Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Påsklamm/Vårlamms produktion?  (läst 6517 gånger)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Påsklamm/Vårlamms produktion?
« skrivet: 19 mar-10 kl 12:48 »
Tidningen SvD granskar påsklammen:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svenska-lamm-slaktas-fore-gronbetet_4444647.svd

Ganska vinklat må man säga  oO
« Senast ändrad: 21 mar-10 kl 17:11 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

signe

SV: Påsklamm/Vårlamm
« Svar #1 skrivet: 19 mar-10 kl 12:57 »
Berätta gärna på vilket sätt du tycker att artikeln är "vinklad". Jag hörde inslaget om Dorper-fåren i morse på radio och tror att de flesta reagerar när de hör hur den rasen ska introduceras i Sverige.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 mar-10 kl 13:12 »
Problemet med att få lamm till påsk löses enklast med moderniteten frysbox.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 19 mar-10 kl 13:19 »
Detta är bara Djurrättsaktivisternas sätt att göra en "drive" innan påsk. Precis som man gjorde innan jul med julskinkorna. Det är svårt att påstå att lammen far illa när man ser de ljusa, fina, ströade hallar de föds upp i.
Alternativet att släppa ut lammen i 50 cm snö finns ju inte! Dessutom skulle lammen fara illa av att gå i typ rasthagar på vintern, med den dåliga hygien som blir följden. Att behålla slaktdjuren över vintern, för senare slakt, är inte heller schysst tycker jag.

Frysförvaringen kostar för mycket pengar och skulle göra köttet för dyrt för svenska konsumenter. hävdar slakterinäringen. Konsumenten vill ha färskt svenskt kött, säger affärerna... Om kunderna ändå ska köpa fryst kött, väljer de importerat billigt kött.

Folk vill kanske köpa Nya Zealändskt lammkött istället som bokstavligt talat rest halva jorden runt och fötts upp med tveksamma metoder som vi inte vet så mycket om (mulesing etc)???
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 mar-10 kl 13:27 »
Jag tror att svenska konsumenter, i den mån de har ett val och/eller över huvud taget bryr sig, vill ha svenskt kött från djur som fått gå ute.

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #5 skrivet: 19 mar-10 kl 16:19 »
Man blir trött på korkade reportrar som vänder på allt...
Hur kan man jämnföra produktionen i sverige och NZ ??? .
Synd om våra tackor som tvingas vara inne hela vintern och inte vara ute och beta ? väldigt smart  :o
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

eva f

• Ångermanland
Marit Paulsen vill att fåren ska få gå ute
« Svar #6 skrivet: 19 mar-10 kl 16:25 »

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #7 skrivet: 19 mar-10 kl 17:55 »
Vad är ett naturligt beteende för ett får? Jag skulle säga att det är att söka föda och under betessäsongen är det ju precis det de gör och de rör sig därmed över stora områden.

Men på vintern varken kan eller behöver de leta efter maten och vad gör de då? Rör sig i sakta mak fram till maten som vi stället ur, äter och lägger sig sedan i en stor skock och idisslar. Mina får rör sig sannerligen inte onödigt mycket just nu trots att de har en jättestor vinterhage.

Vad är ett naturligt beteende för ett får på vintern? Det kanske inte är naturligt att ha får i vårt klimat alls?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #8 skrivet: 19 mar-10 kl 18:31 »
Varför berättar man inte att tex många får i skottland har dött i vinter pga törst?
Och alla problemen med resistenta parasiter i de flesta stora fårländer?
Jag tycker det är märkligt att man lägger skulden på bonden när den producerar sånt som konsumenten vill ha.
Herr och fru Euroshopper vill tydligen att alla djur som föds upp ska komma ifrån sörgården, de glömmer dock betala för vad det kostar att föda upp på det viset.

Jag har haft vårlamning men har aldrig stött på problem som det rapporteras om.
Vad det gäller Dorper så är man verkligen ute och cyklar.
Man ser många oklippta får på sommaren, ett får som släpper ullen skulle vara ett lyft för svensk djurhållning.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #9 skrivet: 19 mar-10 kl 18:37 »
"Vid utedrift bör djuren inte kalva/lamma under kall årstid."
är ett vettigt synsätt. Då lamms termoneutrala zon är +10 grader.

När man läser om lamm som nyfödda vistas ute i åtskilliga minusgrader och snö. Så tycker jag, med tz'n  i åtanke det är mer beklämmande, än de vårproduktionslamm som vistas i en torr och varm miljö.

Den här framställningen av vårlammsproducenterna verkar väldigt osaklig.

mazze vad är det för problem som rapporterats?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #10 skrivet: 19 mar-10 kl 18:40 »
Jag tror att svenska konsumenter, i den mån de har ett val och/eller över huvud taget bryr sig, vill ha svenskt kött från djur som fått gå ute.

Tyvärr är det för få som bryr sig. Varför säljs det annars mängder med kyckling, importerat kött och inomhusuppfödda grisar? Många konsumenter blundar och tar det billigaste i frysdisken, så tror jag.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #11 skrivet: 19 mar-10 kl 18:43 »
Problemen ska vara ruttnande svansar, klövröta, lungproblem och att lammen inte äter utan svälter sig?(läste detta på aftonbladet).
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 19 mar-10 kl 18:55 »
Ruttnande svansar som det rapporteras om, har underrubriken att lammen har problem med insekter/flugor etc. Det händer bara vid diarré vid varm väderlek - alltså inte något problem under vinterhalvåret.

Klövröta avser fotröta - det är ett mycket större problem under betessäsongen, då fåren måste gå långa sträckor under betandet. Ett får med fotröta har svårt att få tillräckligt med näring då. Under vinterhalvåret behöver djuren inte gå för att få mat, den finns alldeles bredvid. Fotröteproblemet finns alla årstider runt och har inget med vinteruppfödning att göra.

Lungproblem uppstår om får hålls i varma stallar under vintern. De behöver god luftväxling. Maedi-Vissna är en sjukdom som ofta visar sig under vinterhalvåret pga dålig inomhusmiljö. Maedi-Vissna är en sjukdom som inte har med uppfödningen att göra. Lammen drabbas sällan av lungproblem, om det inte handlar om en smitta. Maedi-Vissna drabbar inte lamm.

Om lammen svälter sig så är de sjuka! Det måste åtgärdas om det ska bli en vinst på uppfödningen. Dålig djurhållning = ingen vinst.

Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 19 mar-10 kl 18:55 »
Problemen ska vara ruttnande svansar, klövröta, lungproblem och att lammen inte äter utan svälter sig?(läste detta på aftonbladet).
Låter ju inte SÅÅ allvarligt ändå..

Skytten

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 19 mar-10 kl 19:04 »
Tyvärr är det för få som bryr sig. Varför säljs det annars mängder med kyckling, importerat kött och inomhusuppfödda grisar? Många konsumenter blundar och tar det billigaste i frysdisken, så tror jag.

Dom blundar kanske, de vet inte alltid om, eller inte har något val.
De lagar kanske sällan mat själv.
Man kan ju bara jämföra de olika produktionsformernas volym.

Citera
------------------------------------------------------------------------------------------

Färskt lamm tror jag är en lite del av marknaden, och det som räknas som färskt är defacto en konserv i gas.
Jag köper ett lamm ibland på hösten, och givetvis fryser jag in det mesta, frystekniken är bra och inte alls kostsam i förhållandet till vad man får nytta.
Just det att man ska ha färskt, om man inte äter mycket  bara på hösten, framkallar behov av att kunna lamma året runt.

Traditionellt har man slaktat lamm på hösten och på olika sätt gjort köttet hållbart.

Jag tror de flesta reagerade mest på "sorrugatmammemetoden". Jag kan ha en viss förståelse för att man inte tycker det är sympatiskt.

Tendensen mot att fabricera kött, håller på att nå även lamm.
Och då får man nog räkna med att det blir mer koncentrerat foder, allt mindre utrymme och stora besättningar, i analogi med övrig fabrikshållning.
Djurhälsan är givetvis mer i fara i intensiv drift.
Draget mot att effektivisera med intensivitet och ersättningsfoder är värre än det faktum att de är inne när det inte finns mat ute, och dåligt klimat.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 mar-10 kl 19:09 »
Synd om våra tackor som tvingas vara inne hela vintern och inte vara ute och beta ? väldigt smart  :o

Tackor får vara ute och berörs inte i artikeln.

Norna

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 19 mar-10 kl 19:19 »
Problemet med att få lamm till påsk löses enklast med moderniteten frysbox.

Mitt i prick  ;D
I varje människa finns en drottning - tala till henne och hon stiger fram.

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 19 mar-10 kl 20:41 »
Djurhälsovårdens statistik var det som bringade klarhet under dagen. Heder åt att de förmedlade hård fakta!

http://www.svdhv.org/nyhemsida/Artiklar/100319_far_halsan_god.html

vallhunden

• Västergötland
« Svar #18 skrivet: 19 mar-10 kl 21:18 »
Fantastiskt bra gjort av Fårhälsovården att bemöta kritiken sakligt med tydlig statistik!!!

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #19 skrivet: 19 mar-10 kl 22:09 »
Jag undrar vad nästa mediadrev blir mot svenskt jordbruk, jordgubbarna till midsommar?

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 4 användare (1 dolda)
mulle mullvad, von tratt, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser