuktiga innan man kyler dem. Och frysen blir för kallt, det måste vara över noll, helst 0-5 grader. Grönsaksfacket i kylen är bäst om man inte kan ha krukan med fröna ute om våren. Omväxlingen med nära frost om nätterna och kanske 15 grader om dagarna är optimalt för de flesta fröer.

christelle

• Blekinge
« Svar #32 skrivet: 30 maj-13 kl 17:40 »
Skysst tråd !  Jag har humlestördrömmar !

Störarna är redan klara jag har tagit granstörar och  sparat grenutskott, för effektiv humleklättring, när jag tagit bort all bark.  Vill ha en humleallé  redan i sommar  :D

Staga störarna ordentligt - humlen blir ofta lite tung och som en stor boll i toppen (om och när de inte kommer längre) på stören.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

757 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser